Vandaag geklust aan de fiets
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Deze week ook wat klusjes gedaan.
Mijn oude Red Bull pro sl uit 2010 heb ik voorzien van een nieuw stuur, stuurlint en zadelpen. Ook de ketting, de cassette en de remblokken vervangen.
Ik heb ook een setje FFWD-wielen van mijn Rose x-lite crs overgezet naar deze fiets.
Verder alles goed gepoetst, dus nu ziet mijn woon-werkfietsje er weer netjes uit.
Mijn Rose x-lite crs voorzien van nieuwe banden met gele wangen op een setje Fulcrum racing zero’s. Staat wel lekker chique bij een matzwarte fiets vind ik.
Mijn oude Red Bull pro sl uit 2010 heb ik voorzien van een nieuw stuur, stuurlint en zadelpen. Ook de ketting, de cassette en de remblokken vervangen.
Ik heb ook een setje FFWD-wielen van mijn Rose x-lite crs overgezet naar deze fiets.
Verder alles goed gepoetst, dus nu ziet mijn woon-werkfietsje er weer netjes uit.
Mijn Rose x-lite crs voorzien van nieuwe banden met gele wangen op een setje Fulcrum racing zero’s. Staat wel lekker chique bij een matzwarte fiets vind ik.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Bedankt.
Mijn keramische kogels waren eindelijk binnen uit China. Heb ze in mijn indoor wiel gedaan. Dit was ook een oud wiel wat best een beurt kon gebruiken.
Alhoewel het wiel nu prima draait, heb ik wel een vraag. Er zit één ring (ik weet de naam niet, dus ik noem hem even 'binnenste ring') origineel met de holle ruimte naar buiten toe. Zie foto. Dit lijkt een beetje een vreemde constructie, maar is wel zoals het zou moeten zitten. Het valt me echter op dat het wiel veel soepeler draait wanneer ik de ring omdraai, dus met de 'goot' richting de conus ipv naar buiten toe gericht. Voor de buitenste ring maakt het niet veel uit, alhoewel er in originele staat waarschijnlijk minder vuil bij kan komen. Aan de andere kunt, nu sluit de ring de ruimte achter de lagers beter af. Het maakt wat dat betreft niet veel uit, want het wiel komt niet buiten.
Iemand enig idee of ik dit zomaar kan doen? Shimano zal er vast over nagedacht hebben en ik wil liever niets slopen, maar het draait nu veel beter.
Foto met goot naar buiten ipv naar binnen
Foto van de ring
Alhoewel het wiel nu prima draait, heb ik wel een vraag. Er zit één ring (ik weet de naam niet, dus ik noem hem even 'binnenste ring') origineel met de holle ruimte naar buiten toe. Zie foto. Dit lijkt een beetje een vreemde constructie, maar is wel zoals het zou moeten zitten. Het valt me echter op dat het wiel veel soepeler draait wanneer ik de ring omdraai, dus met de 'goot' richting de conus ipv naar buiten toe gericht. Voor de buitenste ring maakt het niet veel uit, alhoewel er in originele staat waarschijnlijk minder vuil bij kan komen. Aan de andere kunt, nu sluit de ring de ruimte achter de lagers beter af. Het maakt wat dat betreft niet veel uit, want het wiel komt niet buiten.
Iemand enig idee of ik dit zomaar kan doen? Shimano zal er vast over nagedacht hebben en ik wil liever niets slopen, maar het draait nu veel beter.
Foto met goot naar buiten ipv naar binnen
Foto van de ring
Volgens mij moet ie zo zitten dat er 2 ringen zo in elkaar grijpen dat er een "labyrinth" wordt gevormd wat binnendringen van vocht en vuil moet verhinderen...
Laatst gewijzigd door Keezx op 04 jan 2019 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Die grote ring met opstaande rand (naar buiten) zit normaal vast in de body op een hoogte die specifiek is voor die body. Als het goed is dan zit die ring net iets hoger dan de kogels zodat die vrij lopen en als je de as monteert dan zit dat kleine schoteltje net met z'n rand over de binnenrand van de grote ring. Er mag natuurlijk niets raken.
Dat noemen ze inderdaad een labyrinth dichting..
Dat noemen ze inderdaad een labyrinth dichting..
Dank voor de reacties! Dit wiel zat ooit op een fiets die ik tweedehands gekocht heb. Ik denk dat het door de vorige eigenaar niet goed gemonteerd is geweest. De grote ring heeft aan de niet holle kant namelijk slijtsporen van de kogels. Ik heb dit wiel (buiten nu dus) nooit open gehad, dus ik vermoed dat de vorige eigenaar de as te strak afgesteld had en is gaan fietsen. Ik heb op ebay een vervanger gevonden voor een paar euro. Die ga ik monteren met de nieuwe kogels. Conussen zien er nog wel redelijk uit. Geen krassen of deuken, wel wat verkleuring her en der, maar niet voelbaar. We gaan het zien.
De afgelopen dagen heb ik de 'zomer'-fiets onderhoud gegeven.
Alle lagers schoongemaakt en opnieuw van vet voorzien.
Nieuwe ketting, cassette en derailleurwieltjes.
Alle kabels vervangen.
Nieuwe bandjes.
En natuurlijk een vers stuurlintje.
Bij het afstellen van de achterderailleur lukte het me niet om hem ratelvrij te krijgen.
Ik dacht dat het slechte schakelen van de afgelopen weken kwam door de versleten derailleurwieltjes maar er is dus nog een probleem.
Even goed de derailleur bekeken en ja hoor; heel veel speling op de verbinding tussen de kooi en de rest van de derailleur.
Ik heb geen idee hoe ik dat moet afstellen maar omdat de derailleur al 11 jaar oud is heb ik maar een nieuwe besteld.
Nu afwachten totdat deze geleverd is, dan kan ik de fiets weer in tip/top conditie gebruiken komend voorjaar/zomer.
En in de tussentijd staat de winterfiets gereed in de schuur.
edit;
Ik heb dus een millimeter speling op de door de pijl aangegeven plek.
Alle lagers schoongemaakt en opnieuw van vet voorzien.
Nieuwe ketting, cassette en derailleurwieltjes.
Alle kabels vervangen.
Nieuwe bandjes.
En natuurlijk een vers stuurlintje.
Bij het afstellen van de achterderailleur lukte het me niet om hem ratelvrij te krijgen.
Ik dacht dat het slechte schakelen van de afgelopen weken kwam door de versleten derailleurwieltjes maar er is dus nog een probleem.
Even goed de derailleur bekeken en ja hoor; heel veel speling op de verbinding tussen de kooi en de rest van de derailleur.
Ik heb geen idee hoe ik dat moet afstellen maar omdat de derailleur al 11 jaar oud is heb ik maar een nieuwe besteld.
Nu afwachten totdat deze geleverd is, dan kan ik de fiets weer in tip/top conditie gebruiken komend voorjaar/zomer.
En in de tussentijd staat de winterfiets gereed in de schuur.
edit;
Ik heb dus een millimeter speling op de door de pijl aangegeven plek.