Vandaag geklust aan de fiets
Koop eens snel een K-edge of een Barfly, dat verdient zo'n mooie fiets!
Ik heb net eventjes m'n trapas lagers (Campa Ultra Torque) en mijn balhoofd losgehaald, schoongemaakt en een verse dosis (galli) vet gegeven. En natuurlijk weer vastgezet...... Wiellagers had ik al gedaan. Nu nog even m'n nieuwe crud roadracer spatbordjes erop (dank aan @Soap) dan is de boel echt klaar voor de winter!
Edit: en terwijl ik toch bezig was, meteen ff de zadelpen losgehaald, en met verse montagepasta weer gemonteerd.
Edit: en terwijl ik toch bezig was, meteen ff de zadelpen losgehaald, en met verse montagepasta weer gemonteerd.
Laatst gewijzigd door Hanz Bé op 30 nov 2015 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
@Neel: het zijn kabelbediende schijfremmen dus er hoefde niet heel veel geknutseld te worden
@Havanna: dank voor het compliment! Ik ben op zoek naar een nieuwe houder voor de Gamin want dit is inderdaad geen gezicht, ik twijfel tussen het uitvijlen/-boren van mijn huidige Garmin 31.8 mm mount of inderdaad een nieuwe bestellen maar het is me nog niet gelukt er eente te vinden. K-edge of Barfly lijken alleen maar 31,8 mm versies te leveren? Ik heb wel deze gezien: http://www.racewaredirect.co/shop/garmi ... bar-mount/ maar ik hik tegen de prijs aan van 40 pond aan (inclusief verzenden) en heel erg mooi is hij nou ook weer niet, dat geld zou ik liever uitgeven aan een K-edge...
Wel grappig overigens: idioot veel geld betalen voor een carbon stuur maar een houder te duur vinden
@Havanna: dank voor het compliment! Ik ben op zoek naar een nieuwe houder voor de Gamin want dit is inderdaad geen gezicht, ik twijfel tussen het uitvijlen/-boren van mijn huidige Garmin 31.8 mm mount of inderdaad een nieuwe bestellen maar het is me nog niet gelukt er eente te vinden. K-edge of Barfly lijken alleen maar 31,8 mm versies te leveren? Ik heb wel deze gezien: http://www.racewaredirect.co/shop/garmi ... bar-mount/ maar ik hik tegen de prijs aan van 40 pond aan (inclusief verzenden) en heel erg mooi is hij nou ook weer niet, dat geld zou ik liever uitgeven aan een K-edge...
Wel grappig overigens: idioot veel geld betalen voor een carbon stuur maar een houder te duur vinden
Vorige week begon de ketting van mijn pekelfiets 'door' te trappen.
Ik wist dat het eraan zat te komen maar had gehoopt dat ik deze winter nog door zou kunnen komen.
Helaas, dus snel alle tandwielen en een ketting besteld.
Vandaag had ik de tijd om het te vervangen.
Dus vanaf dinsdag kan ik met vol vermogen naar het werk.
Tevens ook het stuurlint vervangen want deze was kapot gegaan tijdens mijn val een paar weekjes geleden.
Tijdens het proefritje gelijk de derailleurs wat beter afgesteld.
Was wel nodig, denk ik.
Zo moet ik er wel weer een tijdje vooruit kunnen.
Ik wist dat het eraan zat te komen maar had gehoopt dat ik deze winter nog door zou kunnen komen.
Helaas, dus snel alle tandwielen en een ketting besteld.
Vandaag had ik de tijd om het te vervangen.
Dus vanaf dinsdag kan ik met vol vermogen naar het werk.
Tevens ook het stuurlint vervangen want deze was kapot gegaan tijdens mijn val een paar weekjes geleden.
Tijdens het proefritje gelijk de derailleurs wat beter afgesteld.
Was wel nodig, denk ik.
Zo moet ik er wel weer een tijdje vooruit kunnen.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Vanavond zadelpen gedemonteerd en schoongemaakt. Opnieuw ingevet en weer vastgezet. Kijken of ik die irritante kraak nu kwijt ben
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Noodgedwongen linker shifter van mijn mountainbike vervangen. Ding was vrij snel kapot. Valt me een beetje eerlijk gezegd beetje tegen van Shimano XT, maar gelukkig was een nieuwe slechts 22,50 euro. Vervangen was verder zo gebeurd. Nu weer helemaal in orde. Kreeg alleen de stuurdoppen niet heelhuids los, dus die moeten ook nog vervangen worden.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
Cube ams super hpc race 2012
- fietser1972
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50
Vandaag middagje in de schuur gewerkt aan een 'mid-season' servicebeurt voor de crosser. Na zo'n 900km in zand en modder waren de derailleurwieltjes en het bottombracketlager gaar. Voor het eerst gebruik gemaakt van de Parktool BBT-30.3 voor het verwijderen en inpersen van de lagers. Goed stuk gereedschap. Je moet er wel zelf een stuk draadstaal met ringen en bouten aan toevoegen. Bij de Parktool zitten alleen cups voor het inpersen.
