Vandaag geklust aan de fiets
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Mooi zo, een glimlach op haar gezicht zien als ze haar fiets komt halen.
En met een beetje geluk blijf je zo voor de rest van haar leven onder andere de buurman die haar fiets herstelde.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Jobje gedaan vandaag dat al maanden aansleepte (pun not intended) :
Mtb had bij laatste graveltourtocht in april serieuze speling op achteras, schijf sleepte langs beide kanten hevig
Eens binnengebracht bij fietswinkel 'Bike republic' om eens hun vakmanschap te testen. Resultaat: nog steeds speling.
Voor herstellingen zien ze mij daar niet meer terug alleszins
Dan maar zelf gedaan vorige maand samen met balhoofdlagers, maar toen toch besloten eerst nieuwe lagers en ball bearings te kopen. Nu vandaag als ik er eens een namiddag tijd voor had alles uit elkaar, ontvet, mooi ingevet en alles loopt perfect zonder speling. Ben ik toch wel behoorlijk fier op
Dit was ongeveer het laatste klusje dat ik nog niet gedaan had aan een fiets.
Ooit bouw ik eens een gravelbike op van nul binnen x aantal jaar
Mtb had bij laatste graveltourtocht in april serieuze speling op achteras, schijf sleepte langs beide kanten hevig
Eens binnengebracht bij fietswinkel 'Bike republic' om eens hun vakmanschap te testen. Resultaat: nog steeds speling.
Voor herstellingen zien ze mij daar niet meer terug alleszins
Dan maar zelf gedaan vorige maand samen met balhoofdlagers, maar toen toch besloten eerst nieuwe lagers en ball bearings te kopen. Nu vandaag als ik er eens een namiddag tijd voor had alles uit elkaar, ontvet, mooi ingevet en alles loopt perfect zonder speling. Ben ik toch wel behoorlijk fier op
Dit was ongeveer het laatste klusje dat ik nog niet gedaan had aan een fiets.
Ooit bouw ik eens een gravelbike op van nul binnen x aantal jaar
Vandaag een fiets in de werkplaats met een voor mij nieuw probleem: een cross-threaded bleedport op de shifter. Daardoor kon de bekende 'funnel' niet meer worden aangesloten en ook de afdekbout wilde er niet meer in. Waarschijnlijk veroorzaakt door gebruik ondeugdelijke el-cheapo bleedkit maar dat kan ik niet hard maken.
De eigenaar had gepoogd de vorige bleedbeurt m.b.v. Sugru (soort kneedbaar gom) te doen, maar dat was niet gelukt.
Weggooien en vervangen shifter kan altijd nog... de aan de klus.
Stap 1, olie eruit zuigen, verwijderen membraan en Sugru resten. Schoonblazen met de compressor. Doe dit nooit zonder dat je het membraan eruit hebt, anders blaas je dat kapot! Om het membraan eruit te halen heb je overigens een hele kleine Torx-schroevendraaier nodig.
Stap 2 Helicoil M10 op een passende bout draaien en inkorten m.b.v. de dremel met een fijne slijpschijf. Je moet 'm inkorten, anders is er geen ruimte meer voor het membraan.
Stap 3: gat uitboren met een 8,5 mm boor, daarna tappen. Achteraf had ik beter een 8 mm boor gebruikt, het is namelijk plastic waar je in boort.
Stap 4: ingekorte helicoil erin draaien met behulp van een bout en 2 moeren. Omdat de fit naar mijn smaak niet strak genoeg was, ook nog wat secondlijm aan de buitenkant van de helicoil gedaan. Ding zit nu muurvast.
Stap 5: membraan terugzetten. Let op, bij de buitenste 2 boutjes moet nog een ringetje omheen.
Stap 6: vullen en bleeden. Hiervoor kun je niet meer de bleed funnel van Shimano gebruiken, want deze heeft een te fijne schroefdraad. Gelukkig vond ik een passende verloopnippel in mijn AliExpress setje.
Stap 7: een nieuwe afdekbout maken. De originele heeft een te fijne schroefdraad, dus heb ik er eentje gemaakt door een bout die ik nog had in te korten. Een passende O-ring had ik ook nog liggen.
Klaar is kees!
De eigenaar had gepoogd de vorige bleedbeurt m.b.v. Sugru (soort kneedbaar gom) te doen, maar dat was niet gelukt.
Weggooien en vervangen shifter kan altijd nog... de aan de klus.
Stap 1, olie eruit zuigen, verwijderen membraan en Sugru resten. Schoonblazen met de compressor. Doe dit nooit zonder dat je het membraan eruit hebt, anders blaas je dat kapot! Om het membraan eruit te halen heb je overigens een hele kleine Torx-schroevendraaier nodig.
Stap 2 Helicoil M10 op een passende bout draaien en inkorten m.b.v. de dremel met een fijne slijpschijf. Je moet 'm inkorten, anders is er geen ruimte meer voor het membraan.
Stap 3: gat uitboren met een 8,5 mm boor, daarna tappen. Achteraf had ik beter een 8 mm boor gebruikt, het is namelijk plastic waar je in boort.
Stap 4: ingekorte helicoil erin draaien met behulp van een bout en 2 moeren. Omdat de fit naar mijn smaak niet strak genoeg was, ook nog wat secondlijm aan de buitenkant van de helicoil gedaan. Ding zit nu muurvast.
Stap 5: membraan terugzetten. Let op, bij de buitenste 2 boutjes moet nog een ringetje omheen.
Stap 6: vullen en bleeden. Hiervoor kun je niet meer de bleed funnel van Shimano gebruiken, want deze heeft een te fijne schroefdraad. Gelukkig vond ik een passende verloopnippel in mijn AliExpress setje.
Stap 7: een nieuwe afdekbout maken. De originele heeft een te fijne schroefdraad, dus heb ik er eentje gemaakt door een bout die ik nog had in te korten. Een passende O-ring had ik ook nog liggen.
Klaar is kees!
Laatst gewijzigd door havana op 22 sep 2023 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja dat zijn de leukste, als het lukt tenminste!
Mooi hoor! Beter een goeie klusvriend dan een verre buur (of zoiets!)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40106
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Leuke klus!
Less is bore
In verband met de oproep van Shimano vandaag maar even goed gekeken naar mijn Ultegra 6800 en R8000 crankset of er aanleiding is om zich zorgen te maken over de veiligheid en meteen maar weer even het bottombracket gedemonteerd, schoongemaakt (zand) en weer gemonteerd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless