Vandaag geklust aan de fiets
Tnx allen! Ik ben wel blij met het resultaat, hopelijk hij ook (beetje over-the-top met rode geanodiseerde parts en drukke frame protectie, maar dat was de bedoeling).
Wielen spaken en richten is naast demperonderhoud één van de weinige dingen die nog niet in mijn skillset zitten. Lekker als je dat kan.
Wielen spaken en richten is naast demperonderhoud één van de weinige dingen die nog niet in mijn skillset zitten. Lekker als je dat kan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
Ik zag pas deze tool voorbij komen
https://www.amazon.nl/dp/B000R925ZW/ref ... 9f486&th=1
Toen dacht ik dat kan ik ook wel met uiteindelijk met oude steekas gemaakt.
(Wilde eerste een M12 bout gebruiken, maar het vlakke gedeelte is slecht 10.6mm)
Steekas afgezaagd, M8 draad erin getapt. Stuk vierkant ijzer en een M8 draad met stelknop.
Of ik het veel ga gebruiken geen idee. Maar ik vond het wel leuk om te maken.
Drie gaten in de buis geboort voor 140, 160 en 180mm schijven.
https://www.amazon.nl/dp/B000R925ZW/ref ... 9f486&th=1
Toen dacht ik dat kan ik ook wel met uiteindelijk met oude steekas gemaakt.
(Wilde eerste een M12 bout gebruiken, maar het vlakke gedeelte is slecht 10.6mm)
Steekas afgezaagd, M8 draad erin getapt. Stuk vierkant ijzer en een M8 draad met stelknop.
Of ik het veel ga gebruiken geen idee. Maar ik vond het wel leuk om te maken.
Drie gaten in de buis geboort voor 140, 160 en 180mm schijven.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
Mijn stuurlint opnieuw gewikkeld. Is een zipp-course stuurlint en die heeft kennelijk geen plakstrip. Het was bij aankoop fiets gewikkeld door fm en heb het type lint nooit eerder gehad. Maar het zat inmiddels zo ruim, dat ging nergens meer over. Dit lint heeft een soort siliconen antislip op de achterzijde. Voordeel is dan wel dat je het opnieuw kan wikkelen zonder weg te hoeven gooien. Kennelijk wikkel ik zelf wat strakker dan fm want ik hield aan beide zijden best nog wel wat over.. ben benieuwd of het nu wel gewoon op zn plek bljjft.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
@wasbeer: huisvlijt, I like.
Die afwijkingen van een niet helemaal rechte schijf zijn vaak tienden van mm's (en dat is dan helaas al genoeg om aan te lopen). Is jouw tooltje precies genoeg om dat te corrigeren?
Die afwijkingen van een niet helemaal rechte schijf zijn vaak tienden van mm's (en dat is dan helaas al genoeg om aan te lopen). Is jouw tooltje precies genoeg om dat te corrigeren?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Enzzo
- Forum-lid HC
Hahah ja. Was ook mijn gedachte. Maar toen ik de foto nog eens beter bekeken had zag ik dat de strepen op dat kokerprofiel een gezichtsbedrog geven…
Ik neem aan dat er geboord is met een deftige kolomboor dus ik verwacht dat het goed is. Anders begin je er ook niet aan lijkt me.
Toch Wasbeer?
Ik neem aan dat er geboord is met een deftige kolomboor dus ik verwacht dat het goed is. Anders begin je er ook niet aan lijkt me.
Toch Wasbeer?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
-
- Forum-lid HC
Nee dat ook weer niet gewoon uit de hand allemaal.
Ik heb het getest. Jullie gedachte was ook de mijne.
Maar het werkt echt je ziet echt heel goed de verschillen.
Verbaasde mij eerlijk gezegd ook.
Maar daarna ging ik erover nadenken en het zou helemaal niet uitmaken als het iets scheef is, want de as zit vast aan de koker.
Ik heb het getest. Jullie gedachte was ook de mijne.
Maar het werkt echt je ziet echt heel goed de verschillen.
Verbaasde mij eerlijk gezegd ook.
Maar daarna ging ik erover nadenken en het zou helemaal niet uitmaken als het iets scheef is, want de as zit vast aan de koker.
Vandaag merkte ik dat tussen de mtb banden die ik had hangen er een set aan de binnenkant beschimmeld was.
Zou ik deze terug gebruiken of wegwerpen?
Mijn gezond verstand zegt blijven gebruiken want de schimmel is enkel optisch.... (zwarte vlekken op het canvas)
Wat is jullie opinie?
Zou ik deze terug gebruiken of wegwerpen?
Mijn gezond verstand zegt blijven gebruiken want de schimmel is enkel optisch.... (zwarte vlekken op het canvas)
Wat is jullie opinie?
Eindelijk begonnen met revisie aandrijving. Nieuwe kettingwielen zitten al op de fiets, cassette nieuw. Morgen ketting op maat maken.
Derailleur wieltjes heb ik helaas geen nieuwe op voorraad. Lagers schoon gemaakt en opnieuw in het vet gezet, wieltjes zelf nog prima. Dat in tegenstelling tot de andere tandwielen, sommige zijn bijna werpsterren.....
Opzettelijk lang mee gereden, moest toch alles vernieuwen, kunt er weinig mee slopen als toch alles eraf gaat en nieuw gemonteerd wordt.
Over drie weken ben ik in Engeland en dan moet alles in orde zijn.
Derailleur wieltjes heb ik helaas geen nieuwe op voorraad. Lagers schoon gemaakt en opnieuw in het vet gezet, wieltjes zelf nog prima. Dat in tegenstelling tot de andere tandwielen, sommige zijn bijna werpsterren.....
Opzettelijk lang mee gereden, moest toch alles vernieuwen, kunt er weinig mee slopen als toch alles eraf gaat en nieuw gemonteerd wordt.
Over drie weken ben ik in Engeland en dan moet alles in orde zijn.
Dogma F
Vandaag schijven en blokjes gewisseld op de 765 Optimum. Geen idee waarom en hoe maar ze schreeuwden het ineens uit. Schijven en blokjes schoonmaken....geen verandering. Schijven en blokjes opschuren. Geen verandering.
Dan maar nieuwe schijven en nieuwe blokjes. Nu wel rust in de tent.
De oude schijven gingen al een tijd mee. Geen punt om te vervangen gelukkig.
Wel gek dat zowel voor als achter zoveel lawaai maakte....
Dan maar nieuwe schijven en nieuwe blokjes. Nu wel rust in de tent.
De oude schijven gingen al een tijd mee. Geen punt om te vervangen gelukkig.
Wel gek dat zowel voor als achter zoveel lawaai maakte....
Ride bikes, not tanks!