Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 sep 2023 19:34

Veel respect voor die klus op de vorige pagina Havana. Dat is klasse opgelost.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

tungsten
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 28 sep 2023 16:52

De laatste tijd had ik problemen met mijn voor rem van mijn racefiets. Op de een of andere manier zaten de remblokjes continu tegen de velg aan, zonder dat ik de remhandel gebruikte. Een aantal keren de remklauwen bijgesteld met de stelschroef.
Echter binnen de kortste keren was het probleem weer terug.
Ik heb gecontroleerd of de binnenkabel soepel door de buitenkabel ging en niet ergens teugde.
Was niet het geval.
Vandaag zag ik toevallig, dat mijn linker shifter (waar dus ook mijn voor rem op aangesloten is) lager zat dan de rechter shifter.
Ik probeerde hem omhoog te trekken en dat lukte. Ik zag toen ook dat dit invloed had op de remklauwen. Ze gingen wijder staan.
Dit was dus de oplossing van het probleem. Doordat de shifter verzakte, werd aan de remkabel getrokken, waardoor de remklauwen richting de velg gingen.
Nadere inspectie leerde, dat de bevestigings bout van de shifter niet goed vast zat. Waarschijnlijk in de loop der jaren los getrild.
Bout vastgedraaid en nu is het probleem verholpen.
Dus mocht je ooit hetzelfde probleem hebben, dan is dit de oplossing!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3701
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 29 sep 2023 15:50

Vandaag mijn nieuwe grx voorderailleur op de crosser gezet. Ik dacht laat ik nou eens de handleiding erbij pakken. Doe ik anders nooit. Zit er een qr code bij zodat je de handleiding kan opzoeken. En die qr code doet het niet.

Zelf maar goed gekeken, was eigenlijk een klusje van niks. Moest wel de derailleur een beetje hoger dan de oude 105 hangen. Maar werkt weer al een zonnetje.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 29 sep 2023 16:19

Heel herkenbaar, die qr codes die niet werken. Ik vind het ook zo lelijk dat ze tegenwoordig overal op zitten:
mijn frame, mijn velgen, banden... en dan staat er daarboven weer een andere sticker met do not remove.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2144
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 29 sep 2023 21:00

Zojuist mijn nieuwe dt Swiss velgjes voor de mtb omgebouwd van 142 en 110mm steekas naar 135 en 100mm quick release.
Met twee adaptersetjes a raison de 55 euro is dat een fluitje van een cent.
Wel schandalig duur die 4 stukjes plastic maar op ome Ali durfde ik ook niet te vertrouwen.

Morgen maar eens proberen om voor het eerst in mijn leven tubeless te gaan krijgen.
Ik ben wel een beetje klaar met de snakebites.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16736
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 sep 2023 07:53

esmeew schreef: 29 sep 2023 16:19 Heel herkenbaar, die qr codes die niet werken. Ik vind het ook zo lelijk dat ze tegenwoordig overal op zitten:
mijn frame, mijn velgen, banden... en dan staat er daarboven weer een andere sticker met do not remove.
Dan laat je alleen dat bovenste stickertje zitten ;)
Campagnolo Ultra Dork

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 okt 2023 18:43

Vandaag mijn gravelbike bijna volledig opgebouwd. 1x Sram Rival axs is heel snel te monteren. Overigens maar goed ook dat het schakelen draadloos is, de cockpit is volledig intern voor de kabels en twee remkabels hebben mij al een uur klooien gekost. Extra kabels past echt niet.
Overigens alleen mijn trapas met crankstel nog te monteren. Het bottom bracket is een T47 type en de Sram DUB trapas moet met een grotere sleutel vastgezet worden.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 641
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 01 okt 2023 18:48

Het aero stuurtje van junior zijn ultimate vervangen door een deda 100.
Nu kan hij ook met een ligstuur deelnemen aan zijn triathlon wedstrijden.
Ik weet echt niet waarom iedereen een aerostuurtje op je fiets wil. (Natuurlijk de looks, andere voordelen zijn er niet)
IMG_3404.jpeg
IMG_3405.jpeg

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 07 okt 2023 15:48

Ik had wat speling in het balhoofdstel, ik dacht dat het verhelpen een klus zou zijn, maar het bleek doodsimpel. De schroef zat nogal los, een beetje aandraaien is dan niet zo ingewikkeld. Stuur ook een paar mm lager gezet.

Ook een andere cassette gemonteerd, eentje waarmee ik een berg op kan fietsen.

lars_g
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55

lars_g 10 okt 2023 07:32

Afgelopen weekend een Orbea Orca OMR opgebouwd met een nieuwe Shimano 105 Di2 groep. Alles ging voorspoedig tot we bij de Rotor bottom bracket en crank montage (Shimano Ultegra 12 speed crank) aankwamen. Bottom bracket ging soepel het frame in, maar de crank past niet in de bottom bracket. Alles nagemeten met een schroefmaat, blijkt dat de toleranties wel heel krap zijn:
- as diameter crank op de loopvlakken: 23.98 mm aan beide zeiden
- binnen diameter beide lagers: 23.99 mm

De crank gaat er dus maar aan een kant in en daarna loopt het lager ook heel stroef. De crank zit redelijk aan de ruime kan, maar Shimano zegt geloof ik 23.95 - 24.00 mm en volgens mij zitten de lagers aan de krappe kant.

Iemand toevallig een aanbeveling om dit probleem op te lossen? De crank in de vriezer stoppen lijkt geen oplossing, aangezien de lagers dan te stroef gaan draaien en de crank lastig te verwijderen is.
Laatst gewijzigd door lars_g op 10 okt 2023 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27865
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 okt 2023 07:36

Shimano BB erin?

lars_g
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55

lars_g 10 okt 2023 07:39

havana schreef: 10 okt 2023 07:36 Shimano BB erin?
Het frame heeft een BB386 EVO en Shimano levert die niet. Maar ik neig inderdaad ook naar een andere BB.

Plaats reactie