Vandaag geklust aan de fiets
Toch maar een tool kopen....ik heb deze erg fijn in het gebruik.
Blauwe loctite> Bedoel je 243? Dat is een schroefdraad borging, niet ideaal voor cilindrische passingen.
Loctite 638 of 641 werkt daar een stuk beter.
Dogma F
Na 4 jaar “all-weather” gravellen op de Fairlight Secan, de afgelopen week “groot onderhoud” gepleegd.
Bottom bracket vernieuwd, balhoofd lagers ge-serviced , remblokken vervangen, voorbladen van de crankset vernieuwd (46-30), derailleurwieltjes vernieuwd, nieuwe ketting en cassette (ivm “plannen” voorlopig een 11-40 SLX cassette met wolftooth roadlink aan de derailleur)
En als kers op de taart een nieuwe wielset (carbon van Van Speyk wheels) met nieuwe tubeless banden.
Donderdag heb ik een avonddienst, en dan kan ik in de ochtend mooi een testrit doen!
Twijfel nog over de remmen. Zijn in 4 jaar nog nooit “gebleed”. Maar ze voelen nog prima hard aan. Wel doen, niet doen…. Ik weet het nog niet.
Bottom bracket vernieuwd, balhoofd lagers ge-serviced , remblokken vervangen, voorbladen van de crankset vernieuwd (46-30), derailleurwieltjes vernieuwd, nieuwe ketting en cassette (ivm “plannen” voorlopig een 11-40 SLX cassette met wolftooth roadlink aan de derailleur)
En als kers op de taart een nieuwe wielset (carbon van Van Speyk wheels) met nieuwe tubeless banden.
Donderdag heb ik een avonddienst, en dan kan ik in de ochtend mooi een testrit doen!
Twijfel nog over de remmen. Zijn in 4 jaar nog nooit “gebleed”. Maar ze voelen nog prima hard aan. Wel doen, niet doen…. Ik weet het nog niet.
Na 4 jaar zou ik het toch maar eens doen. En niet alleen bleeden (ontluchten) maar ook alle vloeistof vervangen. Aangezien je zo lang rijdt zonder problemen, rij je met minerale olie (DOT had allang problemen gegeven). Dat is ietsje minder gedoe met knoeien.
Dogma F
Ik heb mijn CAAD12 gestript. De Ultegra parts zijn verkocht. Ik had de CAAD12 net twee weken terug nog uit elkaar gehad om de Di2 kabels op de juiste manier te monteren... Maar goed, soms komt er iets op je pad en dan is het snel schakelen.
Ride bikes, not tanks!
Je hebt wel een punt. Dit klusje binnenkort ook maar eens “aanvatten”!
Nieuwe (leen)fiets erbij dus het grote omwisselen is begonnen
Bidonhouders, cassette en zadel van Scott naar Specialized
+ vice versa
Look Keo pedalen havana (die verkocht is) naar Scott
Andere pedalen SPD die ik nog had liggen naar havana
dameszadel op havana
12sp cassette en steekas-adapter op Tacx
Scott op Tacx
Bidonhouders, cassette en zadel van Scott naar Specialized
+ vice versa
Look Keo pedalen havana (die verkocht is) naar Scott
Andere pedalen SPD die ik nog had liggen naar havana
dameszadel op havana
12sp cassette en steekas-adapter op Tacx
Scott op Tacx
Even mijn geknutsel tonen, lakschade aan 2dehands frame. Wat volgens mij een chain suck protector was die eraf getrokken is en de epoxy die een groot deel van de verf meegepakt heeft.
Gezien de bedoelingen met de fiets geen kosten aan willen maken.
Dus met een poly plamuur en schuren het frame vlak gezet, een witte vinyl wrap op maat geknipt, en met rode en zwarte alcohol stift ingekleurd . Afgewerkt met een doorzichtige tape van 3M die ik ook gebruik voor frame protection.
Eindresultaat is van een beetje afstand verbazend goed gelukt.
Gezien de bedoelingen met de fiets geen kosten aan willen maken.
Dus met een poly plamuur en schuren het frame vlak gezet, een witte vinyl wrap op maat geknipt, en met rode en zwarte alcohol stift ingekleurd . Afgewerkt met een doorzichtige tape van 3M die ik ook gebruik voor frame protection.
Eindresultaat is van een beetje afstand verbazend goed gelukt.
Ziet er heel netjes uit! En aangezien het achter de crank verdwijnt zal niemand iets opvallen!
Zelf een body verwisseld. Makkie natuurlijk. Dop eraf trekken, body eraf trekken en omgekeerd met de juiste body. Waarbij de bovenste foto het eindresultaat is.
En natuurlijk die mooie plastic schijf achter de cassette verwijderd.
Zelf een body verwisseld. Makkie natuurlijk. Dop eraf trekken, body eraf trekken en omgekeerd met de juiste body. Waarbij de bovenste foto het eindresultaat is.
En natuurlijk die mooie plastic schijf achter de cassette verwijderd.
Ride bikes, not tanks!
Netjes @drkjv !
Ik heb mijn havana klaargemaakt voor verkoop. Nieuw lintje gewikkeld, pat gericht, Di2 batterij opgeladen, alles nog even nagelopen.
De fiets is gisteren opgehaald, zal 'm missen (denk ik)
Ik heb mijn havana klaargemaakt voor verkoop. Nieuw lintje gewikkeld, pat gericht, Di2 batterij opgeladen, alles nog even nagelopen.
De fiets is gisteren opgehaald, zal 'm missen (denk ik)
-
- Forum-lid
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Mijn Raceface Next SL crank in de mtb draaide al een paar weken minder soepel.
Verlengstuk uit de doppendoos genomen, fiets op het kunstgras gelegd en met een paar tikken de lagers eruit geslagen.
Lagers zaten er een jaartje in, originele lagers van RaceFace, maar met een as van 30mm en een BB92 frame heb je maar weinig ruimte voor lagers...
Vanwege natte bossen al een tijdje geen gebruik gemaakt van de mtb, dus op het gemakje nieuwe lagers uitgezocht en besteld.
Binnenkort monteren...
Verlengstuk uit de doppendoos genomen, fiets op het kunstgras gelegd en met een paar tikken de lagers eruit geslagen.
Lagers zaten er een jaartje in, originele lagers van RaceFace, maar met een as van 30mm en een BB92 frame heb je maar weinig ruimte voor lagers...
Vanwege natte bossen al een tijdje geen gebruik gemaakt van de mtb, dus op het gemakje nieuwe lagers uitgezocht en besteld.
Binnenkort monteren...