Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6432
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 feb 2024 15:52

De C Bear derailleur wieltjes ( OCM ) op de Gravelbike ( GRX810) groep gemonteerd en B schroef derailleur afgesteld.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

leon1
Forum-lid
Berichten: 3318
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 feb 2024 16:04

De CAAD gedeeltelijk uit elkaar getrokken. De Di2 kabels hadden niet van die 'kabelbinders' eraan en die rammelen dus op oneven wegen. De kabels zijn ook precies op maat en nu er een kortere zadelpen in komt moeten er ook langere 10cm Di2 kabels komen.
Bijlagen
IMG_20240218_160323_299.jpg
IMG_20240218_160241_388.jpg
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6432
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 25 feb 2024 13:25

Ik ga zo even de derailleur wieltjes ( C Bear ) even een service geven. 1 wieltje draait niet goed meer en korrelig - de andere draait nog wel maar ook geen topper meer. Wieltjes zijn slechts een kleine 700km gebruikt, en na contact krijg ik nog ( als het goed is ) een nieuw lagertje toegestuurd als service van Bart van C Bear. Voor die tijd dus nog even een service want komende week nog wel ritje gepland op de gravelbike.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2394
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 25 feb 2024 15:44

Versnellingskabel achter, buiten en binnen vervangen. Schakelen was wat vaag, opschakelen meestal goed, afschakelen traag en soms ratelen. Afstellen hielp niet. Meestal is dat vuil of versleten liner. Beide kabels nieuw en schakelt weer als een zonnetje.

Wel de cheapo vervanging gedaan, stuurlint afgewikkeld tot de shifter en weer opnieuw gewikkeld. Niet ideaal maar ik had geen zin om beide kanten te moeten doen.
Dogma F

glutendokter
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 sep 2021 09:19
Locatie: groningen

glutendokter 25 feb 2024 16:39

Vorige week een Stevens Xenon Di2 opgehaald
Eerst grondig schoongemaakt en in de wax. en daarna
Andere wielset Campagnolo Zonda en remblokken geplaatst
Nieuwe cassette en ketting erop (waren mee geven)
Wu111 module geplaatst die niet wou werken zat er een verkeerde accu in andere accu gekocht en geplaatst en alles geupdate
Nieuwe carbon zadelpen (Ali)) en Selle Italia SLR superflow .
Grote kettingblad was niet goed meer vervangen vooreen Sram v4 50t .
versnellingen opnieuw afgesteld en daarna de fiets op maat gezet.
Hidemybell sl en Asssaver win wing en mudder geplaatst.
En een nieuwe batterij geplaatst in de Rotor 3d+ dit was een leuke verassing .

Toen ik de fiets haalde wist meneer mij te vertellen dat er een powermeter opzat dit was hij vergeten om in de advertentie te zetten

Op de Giant nieuwe Ultegra crank gemonteerd kan de oude mooi richting die fietsenmaker voor controle
Elke bocht is mooi, het is maar net hoe snel je hem neemt. :D

0475
Forum-lid
Berichten: 957
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 26 feb 2024 12:15

Balhoofdlagers vervangen.
IMG_3097.jpeg
Ondanks nodige voorzorgen en aandacht toch gaan roesten. Zaten ruim in het vet (halfjaarlijks schoonmaken en weer flink vet) en ik haalde ook altijd een doekje door de spleet tussen vork/stuurpen en frame om het daar water weg te halen. Ging meer dan 3 jaar goed, vorig jaar november blonken de lagers nog als nieuw. Maar vorige week begion het stuur wat 'korrelig' aan te voelen.

Dit is wel de eerste winter (december-feb) dat ik doorfiets (ook veel vaker poetsen dan in de zomer) en wellicht dat er toch wat vocht bleef zitten in de ruimte tussen vork/stuurpen en frame en dat dit net wat te veel was in combinatie met een koude garage waar het momenteel niet echt droogt. Na het poetsen nu de fiets maar eens een dag en nacht in een warmere ruimte neerzetten zodat het laatste restje vocht wat sneller opdroogt.

Roos2
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 feb 2024 16:23

Roos2 26 feb 2024 13:06

Je nieuwe lijken een stuk dikker. Maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn.

0475
Forum-lid
Berichten: 957
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 26 feb 2024 15:03

Ja lijkt maar zo.

Het zijn de originele voor deze fiets, van Acros. Zag dat Airvelobearings in de UK ze ook in RVS van Enduro heeft maar na invoer rechten en btw kan ik net zo goed een keer vaker deze plaatsen als het weer eens zover is.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4266
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 27 feb 2024 17:54

IMG_4231.jpeg
Toch maar eens vervangen.
Niet zijken maar reiden !

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 27 feb 2024 19:25

20240227_191646.jpg
Deze vervangen, speling op mn crank en liep niet meer zo soepel.

Bsa68, wel makkelijk te vervangen en niet duur. Misschien maar elk jaar vervangen

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 03 mar 2024 20:15

Wil graag verder klussen, maar heb zelf geen bb30 remover tool.
Iemand in de buurt van Oudenaarde die me kan helpen bb30 lagers uit frame te persen/halen?
Duizend maal dank :D

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 04 mar 2024 21:09

* uiteindelijk vandaag heel voorzichtig met houten staafje en rubberen hamer beide lagers eruit kunnen kloppen.

Ik ga een ROTOR BB3024 in de plaats erin steken. Doe ik dan het best blauwe loctite aan de rand, of eerder vet of droog?

Plaats reactie