Vandaag geklust aan de fiets
Vorige week verlof gehad, dus wat klusjes uitgevoerd:
- Nieuwe ketting op men Focus crossertje gelegd ditmaal een shimano CN-HG601 ipv goedkope sram ketting. Kettingproblemen zijn volgens mij na gravelritje van 6u30 en wat modder opgelost.
- Lagers van fulcrum wielset van de Focus nieuw ingevet en body opnieuw ingevet. Wielset op 2de hands snel kunnen verkopen.
- Gravelbandjes gelegd (2 zwakke bandenlepels gebroken in tussentijd)
- Oude doorgescheurde zadeltas genaaid en hersteld en gravelbiba's ingestoken
- Bouwlaser gekocht waarmee ik men 3 fietsen beter kon afstellen dan met een waterpas of schietlood. Daaruit bleek dat zadel van men Cervélo 2cm te veel naar achteren stond. Daarbij het stuur ook nog 1 cm lager gezet. Wat een verschil! Fietst veel prettiger en stuurgedrag is directer geworden. Nu zit ik wel volledig op de top cap van 2cm en kan ik niet meer lager misschien bij volgend onderhoud de lagere topcap laten installeren zodat ik nog wat lager kan.
- Nieuwe ketting op men Focus crossertje gelegd ditmaal een shimano CN-HG601 ipv goedkope sram ketting. Kettingproblemen zijn volgens mij na gravelritje van 6u30 en wat modder opgelost.
- Lagers van fulcrum wielset van de Focus nieuw ingevet en body opnieuw ingevet. Wielset op 2de hands snel kunnen verkopen.
- Gravelbandjes gelegd (2 zwakke bandenlepels gebroken in tussentijd)
- Oude doorgescheurde zadeltas genaaid en hersteld en gravelbiba's ingestoken
- Bouwlaser gekocht waarmee ik men 3 fietsen beter kon afstellen dan met een waterpas of schietlood. Daaruit bleek dat zadel van men Cervélo 2cm te veel naar achteren stond. Daarbij het stuur ook nog 1 cm lager gezet. Wat een verschil! Fietst veel prettiger en stuurgedrag is directer geworden. Nu zit ik wel volledig op de top cap van 2cm en kan ik niet meer lager misschien bij volgend onderhoud de lagere topcap laten installeren zodat ik nog wat lager kan.
De voorderailleur van de Blade eindelijk goed afgesteld. Die stond een beetje teveel naar binnen waardoor de ketting op grote versnellingen langs het rubber blokje van de kooi schampte. Je merkte er dus eigenlijk niks van maar het trok wel een zwarte streep van smeer op de buitenkant van de ketting.
Ride bikes, not tanks!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16468
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Vandaag maar even de voor haar nieuwe, maar al 12 jaar oude MTB van de oudste kleindochter onder handen nemen.
Het is een tweedehandsje van Cube, een Cube Kid 200 uit 2012.
Heeft op het eerste zicht nooit in de regen gereden, de lagers staan droog maar niet roest.
- Nieuw vet in de wiellagers en body
- Nieuw vet in de trapas
- Pedalen afhalen en smeren
- Balhoofdlagers smeren
- Zadelpen eruit en smeren
- Ketting, voorblad en cassette reinigen (geen enkele slijtage op te zien)
- Remblokken en remkabels volledig vervangen
- Nieuwe bandjes maar die komen pas volgende week binnen.
Het is een tweedehandsje van Cube, een Cube Kid 200 uit 2012.
Heeft op het eerste zicht nooit in de regen gereden, de lagers staan droog maar niet roest.
- Nieuw vet in de wiellagers en body
- Nieuw vet in de trapas
- Pedalen afhalen en smeren
- Balhoofdlagers smeren
- Zadelpen eruit en smeren
- Ketting, voorblad en cassette reinigen (geen enkele slijtage op te zien)
- Remblokken en remkabels volledig vervangen
- Nieuwe bandjes maar die komen pas volgende week binnen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Er is nu waarschijnlijk al meer tijd, liefde en vakmanschap gestoken in die Cube van je kleindochter als een hoop wielertoeristen fietsen die je soms half aan elkaar hangend ziet rondrijden met volledig versleten kabels, ketting, cassette, remblokken, enz...
