Vandaag geklust aan de fiets
Zojuist de Tallboy op dieet gedaan. Fiets heb ik gekocht met 27.5+ wielen. Da's leuk om een alpenpad mee af te rijden, maar hier in Nederland zijn ze vooral overkill. Ze lopen zwaar en ze zijn zwaar. Vandaag arriveerde een handgespaakt setje van Wheel-Tec. Zojuist cassette gemonteerd, schijven erop en banden tubeless er omheen. Voor de gein even het verschil gewogen met de plus wielen. Resultaat: Tallboy is ruim 1,1 kg afgevallen! Dat ga ik wel merken (al verwacht ik het grootste verschil met hoe ze rollen). De dikke wielen bewaar ik mooi voor de vakantie.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Meerdaags klusje afgerond.
Een jaar of zes geleden kocht ik een 2e hands om als winterfiets te gebruiken. Deze had een JIS bracket die ik wilde vervangen door een GXP BB met Bontrager crank, die ik nog had liggen. Dus naar de local FM, maar de JIS BB zat echt muurvast, geen beweging in te krijgen, bankschroef overwogen..... Besloten om geen risico te nemen; de JIS BB was nog in orde en liep goed.
Tot voor kort dan, de lagers waren nu echt wel op, meer dan 10 jaar inmiddels hun werk gedaan.
Alle tips, ooit op dit forum gegeven, heb ik toegepast: kruipolie, tikjes met de hamer, meer kruipolie, dagje laten staan en meerdere malen herhalen, niks forceren.
Geduld bleek weer eens een schone zaak.
Vandaag lukte het ze los te draaien. BB grondig schoongemaakt, opnieuw ingevet en de GXP er in gezet, moeiteloos want de schroefdraad is nog helemaal goed.
Crankstel draait als een zonnetje!
Een jaar of zes geleden kocht ik een 2e hands om als winterfiets te gebruiken. Deze had een JIS bracket die ik wilde vervangen door een GXP BB met Bontrager crank, die ik nog had liggen. Dus naar de local FM, maar de JIS BB zat echt muurvast, geen beweging in te krijgen, bankschroef overwogen..... Besloten om geen risico te nemen; de JIS BB was nog in orde en liep goed.
Tot voor kort dan, de lagers waren nu echt wel op, meer dan 10 jaar inmiddels hun werk gedaan.
Alle tips, ooit op dit forum gegeven, heb ik toegepast: kruipolie, tikjes met de hamer, meer kruipolie, dagje laten staan en meerdere malen herhalen, niks forceren.
Geduld bleek weer eens een schone zaak.
Vandaag lukte het ze los te draaien. BB grondig schoongemaakt, opnieuw ingevet en de GXP er in gezet, moeiteloos want de schroefdraad is nog helemaal goed.
Crankstel draait als een zonnetje!
Afgelopen zaterdag opeens een tik tijdens het trappen.
Ik gokte op de bb, ketting was ook weer aan vervanging toe dus die eerst maar vervangen en voor zekerheid steekassen nog even goed vastgezet.
Zondag ritje maar tik was nogsteeds (zelfs iets erger aanwezig) en was ook precies als mijn linkerbeen beneden was. (en benen stil niets te horen)
Voor zekerheid trappers vervangen (spd -> spd-sl) maar dat had ook geen effect.
Dus bottombracker er maar uit getikt en nieuwe erin, wat kan het anders zijn...
Maar maandag was tik nog gewoon aanwezig....
Wilde ik 's avonds bladboutjes maar even nakijken en toen zag ik dus scheurtje in kettingblad.
Nieuw blad besteld dus maar die vandaag aangekomen was.
Vanavond gedemonteerd en toen zag ik nog een 2e scheur (die zat achter crankarm) en een plekje die begon te scheuren.
Er zit nug iig nieuw blad op en dan maar even mailtje sturen aan bedrijf waar ik hem heb gekocht.
Ik gokte op de bb, ketting was ook weer aan vervanging toe dus die eerst maar vervangen en voor zekerheid steekassen nog even goed vastgezet.
Zondag ritje maar tik was nogsteeds (zelfs iets erger aanwezig) en was ook precies als mijn linkerbeen beneden was. (en benen stil niets te horen)
Voor zekerheid trappers vervangen (spd -> spd-sl) maar dat had ook geen effect.
Dus bottombracker er maar uit getikt en nieuwe erin, wat kan het anders zijn...
Maar maandag was tik nog gewoon aanwezig....
Wilde ik 's avonds bladboutjes maar even nakijken en toen zag ik dus scheurtje in kettingblad.
