Vandaag geklust aan de fiets
Tubeless niet aan beginnen. Oplossing voor een niet-bestaand probleem (op de racer, MTB is een ander verhaal).
Heb je zelf ervaring?
Aan de ene kant heeft het wel appeal to me wegens simplicity, maar aan de andere kant zie ik grote nadelen zoals weinig beschikbare en dure banden, gekloot met slijm en gekloot met ventielen/ oppompen als de boel toch leegloopt.
Aan de ene kant heeft het wel appeal to me wegens simplicity, maar aan de andere kant zie ik grote nadelen zoals weinig beschikbare en dure banden, gekloot met slijm en gekloot met ventielen/ oppompen als de boel toch leegloopt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ja, zelf ervaring.
1. Zeer beperkte keus in banden
2. Banden zijn duurder dan gewone banden
3. Gedoe om ze erop te krijgen, idealiter compressor nodig. Zelfs dan een geklooi.
4. Betere rij-eigenschappen zijn non-existent
5. Je bent niet beschermd tegen tegen grote lekkages
6. Latex heeft niet het eeuwige leven
Al bij al wegen de voordelen wat mij betreft niet op tegen de nadelen. Zoveel geklooi voor die ene keer per 5000 km dat ik lek rijd...
1. Zeer beperkte keus in banden
2. Banden zijn duurder dan gewone banden
3. Gedoe om ze erop te krijgen, idealiter compressor nodig. Zelfs dan een geklooi.
4. Betere rij-eigenschappen zijn non-existent
5. Je bent niet beschermd tegen tegen grote lekkages
6. Latex heeft niet het eeuwige leven
Al bij al wegen de voordelen wat mij betreft niet op tegen de nadelen. Zoveel geklooi voor die ene keer per 5000 km dat ik lek rijd...
Nee Havanna, ik reageer niet op je tubeless verhaal
Gisteren gewerkt aan mijn andere "oplossing voor een niet bestaand probleem", de schijfremmen. Na mijn laatste tocht merkte ik dat de achterrem niet echt meer 'pakte'. Zowel de blokken waren op als de rem diende ge-bleed te worden. Dat laatste had ik nog nooit gedaan. Het bleek uiteindelijk makkelijk te zijn. Het beeld van een fiets in de standaard met slangen en spuiten vond ik wel grappig op de dag dat het nieuws van Froome uitkwam.
Gisteren gewerkt aan mijn andere "oplossing voor een niet bestaand probleem", de schijfremmen. Na mijn laatste tocht merkte ik dat de achterrem niet echt meer 'pakte'. Zowel de blokken waren op als de rem diende ge-bleed te worden. Dat laatste had ik nog nooit gedaan. Het bleek uiteindelijk makkelijk te zijn. Het beeld van een fiets in de standaard met slangen en spuiten vond ik wel grappig op de dag dat het nieuws van Froome uitkwam.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Het werd weer eens tijd de crank van de gravelfiets te halen om te inspecteren hoe de lagers het in het bb86 systeem houden: niet slecht. Gezien de bagger en nattigheid die de fiets gezien heeft, was ik verbaasd hoe goed de lagers nog waren. Waarschijnlijk heeft de marine grease daar zeker aan toe bijgedragen. Alles schoongemaakt en weer voorzien van nieuw vet, zodat ik soepel de eerste kilometers van de Drenthe200 kan rijden.
Aangezien ik toch bezig was heb ik ook meteen de achterderailleur schoongemaakt. Binnen 1800km is het bovenste derailleurwieltje verworden tot een werpster. Waar hebben ze dat van gemaakt? Ik twijfel nog even of ik die ga vervangen voor de tocht over anderhalve week.
Aangezien ik toch bezig was heb ik ook meteen de achterderailleur schoongemaakt. Binnen 1800km is het bovenste derailleurwieltje verworden tot een werpster. Waar hebben ze dat van gemaakt? Ik twijfel nog even of ik die ga vervangen voor de tocht over anderhalve week.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
Vandaag mijn slapende fiets (Steven x7c Hybride) weer voorzien van zijn spatborden en het stuur in de hoogste stand gezet. (Spacers naar onder en stuurpen omhoog ipv omlaag) Om een rechtere fietshouding te creëren en daarmee hopelijk mij herstellende gebroken rib (nu twee weken geleden) te ontlasten. Ik heb al twee ritjes gedaan op een ov-fiets (zo'n 50 a 60 km per rit) Dat ging op zich wel alleen kan het zadel er van niet hoog genoeg, wat mijn benen niet leuk vinden.
Haha Nova je moet het ook niet in een oliebad leggen en dan gaan fietsen
Hier vandaag de fiets eens gepoetst en de cassette en ketting eens goed schoongemaakt.
Ben al weken al niet maanden aan het plannen het ding eens even onderhanden te nemen dus poetsen was al heel wat voor vandaag
Hier vandaag de fiets eens gepoetst en de cassette en ketting eens goed schoongemaakt.
Ben al weken al niet maanden aan het plannen het ding eens even onderhanden te nemen dus poetsen was al heel wat voor vandaag
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Remblokjes vervangen, zowel voor als achter totaal op. De voorste remde blijkbaar aan 1 kant harder dan aan de andere kant want de ene kant was volledig weg en aan de andere kant zat er nog redelijk wat op.
Pistons dan maar zo ver mogelijk naar buiten gezet en mooi proper gemaakt aan beide kanten.
Het viel me eigenlijk goed mee, op minder dan 15 minuten zowel voor als achter de blokken vervangen en helemaal mooi proper gemaakt (schijven ook mee ontvet). Dan nog even inremmen, toch best intensief om veel warmte in de blokken te krijgen
Helemaal klaar om morgen nog een kort ritje te maken.
Pistons dan maar zo ver mogelijk naar buiten gezet en mooi proper gemaakt aan beide kanten.
Het viel me eigenlijk goed mee, op minder dan 15 minuten zowel voor als achter de blokken vervangen en helemaal mooi proper gemaakt (schijven ook mee ontvet). Dan nog even inremmen, toch best intensief om veel warmte in de blokken te krijgen
Helemaal klaar om morgen nog een kort ritje te maken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Haha remblokjes, die waren bij mij ook versleten. Na mijn training gelijk vervangen. Remt weer lekker!
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Casette, derailleurwieltjes en ketting verwijderd en schoongemaakt in de lampenolie. Na alles grondig gereinigd te hebben, alles weer gemonteerd, wieltjes voorzien van vet, ketting 'afgedroogd' en voorzien van kettingolie.
Ook meteen de winterspatbordjes gemonteerd (had ik natuurlijk al 1-2 maand geleden moeten doen). Morgen mijn één-na-laatste woonwerk ritje van het jaar.....zal wel lekker rijden nu alles weer schoon is
Ook meteen de winterspatbordjes gemonteerd (had ik natuurlijk al 1-2 maand geleden moeten doen). Morgen mijn één-na-laatste woonwerk ritje van het jaar.....zal wel lekker rijden nu alles weer schoon is
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
De 6800 achterderrie na de zoveelste valpartij maar eens vervangen. Was toch wel aardig beschadigt na een val op rechts. Dus, om dit risico te verkleinen, gekozen voor de R8000 gekozen, en meteen ook de voorderrie door een R8000 vervangen.
Achterpad eerst maar eens gericht, met de Parktool richter, was ook weer nodig.
Toen de achterderrie erop geschroefd, en geheel tegen mijn gewoonte de DM (dealermanual) in PDF maar eens helemaal doorgelezen. Was ff iets anders dan standaard, begint al bij het vastschroeven aan de achterpad en verder met de Tension stelschroef voor de kettingspanning, en de speciale schakelkabel voor aan de derrie die met een kort bochtje aangesloten moet worden.
De voorderrie was nog wat lastiger, daar zit nu een 3e stelschroef op (alle stelschroeben zijn nu inbus 2mm trouwens op beide derries). Die 3e is ook voor de kabelspanning.
De STI's zijn gewoon 5800 (=winterfiets), en dat werkt prima samen. Had wel ff mijn twijfels over de combi met de SRAM Rival 2x10 crankset (want goedkoopste in 180mm), maar dat werd gefixed door de voorderrie zo laag mogelijk boven de kettingbladen te hangen, nog lager dan de sticker aangaf (3mm werd dus 1,5mm).
Netto resultaat: werkt prima en ziet er strak uit, maar kost wel even tijd ivm iets andere techniek.
Achterpad eerst maar eens gericht, met de Parktool richter, was ook weer nodig.
Toen de achterderrie erop geschroefd, en geheel tegen mijn gewoonte de DM (dealermanual) in PDF maar eens helemaal doorgelezen. Was ff iets anders dan standaard, begint al bij het vastschroeven aan de achterpad en verder met de Tension stelschroef voor de kettingspanning, en de speciale schakelkabel voor aan de derrie die met een kort bochtje aangesloten moet worden.
De voorderrie was nog wat lastiger, daar zit nu een 3e stelschroef op (alle stelschroeben zijn nu inbus 2mm trouwens op beide derries). Die 3e is ook voor de kabelspanning.
De STI's zijn gewoon 5800 (=winterfiets), en dat werkt prima samen. Had wel ff mijn twijfels over de combi met de SRAM Rival 2x10 crankset (want goedkoopste in 180mm), maar dat werd gefixed door de voorderrie zo laag mogelijk boven de kettingbladen te hangen, nog lager dan de sticker aangaf (3mm werd dus 1,5mm).
Netto resultaat: werkt prima en ziet er strak uit, maar kost wel even tijd ivm iets andere techniek.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24