Puik werk
Puik werk
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13698
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat klopt wel....... Kinderfietsen vond ik ook leuk.
Vandaag mijn beide MTB,s even lekker in de polish en wax na de winter.
Ketting die gebruikt waren allemaal even in de hotwax en alles is weer klaar vooor gebruik
De vitorria corsa next vouwband is een beetje uitgedroogd. Wel jammer want ze lijken mij nog niet lang op de velg te zitten, wel is mijn schuur heel droog….
Dus weer nieuwe banden kiezen…. In een gazelle mondial speciaal. Toch maar smalle 28ers proberen van pirelli p zero race. Op een c18 kunnen ze smal vallen.
De liggende achterbrug is het smalste deel van het frame
Dus weer nieuwe banden kiezen…. In een gazelle mondial speciaal. Toch maar smalle 28ers proberen van pirelli p zero race. Op een c18 kunnen ze smal vallen.
De liggende achterbrug is het smalste deel van het frame
Eindelijk nu mijn zoon 20 is, wil hij met me gaan fietsen. Ik heb nog een reservefiets die meestal mee op vakantie gaat. Carbon karretje blijft dan veilig thuis. Zit ook nog een triple op, fijn voor in Frankrijk. Dus moest alles aangepast worden aan zijn maatvoering. Ik ben 1.85 en hij 1.93. Dus mijn maat 58 is eigenlijk wat te klein voor hem. Maar het doel is in de meivakantie naar Ouddorp te fietsen om een midweek daar te verblijven. 118 km ongeveer. Hij gaf aan mee te willen, iets waarvan ik sinds de geboorte al van droom, samen fietsen met je zonen.
Dus gaan meten. Zadelpen behoorlijk omhoog moeten zetten maar daarin een foutje gemaakt met de berekening. Rekenmethode met 1,09 x binnen beenlengte, naar dan moet je niet vanuit de as meten maar de gehele pedaal helemaal naar beneden en de as van de pedaal nemen als referentie.
Snapte er niks van maar toen maar op het oog gedaan met gestrekte been met de voet onder het pedaal. Is hij zaterdag 30 km meegeweest en had last van zijn billen en en handen.
Gisteren nog even goed gelezen, gerekend met binnen beenlengte x 0,883. Bleek hij 7 cm te hoog te zitten.
Dus maar even aangepast en gelijk een oude stuurpen die 5 graden omhoog wijst gemonteerd. De rest even gepoetst en bijgesteld. Nu hopen dat hij de zin niet kwijtgeraakt is.
Dus gaan meten. Zadelpen behoorlijk omhoog moeten zetten maar daarin een foutje gemaakt met de berekening. Rekenmethode met 1,09 x binnen beenlengte, naar dan moet je niet vanuit de as meten maar de gehele pedaal helemaal naar beneden en de as van de pedaal nemen als referentie.
Snapte er niks van maar toen maar op het oog gedaan met gestrekte been met de voet onder het pedaal. Is hij zaterdag 30 km meegeweest en had last van zijn billen en en handen.
Gisteren nog even goed gelezen, gerekend met binnen beenlengte x 0,883. Bleek hij 7 cm te hoog te zitten.
Dus maar even aangepast en gelijk een oude stuurpen die 5 graden omhoog wijst gemonteerd. De rest even gepoetst en bijgesteld. Nu hopen dat hij de zin niet kwijtgeraakt is.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
Het ziet er uit alsof de rubber in de middenbaan losgelaten heeft (slecht gehecht heeft). Volgens de Vittoria website zit in het midden een andere compound dan aan de zijkanten. Wellicht eerder een fabricage probleem dan uitdroging want de zijkanten lijken nog in orde.TKMP schreef: ↑13 apr 2024 13:49 De vitorria corsa next vouwband is een beetje uitgedroogd. Wel jammer want ze lijken mij nog niet lang op de velg te zitten, wel is mijn schuur heel droog….
Dus weer nieuwe banden kiezen…. In een gazelle mondial speciaal. Toch maar smalle 28ers proberen van pirelli p zero race. Op een c18 kunnen ze smal vallen.
De liggende achterbrug is het smalste deel van het frame