Verder heb ik Avid Shorty Ultimate remmen op de fiets gezet. Hiervoor had ik TRP CX8.4 mini v-brakes. Die remmen goed maar er blijft te weinig ruimte over tussen velg en remblokje als je er mee in de modder rijdt. Als je de remmen iets meer ruimte geeft, dan moet je de remhendels erg ver indrukken en dan bleven soms de shifterhendels aan het stuur 'hangen'.
Na afloop nog even een testrondje. Mijn eerste indruk van de Avid remmen zijn erg goed. Voldoende ruimte tussen remblokje en velg, veel remvermogen en totaal geen gepiep of schokkende voorvork. Morgen maar eens testen in het veld.
Verder heb ik Avid Shorty Ultimate remmen op de fiets gezet. Hiervoor had ik TRP CX8.4 mini v-brakes. Die remmen goed maar er blijft te weinig ruimte over tussen velg en remblokje als je er mee in de modder rijdt. Als je de remmen iets meer ruimte geeft, dan moet je de remhendels erg ver indrukken en dan bleven soms de shifterhendels aan het stuur 'hangen'.
Na afloop nog even een testrondje. Mijn eerste indruk van de Avid remmen zijn erg goed. Voldoende ruimte tussen remblokje en velg, veel remvermogen en totaal geen gepiep of schokkende voorvork. Morgen maar eens testen in het veld.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral
Vandaag heb ik het balhoofd gedemonteerd, de lager cardridges verwijderd door met een slagpen van binnenuit de lagers eruit te tikken, schoon gemaakt met lampenolie en compressorlucht, daarna weer ingevet met kogellagervet en met een kunststofhamer weer gemonteerd. Het was wel nodig, na vooral de laatste maanden fietsen met slecht weer en veelvuldig schoonmaken met de tuinslang was er veel vocht ingekomen en draaide het al niet meer soepel. Tevens de maten van het balhoofdstel opgenomen en getekend om dit in de toekomst probleemloos te kunnen bestellen.
Het is mij trouwens opgevallen dat mijn carbon/aluminiumvoorvork voorzien is van een onderste lagerschaal wat mij op het idee bracht om van de onderste cardridge de losse lagerschaal te verwijderen en dus deze rechtstreeks te monteren op de 'vaste' lagerschaal van de voorvork. Zodoende werd de spleet tussen balhoofdbuis en voorvork verminderd, dat was mij al vanaf het begin een doorn in mijn oog omdat dat veel vuil en vocht opneemt maar helaas ik heb de losse lagerschaal toch moeten toepassen want ik kreeg de voorvorkspeling niet goed afgesteld, het was te strak of te veel speling. Ik vraag mij nu af of dit normaal is.?:(
Het is mij trouwens opgevallen dat mijn carbon/aluminiumvoorvork voorzien is van een onderste lagerschaal wat mij op het idee bracht om van de onderste cardridge de losse lagerschaal te verwijderen en dus deze rechtstreeks te monteren op de 'vaste' lagerschaal van de voorvork. Zodoende werd de spleet tussen balhoofdbuis en voorvork verminderd, dat was mij al vanaf het begin een doorn in mijn oog omdat dat veel vuil en vocht opneemt maar helaas ik heb de losse lagerschaal toch moeten toepassen want ik kreeg de voorvorkspeling niet goed afgesteld, het was te strak of te veel speling. Ik vraag mij nu af of dit normaal is.?:(
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Vandaag c-bear BB90 lagers gemonteerd in mijn domane.
Het originele rechtse lager was nog goed, de linkse begon te verslijten.
En dit zelfs na 3 maandelijks te smeren.
De originele zijn van "Enduro bearings".
En voldoet de c-bears ook niet, dan monteer ik SKF
Het originele rechtse lager was nog goed, de linkse begon te verslijten.
En dit zelfs na 3 maandelijks te smeren.
De originele zijn van "Enduro bearings".
En voldoet de c-bears ook niet, dan monteer ik SKF