Nieuw blad besteld dus maar die vandaag aangekomen was.
Vanavond gedemonteerd en toen zag ik nog een 2e scheur (die zat achter crankarm) en een plekje die begon te scheuren.
Er zit nug iig nieuw blad op en dan maar even mailtje sturen aan bedrijf waar ik hem heb gekocht.
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Zo te zien kettingblad voor 1X11 of 1X12, zou het daardoor komen, te grote hoek bij bepaalde versnelling combinaties? Ik heb zoiets nog niet eerder gezien.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
Gisteren deed mijn derailleur vreemd. Zwaar trappen en niet meer achteruit kunnen trappen. Het onderste derailleurwieltje bleek vandaag zover afgesleten dat het vrijwel geen tanden meer had en het zwalkte als een dronkenman. Ketting was er daardoor langs geschoten. Fiets die momenteel niets doet in afwachting van een nieuwe wielset geparisiteerd zodat ik niet langs de Belga hoef om daar weer een te duur wieltje te kopen.
Vandaag mijn 23mm banden voor 25mm banden gewisseld (voelt toch iets veiliger door de winter). 25 blijkt achter echter nét niet te passen. Het wiel draait, maar schuurt licht tegen de onderkant van de achtervork (zijkanten meer dan voldoende ruimte). Bij mijn andere fietsen kan ik met een bout de afstand van het achterwiel iets vergroten. Bij deze niet... Is er een alternatief mogelijk? Bijv. Een soortement afstandsbusje of spacer om het gedeelte van het achterwiel dat "in" de vork valt zodat deze net wat meer afstand genereert? Ik kan zo snel niets vinden, maar lijkt mij dat zoiets er wel moet zijn. Voor brommers en motors wel iig.
Edit: In het Engels heten ze 'rear wheel dropout spacers', maar zijn klaarblijkelijk antiek en dus moeilijk te krijgen. Mocht iemand een suggestie hebben hoe ze in Nederland heten / waar ze te krijgen zijn, dan hoor ik het graag!
Edit II: Ik geef het op. Er zat één klein hoogteslagje in. Deze geprobeerd er uit te trekken. Maar één van de spaaknippels brak, daarna geprobeerd te corrigeren met een andere spaak en die beiden dol gedraaid. Kortom, ik heb nu een krom wiel. Dat wordt nippels vervangen en gewoon 23mm er op. Ben er klaar mee.
Edit: In het Engels heten ze 'rear wheel dropout spacers', maar zijn klaarblijkelijk antiek en dus moeilijk te krijgen. Mocht iemand een suggestie hebben hoe ze in Nederland heten / waar ze te krijgen zijn, dan hoor ik het graag!
Edit II: Ik geef het op. Er zat één klein hoogteslagje in. Deze geprobeerd er uit te trekken. Maar één van de spaaknippels brak, daarna geprobeerd te corrigeren met een andere spaak en die beiden dol gedraaid. Kortom, ik heb nu een krom wiel. Dat wordt nippels vervangen en gewoon 23mm er op. Ben er klaar mee.
Helaas zaten de nippels zo vast dat ik ze er ook met een nippelsleutel niet uit kreeg. Ik heb de spaakspanning van de andere spaken wat lager gezet en daarna één spaak moeten doorzagen.
Als ik Google zie ik dat ik een spaak van 286mm moet hebben, echter als ik de spaak nameet (onderkant kop tot einde schroefdraad) kom ik op 289mm uit. Wat zou wijsheid zijn? Ik ben bang dat 286mm te kort is en 289 te lang. De lokale FM verkoopt de spaken niet per stuk, alleen per doosje, dus vind het zonde om een hele doos te hebben waar ik niets aan heb om vervolgens weer een nieuwe doos te moeten kopen waarvan 90% blijft liggen.
Als ik Google zie ik dat ik een spaak van 286mm moet hebben, echter als ik de spaak nameet (onderkant kop tot einde schroefdraad) kom ik op 289mm uit. Wat zou wijsheid zijn? Ik ben bang dat 286mm te kort is en 289 te lang. De lokale FM verkoopt de spaken niet per stuk, alleen per doosje, dus vind het zonde om een hele doos te hebben waar ik niets aan heb om vervolgens weer een nieuwe doos te moeten kopen waarvan 90% blijft liggen.
Spaken worden gemeten vanaf de binnenzijde bocht ( dus waar ie aanligt in het gat) onder de kop tot einde draad .Spaken worden meestal per stuk verkocht, een hele doos is nergens voor nodig.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig