Vandaag geklust aan de fiets
Gisteren de gravelbike nog wat schoon gemaakt na de quick 'n dirty bikewash op zaterdag. Blijkt dat mijn pulleys echt he-le-maal aan gort zijn, draaien voor geen meter meer. Tijd om even bij de LBS te passeren dus voor nieuwe wieltjes. Meteen ook de voorrem ontlucht want die voelde wat losjes aan.
Uno-X Mobility or bust!
CAAD12: gisteren dan eindelijk de remleidingen gekoppeld. Netjes gedaan en ontluchten lijkt niet nodig. Vanavond stuurtape wikkelen en dan de grootste uitdaging: een droog moment vinden voor de 'shakedown' En ik vul de banden pas met tubelessvloeistof als ik ook daadwerkelijk meteen ga rijden.leon1 schreef: ↑23 okt 2023 11:18 CAAD12 - nog afbouwen (lees remmen aansluiten en onluchten, stuurtape wikkelen en de banden tubeless maken)
SuperSix - stuur wisselen, 'polder'cassette weer monteren en een keer onluchten mag ook wel maar is niet dringend
Look 765 - spaak gebroken - wiel demonteren en wegbrengen voor reparatie, ketting vervangen, remmen ontluchten en spatborden monteren
Look 795 - ketting vervangen
SuperSix: poldercassette weer gemonteerd.
Look 765: wielset gewisseld en kapot wiel weggebracht. Deze wordt in zijn geheel opnieuw opgebouwd in plaats van 1 spaak te vervangen.
Aantal zaken afgevinkt dus.
Ride bikes, not tanks!
De Aeroad (wit/zwart van kleur) vandaag maar eens gewassen (hing al 2 weken aan de muur vies te zijn), en ook meteen de outfront mount (die waar je de Canyon koplamp onder kan klikken) eraf gehaald en op de nieuwe Canyon Grail geschroefd.
https://www.canyon.com/en-nl/gear/acces ... 06597.html
En de outfront mount van Aliexpres op de Aeroad geschroefd, moest er wel een extra ringetje onder doen (bij het schroefje dat het dichtste bij het balhoofd zit) om het mooi strak te krijgen. En op deze outfront mount zit ook nog optioneel (bijgeleverd) een GoPro compatible mount, maar dan niet helemaal vooraan, zodat het steviger is als je er een koplampje aan hangt
https://www.aliexpress.com/item/1005005925404735.html
https://www.canyon.com/en-nl/gear/acces ... 06597.html
En de outfront mount van Aliexpres op de Aeroad geschroefd, moest er wel een extra ringetje onder doen (bij het schroefje dat het dichtste bij het balhoofd zit) om het mooi strak te krijgen. En op deze outfront mount zit ook nog optioneel (bijgeleverd) een GoPro compatible mount, maar dan niet helemaal vooraan, zodat het steviger is als je er een koplampje aan hangt
https://www.aliexpress.com/item/1005005925404735.html
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Trapas lagertjes van mijn crossfiets vervangen, ze liepen niet meer zo soepel.
Achteraf gezien niet verwonderlijk, aangezien het eerder modder was dan vet waar het geheel in rond draaide.
Achteraf gezien niet verwonderlijk, aangezien het eerder modder was dan vet waar het geheel in rond draaide.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Nieuwe lagers in het voorwiel geperst en nu de pre-load wel goed afgesteld. Zouden nu dus wat langer mee moeten gaan dan de vorige set
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40019
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Bezig met het omwisselen van de alu regenpijp op mijn F12 naar een mooie aero carbon stuurtje.
Prima te doen, maar af en toe toch wel ff mopperen tussendoor. Al gebruikte remleidingen buigen alle kanten op behalve de goede….
Maar komt goed!
Jagwire leiding-snijder voor het eerst gebruikt. Wat een fantastische tool is dat zeg!
Prima te doen, maar af en toe toch wel ff mopperen tussendoor. Al gebruikte remleidingen buigen alle kanten op behalve de goede….
Maar komt goed!
Jagwire leiding-snijder voor het eerst gebruikt. Wat een fantastische tool is dat zeg!
Less is bore
Herkenbaar! En ja, ik heb ook die Jagwire knipper en ook de needle-driver. Perfect spul ja.
Zelf ben ik bezig met de spatborden op de Look te zetten. Geen plug en play helaas. Ik moet stangen inkorten (afzagen dus) maar ook de afstandsbussen missen. Beetje vreemd omdat deze set toch voor deze fiets is gemaakt. Maar ook dit komt wel goed. Nu nog op zoek naar een spatlap. Het spatbord voor is nog iets te kort naar mijn mening.
Zelf ben ik bezig met de spatborden op de Look te zetten. Geen plug en play helaas. Ik moet stangen inkorten (afzagen dus) maar ook de afstandsbussen missen. Beetje vreemd omdat deze set toch voor deze fiets is gemaakt. Maar ook dit komt wel goed. Nu nog op zoek naar een spatlap. Het spatbord voor is nog iets te kort naar mijn mening.
Ride bikes, not tanks!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40019
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Needledriver inmiddels ook gebruikt, wat een feestje. Wat heb ik jaren lopen tobben zeg op de mtb met remleidingen.
Leidingen door het stuur, rem ontlucht. Makkelijk met tonnetje op de shifter en dan minuutje met de remgreep spelen. Supersimpel.
Leidingen door het stuur, rem ontlucht. Makkelijk met tonnetje op de shifter en dan minuutje met de remgreep spelen. Supersimpel.
Less is bore
Ja. dat mag ik ook nog doen op de Look. De Ultegra's op de CAAD voelen echt superstrak maar op de Look verre van. Daarnaast kan ik de fiets niet op de kop weghangen. Daarna duurt het even voordat de remmen weer goed werken. Zit dus echt wel lucht in het systeem. Klusje van niks eigenlijk maar toch kan ik deze altijd makkelijk uitstellen....
Ride bikes, not tanks!
Nieuwe lagers geplaatst. Als ik had gefietst en de fiets weg zette, schoon of niet, bleef de crank ‘plakken’. Bij achteruit draaien maakte de crank nog niet een (1) omwenteling. Als ik ging fietsen merkte je na een minuut of 5 een soort van tik en daarna draaide alles stuk soepeler. Alles geprobeerd en los gehad maar Google leerde mij dat het dan toch echt de lagers waren
Zag er eerst wat tegenop door moeizame ervaringen die ik eerder had met een FSA crank. Maar nu BSA lagers, goede gereedschap meebesteld en half uurtje werk. Had sneller gekund, maar nu alles er toch af lag heb ik eerst alles goed schoongemaakt op plekken waar je anders slecht bij komt.
Zag er eerst wat tegenop door moeizame ervaringen die ik eerder had met een FSA crank. Maar nu BSA lagers, goede gereedschap meebesteld en half uurtje werk. Had sneller gekund, maar nu alles er toch af lag heb ik eerst alles goed schoongemaakt op plekken waar je anders slecht bij komt.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Gisteren een maatje in de werkplaats met zijn Canyon Grail AL.
BB vervangen
Nieuwe ketting
Powermetercrank vervangen door originele (gaat naar andere fiets)
Pedalen vervangen
Remschijven vervangen
Blokken vervangen
BB vervangen
Nieuwe ketting
Powermetercrank vervangen door originele (gaat naar andere fiets)
Pedalen vervangen
Remschijven vervangen
Blokken vervangen