Vandaag geklust aan de fiets
daniel1975 schreef: ↑07 jan 2024 10:50 Ik mag gelukkig sinds september weer met deze tool aan de slag
Eigenlijk zijn bijna alle merken gewoon geschift geweest dat ze naar al die presshit BB’s zijn gegaan.
Wat ga je nu weer knutselen dan …
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13694
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@DDX voor dub heb ik er een losse kogel adapter bijgekocht, maar met de 24mm gaat het ook wel.
Het is geen must, maar ik heb vrijwel alles dub en voor die 25 euro heb ik ze maar erbij gekocht.
https://r2-bike.com/KOGEL-BEARINGS-Einp ... t-SRAM-DUB
Draaicups vind ik prima, maar dan moeten het niet de te kleine diameter van de shimano worden dat is niet ideaal met Dub en bb30
Het is geen must, maar ik heb vrijwel alles dub en voor die 25 euro heb ik ze maar erbij gekocht.
https://r2-bike.com/KOGEL-BEARINGS-Einp ... t-SRAM-DUB
Draaicups vind ik prima, maar dan moeten het niet de te kleine diameter van de shimano worden dat is niet ideaal met Dub en bb30
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40031
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Niks, maar ik heb de F12 in september gekocht en die heeft gewoon ITA draad. Heerlijk!rene schreef: ↑07 jan 2024 11:11daniel1975 schreef: ↑07 jan 2024 10:50 Ik mag gelukkig sinds september weer met deze tool aan de slag
Eigenlijk zijn bijna alle merken gewoon geschift geweest dat ze naar al die presshit BB’s zijn gegaan.
Wat ga je nu weer knutselen dan …
Less is bore
@wasbeer2006; doel vooral op het eruit halen van de dub.
Erin persen heb ik een park tool hhp-3 en dat ging gisteren super makkelijk.
Vandaag meteen m'n bottombracket afdichting uitgetest door een vrij diepe plas (lees meertje) op het fietspad
Erin persen heb ik een park tool hhp-3 en dat ging gisteren super makkelijk.
Vandaag meteen m'n bottombracket afdichting uitgetest door een vrij diepe plas (lees meertje) op het fietspad
Laatst gewijzigd door DDX op 07 jan 2024 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1795
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Vanwege de schakelproblemen in de kou. en ik vandaag toch thuiswerk, dacht ik de schakelbox even schoon te maken in de pauze.
Het viel me op dat er wel wat vuil op de kabeluiteinden zat en verder dat er wel heel lekker ruim vet gebruikt was terwijl Rohloff zegt, een beetje vet te gebruiken. Dus ik heb wat vet weggehaald de kabels even lekker met ptfe schoongemaakt en vervolgens laat ik het kabelrolletje uit mijn vingers glippen.
Dat was niet zo handig want ik had zo'n ding nog nooit eerder zo in mijn vingers gehad. En hoe simpel het er ook uitziet...het wees zich ook niet vanzelf. Gelukkig heeft Rohloff daar rekening mee gehouden en hun instructiefilmpje was duidelijk. Na alles weer terug monteren had ik helaas maar 13 versnellingen. In eerste instantie denk je dan #$& maar ook daar was het filmpje duidelijk.
Het voelt allemaal weer lekker soepel met schakelen, al moet ik wel eerlijk zeggen dat de Pilot shifter op mijn Racert wel nog altijd wat zwaarder schakelt dan de originele Rohloff op de MTB.
En nu maar weer afwachten totdat het weer wat kouder wordt.
Het viel me op dat er wel wat vuil op de kabeluiteinden zat en verder dat er wel heel lekker ruim vet gebruikt was terwijl Rohloff zegt, een beetje vet te gebruiken. Dus ik heb wat vet weggehaald de kabels even lekker met ptfe schoongemaakt en vervolgens laat ik het kabelrolletje uit mijn vingers glippen.
Dat was niet zo handig want ik had zo'n ding nog nooit eerder zo in mijn vingers gehad. En hoe simpel het er ook uitziet...het wees zich ook niet vanzelf. Gelukkig heeft Rohloff daar rekening mee gehouden en hun instructiefilmpje was duidelijk. Na alles weer terug monteren had ik helaas maar 13 versnellingen. In eerste instantie denk je dan #$& maar ook daar was het filmpje duidelijk.
Het voelt allemaal weer lekker soepel met schakelen, al moet ik wel eerlijk zeggen dat de Pilot shifter op mijn Racert wel nog altijd wat zwaarder schakelt dan de originele Rohloff op de MTB.
En nu maar weer afwachten totdat het weer wat kouder wordt.
Laatst gewijzigd door depoldertoerist op 11 jan 2024 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
-
- Forum-lid
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 17 sep 2021 09:19
- Locatie: groningen
In de afgelopen dagen nieuw stuur met shifters en remkabels gemonteerd.
De oude remkabel gebruikt om een nieuw triangel te maken voor de winterfiets die zat compleet vast en daar op amazon de juiste gevonden de fietsenmaker had hem niet
De oude remkabel gebruikt om een nieuw triangel te maken voor de winterfiets die zat compleet vast en daar op amazon de juiste gevonden de fietsenmaker had hem niet
Elke bocht is mooi, het is maar net hoe snel je hem neemt.
Niet vandaag maar gisteren. De Cube wat liefde gegeven.
Grote schoonmaak, nieuwe ketting, cassette en remblokken. Nieuwe wielset erin gezet.
Grote schoonmaak, nieuwe ketting, cassette en remblokken. Nieuwe wielset erin gezet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 06 apr 2023 19:31
- Locatie: Maasland (ZH)
Ook hier niet vandaag maar gisteren. Lagers van achterwiel vervangen. Nog nooit gedaan, maar dank zij Youtube geslaagd. Moest wel wat improviseren omdat het toch net weer een beetje anders was dan op YT. Geld bespaard en een voldaan gevoel!
Vooraan op de MTB lichtere ali steekas (van 6,5 euro) gestoken. Probleem was dat de schroefdraad (M15x1.5) mee gelakt/geanodiseerd was. Snijkussen was noodzakelijk, spijtig genoeg geen M15x1.5 voorhanden. Dan maar op ali een kussen besteld (4,3 euro). Draait er nu vlotjes in. Gewicht: 39 gr. tegenover de originele 89 gr. Ridenow TPU binnenbandjes gemonteerd (19 euro/paar). Wegen 55 gr./stuk, tegenover de Schwalbe extra light butyls 135 gr./stuk. Totale gewichtsbesparing: (80x2)+50 = 210 gr. En dat voor 30 euro. Wel benieuwd hoe duurzaam/lekbestendig die ridenow dingen zijn.
MTB weegt nu net geen 8 kg.
MTB weegt nu net geen 8 kg.