Vandaag geklust aan de fiets
Vandaag, maar ook gisteravond en vorige week nog een hele avond geklust aan bijzonder gravel frame: een Robert Frameworks RA1.
Voor de duidelijkheid: niet mijn fiets!
Maatje van heeft dit frame in Luxemburg besteld. De frames worden overigens in Azië gemaakt. De lasnaden zien er zeer netjes uit (het is natuurlijk geen Lynskey, maar daar is de prijs dan ook naar).
Na lang wachten werd het frame dan eindelijk geleverd. Afmontage:
- volledige Ultegra Di2 12sp groep
- Zip 303S wielen
- Vredestein banden (40 mm)
- meegeleverd geïntegreerd stuur (alle kabels volledig intern)
- balhoofd van FSA
- titanium bidonhouders
- no name carbon zadelpen.
Dit was bepaald géén straight forward build. Onderweg kwamen we allerlei grote en kleine problemen tegen. Ik vond dat wel leuk, want ik hou wel van een uitdaging en ik leer graag. Nadeel is dat je niet in één avond klaar bent...
- Allereerst bleken de kabels verschrikkelijk lastig te trekken door de vele nodige nauwe passages en bochten. Uiteindelijk allemaal gelukt (incl. shifters die we ook bekabeld hebben). De hele trukendoos ging open: krimpkousen, stroomdraden, visdraadjes, liners en de Parktool IR1.3, tape - geen middel werd geschuwd.. En oh ja, heel veel gevloek
- Vork bleek niet de juiste te zijn (kabel liep buitenom), dus die moest terug. Gelukkig snel een nieuwe geleverd.
- Stofkap van FSA sloot niet netjes aan op het geïntegreerde stuur (een tweetal plastic uitstekende puntjes, pasten niet goed in het stuur). Opgelost door de puntjes dan maar weg te dremelen.
- Uiteraard hadden we niet de juiste lengte bouten voor remklauwen.... die moesten uit Duitsland komen dus leverde ook weer vertraging op.
- De baseplate die bij het balhoofd zat paste niet beide vorken. Totaal niet. Uiteindelijk uitgevonden dat deze vorken geen baseplate nodig hebben. Weer wat geleerd.
- Klemband van de voorderailleur werd niet meegeleverd en moest dus ook besteld worden.
- Voor de voorrem bleken we een adapter nodig te hebben die normaal gezien achter wordt gebruikt (wederom weer veel uitzoekwerk, handig zo'n forum!). Deze had de LBS gelukkig liggen.
- Mijn maatje vond het nodig een mooi, maar zeer lastig te leggen stuurlint te kopen (Zipp). Uiteindelijk netjes gekregen. Geheel tegen mijn gewoonte in nu een keer "volgens het boekje" gelegd van onder naar boven omdat je bij dit lint geen andere keuze hebt door de opdruk. Best aardig gelukt.
- Frame had volgens specs een T47 "regular" BB. Die zijn sowieso al niet zo simpel te vinden. Wij hadden er eentje aangeschaft van Praxis, maar er bleek een T47 WIDE op te zitten (breed bracket van ik meen 86,5 mm). Daarvoor heb je een speciaal T47 BB nodig met hele dunne cups. Niet simpel te vinden, zelfs C-bear heeft ze niet! Praxis heeft ze, maar nergens te krijgen in Europa. Uiteindelijk geslaagd via Rotorshop. Monteren is een hel aangezien op je Hollowtech-dop een conversiedop moet zetten die vrij snel losschiet. Gelukt door de boel vast te klemmen met een BB-pers. T47 is an sich wel en heel fijn systeem, ik zou wel altijd voor de gewone breedte kiezen. Dan is het feitelijk een BSA on steroïds.
- Mijn geliefde compressor vond het nodig om er precies gisteren mee op te houden, waardoor montage banden in gevaar kwam. Voorband ging met de vloerpomp, achterwiel CO2 patroon opgeofferd.
Vanmorgen de laatste dingetjes gedaan. Morgen nog even het zadel afstellen en dan is ie klaar voor maiden voyage. Foto's volgen, dit was een LEUK project!
Qua uren misschien wel mijn langste build, ik denk dat we op 10 bouwuren uitkomen. Normaal is dat nog niet de helft.
Volgende week alweer een hele spannende nieuwe build: de TSUBASA CROW van @Archon1.1.
Kleine sneak preview
Voor de duidelijkheid: niet mijn fiets!
Maatje van heeft dit frame in Luxemburg besteld. De frames worden overigens in Azië gemaakt. De lasnaden zien er zeer netjes uit (het is natuurlijk geen Lynskey, maar daar is de prijs dan ook naar).
Na lang wachten werd het frame dan eindelijk geleverd. Afmontage:
- volledige Ultegra Di2 12sp groep
- Zip 303S wielen
- Vredestein banden (40 mm)
- meegeleverd geïntegreerd stuur (alle kabels volledig intern)
- balhoofd van FSA
- titanium bidonhouders
- no name carbon zadelpen.
Dit was bepaald géén straight forward build. Onderweg kwamen we allerlei grote en kleine problemen tegen. Ik vond dat wel leuk, want ik hou wel van een uitdaging en ik leer graag. Nadeel is dat je niet in één avond klaar bent...
- Allereerst bleken de kabels verschrikkelijk lastig te trekken door de vele nodige nauwe passages en bochten. Uiteindelijk allemaal gelukt (incl. shifters die we ook bekabeld hebben). De hele trukendoos ging open: krimpkousen, stroomdraden, visdraadjes, liners en de Parktool IR1.3, tape - geen middel werd geschuwd.. En oh ja, heel veel gevloek
- Vork bleek niet de juiste te zijn (kabel liep buitenom), dus die moest terug. Gelukkig snel een nieuwe geleverd.
- Stofkap van FSA sloot niet netjes aan op het geïntegreerde stuur (een tweetal plastic uitstekende puntjes, pasten niet goed in het stuur). Opgelost door de puntjes dan maar weg te dremelen.
- Uiteraard hadden we niet de juiste lengte bouten voor remklauwen.... die moesten uit Duitsland komen dus leverde ook weer vertraging op.
- De baseplate die bij het balhoofd zat paste niet beide vorken. Totaal niet. Uiteindelijk uitgevonden dat deze vorken geen baseplate nodig hebben. Weer wat geleerd.
- Klemband van de voorderailleur werd niet meegeleverd en moest dus ook besteld worden.
- Voor de voorrem bleken we een adapter nodig te hebben die normaal gezien achter wordt gebruikt (wederom weer veel uitzoekwerk, handig zo'n forum!). Deze had de LBS gelukkig liggen.
- Mijn maatje vond het nodig een mooi, maar zeer lastig te leggen stuurlint te kopen (Zipp). Uiteindelijk netjes gekregen. Geheel tegen mijn gewoonte in nu een keer "volgens het boekje" gelegd van onder naar boven omdat je bij dit lint geen andere keuze hebt door de opdruk. Best aardig gelukt.
- Frame had volgens specs een T47 "regular" BB. Die zijn sowieso al niet zo simpel te vinden. Wij hadden er eentje aangeschaft van Praxis, maar er bleek een T47 WIDE op te zitten (breed bracket van ik meen 86,5 mm). Daarvoor heb je een speciaal T47 BB nodig met hele dunne cups. Niet simpel te vinden, zelfs C-bear heeft ze niet! Praxis heeft ze, maar nergens te krijgen in Europa. Uiteindelijk geslaagd via Rotorshop. Monteren is een hel aangezien op je Hollowtech-dop een conversiedop moet zetten die vrij snel losschiet. Gelukt door de boel vast te klemmen met een BB-pers. T47 is an sich wel en heel fijn systeem, ik zou wel altijd voor de gewone breedte kiezen. Dan is het feitelijk een BSA on steroïds.
- Mijn geliefde compressor vond het nodig om er precies gisteren mee op te houden, waardoor montage banden in gevaar kwam. Voorband ging met de vloerpomp, achterwiel CO2 patroon opgeofferd.
Vanmorgen de laatste dingetjes gedaan. Morgen nog even het zadel afstellen en dan is ie klaar voor maiden voyage. Foto's volgen, dit was een LEUK project!
Qua uren misschien wel mijn langste build, ik denk dat we op 10 bouwuren uitkomen. Normaal is dat nog niet de helft.
Volgende week alweer een hele spannende nieuwe build: de TSUBASA CROW van @Archon1.1.
Kleine sneak preview
Laatst gewijzigd door havana op 07 dec 2023 19:40, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je er een beetje de tijd voor hebt is dat leuk om te doen.
En weer een hoop geleerd.
En weer een hoop geleerd.
Op dit frame past geen 11sp Di2.
Ultegragroep kan prima zijn werk doen in het Nederlandse gravel. Een clutch heb je niet nodig met een voorderailleur. Sterker nog op mijn eigen 1x11 zet ik de clutch in Nederland ook altijd open.
Als dat toch nodig blijkt te zijn kan je altijd alleen de achterderailleur nog vervangen door GRX Di2 12sp, maar dan moet deze wel eerst op de markt komen
Ultegragroep kan prima zijn werk doen in het Nederlandse gravel. Een clutch heb je niet nodig met een voorderailleur. Sterker nog op mijn eigen 1x11 zet ik de clutch in Nederland ook altijd open.
Als dat toch nodig blijkt te zijn kan je altijd alleen de achterderailleur nog vervangen door GRX Di2 12sp, maar dan moet deze wel eerst op de markt komen
De stekkertjes van 11sp zijn stuk dikker. De gaatjes in dit frame (met name voorderailleur) zijn te klein. Je zou het wel kunnen uitboren, maar doe je dat…
De berijder wilde graag bij de tijd zijn en dan is 12sp wel wat meer toekomstbestendig.
Moet zeggen het afstellen van 12sp is zo simpel… ook de remmen zeer eenvoudig ontluchten. Ook lopen de discs minder aan.
De berijder wilde graag bij de tijd zijn en dan is 12sp wel wat meer toekomstbestendig.
Moet zeggen het afstellen van 12sp is zo simpel… ook de remmen zeer eenvoudig ontluchten. Ook lopen de discs minder aan.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40205
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dit zou $pesh gewoon standaard moeten kunnen leveren. Mooie aanpassing!!
Less is bore
Nog niet geklust maar het gaat zo wel gebeuren. Ketting vervangen en alles goed schoonmaken. Na dat pekelritje van donderdag zit er roest op de ketting en cassette. Nu is de ketting toch EOL (om maar een mooie Engelse afkorting te gebruiken). Op de cassette is alleen maar vliegroest gelukkig. Dus even demonteren en poetsen.
Maar geen pekelritjes meer. Ik kon donderdag helaas niet anders want de auto stond op het werk. Toch beter de weersvoorspelling inschatten voortaan.
Maar geen pekelritjes meer. Ik kon donderdag helaas niet anders want de auto stond op het werk. Toch beter de weersvoorspelling inschatten voortaan.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@nickma, ik snap de aanpassing, maar ook weer niet
Gisteren even heel kort op gereden. Ik vind het wel goed aanvoelen de vering op de diverge.
De andere kant is dat ik persoonlijk gewoon een xc fiets zou pakken als ik een comfortabele gravelbike wil.
Stukken goedkoper en dan kan je de vering veel beter locken.
Gisteren even heel kort op gereden. Ik vind het wel goed aanvoelen de vering op de diverge.
De andere kant is dat ik persoonlijk gewoon een xc fiets zou pakken als ik een comfortabele gravelbike wil.
Stukken goedkoper en dan kan je de vering veel beter locken.