Vandaag geklust aan de fiets
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Veel respect voor die klus op de vorige pagina Havana. Dat is klasse opgelost.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
De laatste tijd had ik problemen met mijn voor rem van mijn racefiets. Op de een of andere manier zaten de remblokjes continu tegen de velg aan, zonder dat ik de remhandel gebruikte. Een aantal keren de remklauwen bijgesteld met de stelschroef.
Echter binnen de kortste keren was het probleem weer terug.
Ik heb gecontroleerd of de binnenkabel soepel door de buitenkabel ging en niet ergens teugde.
Was niet het geval.
Vandaag zag ik toevallig, dat mijn linker shifter (waar dus ook mijn voor rem op aangesloten is) lager zat dan de rechter shifter.
Ik probeerde hem omhoog te trekken en dat lukte. Ik zag toen ook dat dit invloed had op de remklauwen. Ze gingen wijder staan.
Dit was dus de oplossing van het probleem. Doordat de shifter verzakte, werd aan de remkabel getrokken, waardoor de remklauwen richting de velg gingen.
Nadere inspectie leerde, dat de bevestigings bout van de shifter niet goed vast zat. Waarschijnlijk in de loop der jaren los getrild.
Bout vastgedraaid en nu is het probleem verholpen.
Dus mocht je ooit hetzelfde probleem hebben, dan is dit de oplossing!
Echter binnen de kortste keren was het probleem weer terug.
Ik heb gecontroleerd of de binnenkabel soepel door de buitenkabel ging en niet ergens teugde.
Was niet het geval.
Vandaag zag ik toevallig, dat mijn linker shifter (waar dus ook mijn voor rem op aangesloten is) lager zat dan de rechter shifter.
Ik probeerde hem omhoog te trekken en dat lukte. Ik zag toen ook dat dit invloed had op de remklauwen. Ze gingen wijder staan.
Dit was dus de oplossing van het probleem. Doordat de shifter verzakte, werd aan de remkabel getrokken, waardoor de remklauwen richting de velg gingen.
Nadere inspectie leerde, dat de bevestigings bout van de shifter niet goed vast zat. Waarschijnlijk in de loop der jaren los getrild.
Bout vastgedraaid en nu is het probleem verholpen.
Dus mocht je ooit hetzelfde probleem hebben, dan is dit de oplossing!
Vandaag mijn nieuwe grx voorderailleur op de crosser gezet. Ik dacht laat ik nou eens de handleiding erbij pakken. Doe ik anders nooit. Zit er een qr code bij zodat je de handleiding kan opzoeken. En die qr code doet het niet.
Zelf maar goed gekeken, was eigenlijk een klusje van niks. Moest wel de derailleur een beetje hoger dan de oude 105 hangen. Maar werkt weer al een zonnetje.
Zelf maar goed gekeken, was eigenlijk een klusje van niks. Moest wel de derailleur een beetje hoger dan de oude 105 hangen. Maar werkt weer al een zonnetje.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Zojuist mijn nieuwe dt Swiss velgjes voor de mtb omgebouwd van 142 en 110mm steekas naar 135 en 100mm quick release.
Met twee adaptersetjes a raison de 55 euro is dat een fluitje van een cent.
Wel schandalig duur die 4 stukjes plastic maar op ome Ali durfde ik ook niet te vertrouwen.
Morgen maar eens proberen om voor het eerst in mijn leven tubeless te gaan krijgen.
Ik ben wel een beetje klaar met de snakebites.
Met twee adaptersetjes a raison de 55 euro is dat een fluitje van een cent.
Wel schandalig duur die 4 stukjes plastic maar op ome Ali durfde ik ook niet te vertrouwen.
Morgen maar eens proberen om voor het eerst in mijn leven tubeless te gaan krijgen.
Ik ben wel een beetje klaar met de snakebites.
Dan laat je alleen dat bovenste stickertje zitten
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Vandaag mijn gravelbike bijna volledig opgebouwd. 1x Sram Rival axs is heel snel te monteren. Overigens maar goed ook dat het schakelen draadloos is, de cockpit is volledig intern voor de kabels en twee remkabels hebben mij al een uur klooien gekost. Extra kabels past echt niet.
Overigens alleen mijn trapas met crankstel nog te monteren. Het bottom bracket is een T47 type en de Sram DUB trapas moet met een grotere sleutel vastgezet worden.
Overigens alleen mijn trapas met crankstel nog te monteren. Het bottom bracket is een T47 type en de Sram DUB trapas moet met een grotere sleutel vastgezet worden.
Het aero stuurtje van junior zijn ultimate vervangen door een deda 100.
Nu kan hij ook met een ligstuur deelnemen aan zijn triathlon wedstrijden.
Ik weet echt niet waarom iedereen een aerostuurtje op je fiets wil. (Natuurlijk de looks, andere voordelen zijn er niet)
Nu kan hij ook met een ligstuur deelnemen aan zijn triathlon wedstrijden.
Ik weet echt niet waarom iedereen een aerostuurtje op je fiets wil. (Natuurlijk de looks, andere voordelen zijn er niet)
Ik had wat speling in het balhoofdstel, ik dacht dat het verhelpen een klus zou zijn, maar het bleek doodsimpel. De schroef zat nogal los, een beetje aandraaien is dan niet zo ingewikkeld. Stuur ook een paar mm lager gezet.
Ook een andere cassette gemonteerd, eentje waarmee ik een berg op kan fietsen.
Ook een andere cassette gemonteerd, eentje waarmee ik een berg op kan fietsen.
Afgelopen weekend een Orbea Orca OMR opgebouwd met een nieuwe Shimano 105 Di2 groep. Alles ging voorspoedig tot we bij de Rotor bottom bracket en crank montage (Shimano Ultegra 12 speed crank) aankwamen. Bottom bracket ging soepel het frame in, maar de crank past niet in de bottom bracket. Alles nagemeten met een schroefmaat, blijkt dat de toleranties wel heel krap zijn:
- as diameter crank op de loopvlakken: 23.98 mm aan beide zeiden
- binnen diameter beide lagers: 23.99 mm
De crank gaat er dus maar aan een kant in en daarna loopt het lager ook heel stroef. De crank zit redelijk aan de ruime kan, maar Shimano zegt geloof ik 23.95 - 24.00 mm en volgens mij zitten de lagers aan de krappe kant.
Iemand toevallig een aanbeveling om dit probleem op te lossen? De crank in de vriezer stoppen lijkt geen oplossing, aangezien de lagers dan te stroef gaan draaien en de crank lastig te verwijderen is.
- as diameter crank op de loopvlakken: 23.98 mm aan beide zeiden
- binnen diameter beide lagers: 23.99 mm
De crank gaat er dus maar aan een kant in en daarna loopt het lager ook heel stroef. De crank zit redelijk aan de ruime kan, maar Shimano zegt geloof ik 23.95 - 24.00 mm en volgens mij zitten de lagers aan de krappe kant.
Iemand toevallig een aanbeveling om dit probleem op te lossen? De crank in de vriezer stoppen lijkt geen oplossing, aangezien de lagers dan te stroef gaan draaien en de crank lastig te verwijderen is.
Laatst gewijzigd door lars_g op 10 okt 2023 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Shimano BB erin?