Vandaag de nieuwe adapter/zadelpenklem binnen gekregen en gemonteerd. De Rose is weer klaar voor actie!Hanz Bé schreef: ↑15 aug 2017 21:31 Ik dacht vanavond even de zadelhoek van m'n zadel ietsje aan te passen. Zadelpen is een carbonnen ritchey wcs monolink pen, met voor de klemming een "link naar standaard" adapter. Helaas draai ik bij het weer vastzetten de kop van één van de bouten rond..... kreeg 'm niet meer losser of vaster. Eerst geprobeerd met een torx grip te krijgen, maar dat lukte niet. Na enig krabben op het hoofd ben ik uiteindelijk gaan zagen, om in elk geval de adapter-klem los te krijgen van zadelpen én zadel. Met het nodige geduld en netjes zagen is het gelukkig gelukt om de boel los te zagen zonder pen of zadel te beschadigen. Meteen een nieuwe adapter besteld, komt hopelijk voor het weekend nog binnen!
Vandaag geklust aan de fiets
Donderdag eerst een nieuw transportrek op de fiets van de oudste zoon gemonteerd en daarna de standaard buitengezet en de racefiets erin gehangen. Het isolatiemateriaal voor het vervoer van de fiets in de vouwwagen eraf gehaald en begonnen met poetsen. Ketting grondig gereinigd. Cranckstel verwijderd en lagers eruit gedraaid. Alles lekker schoongemaakt en opnieuw ingevet. Cassette verwijderd en schoongemaakt. Als laatste de derailleurkabel achter vervangen door een nieuwe. Vanmorgen weer een rondje gereden en schakelde weer als een zonnetje. Geen kraakje meer te horen alleen het zuigen van de bandjes op het asfalt...het ultieme geluksgevoel.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
Hoe vergelijken goedkope Shimano schijfremmen https://www.bike24.com/p2179579.html zich met de standaard calipers van een 105?
Er is een apart schijfremmentopic waar je deze vraag beter kan stellen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Raar fenomeen of wie heeft dit ook meegemaakt.
Bij een vriend van me afgelopen weekend een BB30 to 24mm converter gemonteerd van Wheels MFG - zie er keurig uit - echter zijn de afdichting rubbers zo dik dat de totale breedte uitkomt op 93mm ipv de vereiste 91mm.
Hierdoor valt 't borg pinnetje van de linker crank ( Shimano ) net , maar dan ook maar net in de as. Voor het goede zou de crank 2mm verder opgeschoven moeten worden. De lagers kunnen niet verder in het frame, helaas. ( staan vast op 40Nm ). Wel een test ritje gedaan samen - maar aangezien het perfect moet zitten ( nu een 7 ipv een 9,5 of 10 ) ben ik er niet geheel tevreden van.
https://youtu.be/3i66Nmo8Eyw
Deze man had meer moeite met monteren:
https://youtu.be/bFdarUvpGfs
http://wheelsmfg.com/tech/PDF/BB30-OUT- ... CTIONS.pdf ( seals nummer 5 zijn te dik )
Nu de Rotor BB converter gekocht / besteld bij Mantel om te kijken of het hiermee beter gaat.
Bij een vriend van me afgelopen weekend een BB30 to 24mm converter gemonteerd van Wheels MFG - zie er keurig uit - echter zijn de afdichting rubbers zo dik dat de totale breedte uitkomt op 93mm ipv de vereiste 91mm.
Hierdoor valt 't borg pinnetje van de linker crank ( Shimano ) net , maar dan ook maar net in de as. Voor het goede zou de crank 2mm verder opgeschoven moeten worden. De lagers kunnen niet verder in het frame, helaas. ( staan vast op 40Nm ). Wel een test ritje gedaan samen - maar aangezien het perfect moet zitten ( nu een 7 ipv een 9,5 of 10 ) ben ik er niet geheel tevreden van.
https://youtu.be/3i66Nmo8Eyw
Deze man had meer moeite met monteren:
https://youtu.be/bFdarUvpGfs
http://wheelsmfg.com/tech/PDF/BB30-OUT- ... CTIONS.pdf ( seals nummer 5 zijn te dik )
Nu de Rotor BB converter gekocht / besteld bij Mantel om te kijken of het hiermee beter gaat.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 23 mar 2012 13:51
Afgelopen weekend een grote irritatiefactor aangepakt. Heb misschien al wel twee jaar een tik in mijn fiets zitten. Naarmate de tijd vorderde ging het steeds meer irriteren. Hij is al twee keer bij een FM geweest en beide keren heb ik gevraagd hiernaar te kijken. Laatste keer was FM overtuigd dat het verholpen was. Want zo zeiden ze 'je bent de spacer bij je cassette vergeten te plaatsen. Nu is het over'. 1km fietsen en ik wist dat dat onzin was.
Afijn. Pedalen los gehaald en alles schoongemaakt. Crankbladen vastgedraaid en als laatst de zadelpen eruit en schoongemaakt. Gisteren 60km gefietst en geen kraak meer te bekennen. En gekke gewaarwording na 2 jaar en serieus wennen. Maar wat een verademing. Enige nadeel is dat ik niet zeker weet welk onderdeel nu de oorzaak was. Al verdenk ik de bouten van de crankbladen.
Filmpje wat heeft geholpen en ik iedereen kan aanraden: https://www.youtube.com/watch?v=ZEiIFbIklJg
Afijn. Pedalen los gehaald en alles schoongemaakt. Crankbladen vastgedraaid en als laatst de zadelpen eruit en schoongemaakt. Gisteren 60km gefietst en geen kraak meer te bekennen. En gekke gewaarwording na 2 jaar en serieus wennen. Maar wat een verademing. Enige nadeel is dat ik niet zeker weet welk onderdeel nu de oorzaak was. Al verdenk ik de bouten van de crankbladen.
Filmpje wat heeft geholpen en ik iedereen kan aanraden: https://www.youtube.com/watch?v=ZEiIFbIklJg
kan me toch niet voorstellen dat je daar 2 jaar mee hebt kunnen rijden, ik zou het niet kunnen uitstaan
als het crankbladen zouden zijn zal het toch niet gekraakt hebben als je niet trapt? alleszins 2jaar met een kraak verder fietsen, dat zou ik nooit aankunnen
als het crankbladen zouden zijn zal het toch niet gekraakt hebben als je niet trapt? alleszins 2jaar met een kraak verder fietsen, dat zou ik nooit aankunnen
Gisteren tijdens mijn ritje veel gekraak te horen bij het rijden over de klinkers in Naarden, dus even gestopt en de snelspanner van het voorwiel strakker gezet maar dat had niet veel succes. Er bleek (te veel) speling te zitten in het balhoofd. Nou had ik net het het balhoofd een paar weken geleden nieuw gemonteerd dus waarschijnlijk niet strak genoeg - op moment - aangedraaid, enfin.
Vandaag het carbon stuur en carbon stuurpen gedemonteerd en opnieuw in het montage vet gezet en daarna het balhoofd met zijn lagers gedemonteerd. Geen rare dingen - speling - geconstateerd en weer gemonteerd. Het gekraak was weg maar er bleef een beetje (te veel) speling in het balhoofd. Dus opnieuw het balhoofd gedemonteerd en weer gemonteerd maar kreeg de speling niet weg. Het probleem was volgens de expander die kreeg ik n.l. niet goed vast gedraaid waardoor er wat speling bleef. Dus maar eens op internet informatie opgezocht over het monteren van de expander. Na veel leeswerk kwam ik op een filmpje waarin het monteren van expander mij werd uitgelegd.
Wat bleek, ik had de expander niet goed gemonteerd. Eerst had ik de expander zonder centreerbout in de carbonbuis moeten vastdraaien om pas daarna de stuurpen te monteren en met de centreerbout in de topcap vast te draaien om de speling er uit te halen.
Vandaag het carbon stuur en carbon stuurpen gedemonteerd en opnieuw in het montage vet gezet en daarna het balhoofd met zijn lagers gedemonteerd. Geen rare dingen - speling - geconstateerd en weer gemonteerd. Het gekraak was weg maar er bleef een beetje (te veel) speling in het balhoofd. Dus opnieuw het balhoofd gedemonteerd en weer gemonteerd maar kreeg de speling niet weg. Het probleem was volgens de expander die kreeg ik n.l. niet goed vast gedraaid waardoor er wat speling bleef. Dus maar eens op internet informatie opgezocht over het monteren van de expander. Na veel leeswerk kwam ik op een filmpje waarin het monteren van expander mij werd uitgelegd.
Wat bleek, ik had de expander niet goed gemonteerd. Eerst had ik de expander zonder centreerbout in de carbonbuis moeten vastdraaien om pas daarna de stuurpen te monteren en met de centreerbout in de topcap vast te draaien om de speling er uit te halen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless