Vandaag geklust aan de fiets
Zeker? Wat Ramon73 zegt, de kabeldoorvoer van Ultegra (sommige/andere?) voorderailleurs is anders dan wat je gewend bent en als je het wel op de standaard manier aansluit krijg je exact het gedrag wat je beschrijft omdat de uitslag van de derailleur te klein wordt. Geen idee waarom Shimano dacht dat de nieuwe kabeldoorvoer een goed idee was, ik heb het zelfs bij FMs zien misgaan. Het beste zoek je het typenummer even op (FD-xxxxx) en pak je de handleiding erbij (online via Shimano Techdocs), daar staat met een plaatje uitgelegd hoe het moet lopen en ook hoe niet.
Thanks voor de tips. Ik houd jullie op de hoogte! Helaas morgen pas tijd om er echt naar te kijken. Maar een snelle blik op de voorderailleur zag er niet gek uit. Maar het klinkt wel als logisch. Als de kabel verkeerd zit, en je denkt er over na, zou de beweging daardoor niet groot genoeg kunnen zijn, wat precies dit gedrag veroorzaakt.
De remmen en zeker de achter derailleur zijn in elk geval beter dan nieuw. Geeft veel voldoening als een fiets zo soepel schakelt.
De remmen en zeker de achter derailleur zijn in elk geval beter dan nieuw. Geeft veel voldoening als een fiets zo soepel schakelt.
Ik zie ook iets interessants in de manual over een on/off converter:
The distance of the movement of the front derailleur varies according to the end point of the cable guide or the position of the hole in the frame through which the cable is passed. Adjust the distance of the movement by turning ON/OFF the converter.
De kabel guide heb ik los gehaald (om zo makkelijker de kabels door het frame te vervangen), misschien dat er daar iets anders zit nu met opnieuw vastzetten. Ook vind ik dus de on/off converter interessant. Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit eerder van gehoord / naar gekeken maar wellicht dat daar iets anders is gegaan door het losdraaien van de derailleurkabel? In elk geval een leuk project! Ik leer weer nieuwe dingen als dit is opgelost.
The distance of the movement of the front derailleur varies according to the end point of the cable guide or the position of the hole in the frame through which the cable is passed. Adjust the distance of the movement by turning ON/OFF the converter.
De kabel guide heb ik los gehaald (om zo makkelijker de kabels door het frame te vervangen), misschien dat er daar iets anders zit nu met opnieuw vastzetten. Ook vind ik dus de on/off converter interessant. Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit eerder van gehoord / naar gekeken maar wellicht dat daar iets anders is gegaan door het losdraaien van de derailleurkabel? In elk geval een leuk project! Ik leer weer nieuwe dingen als dit is opgelost.
Gisteren een fiets in de werkplaats met speling op het crankstel. Bleek dat een plastic afdekplaatje op het linker lager miste (Rotor). Eigenaar had wel een uit voorzorg een Praxis BB meegenomen. Die erin gezet, maar had de juiste tool niet (net andere tool dan de Rotor). Uiteindelijk hebben we 'm met 4 bandenwippers vrij aardig vast gekregen. Goed genoeg om een paar ritten mee te maken. Tool is onderweg.
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 15 mar 2024 12:23
Omdat ik voor een prikkie een Ultegra derailleur kon meebestellen, gisteren mijn oude 105 achter derailleur vervangen. Had nog best wat voeten in aarde, want was een direct mount derailleur, dus moest nog een andere derailleur hanger bestellen (of zo'n B-link, maar vond dit eleganter). Uiteindelijk 20 euro voor de hanger, 50 euro voor de derailleur, wat een waanzin, maar goed. Met de juiste onderdelen was het zo gepiept.
Gister gecheckt waarom mijn crankstel van mijn mtb zo kraakte afgelopen weekend tijdens het downhillen. Bleek alles zo losgetrild te zijn dat ik het crankstel met de hand kon verwijderen. De lockring van de spider draaide ik vervolgens ook met de hand los...!
Alles schoongemaakt, ingevet en weer stevig vastgezet, de spider met wat loctide.
Ik geloof dat ik blij mag zijn dat ik de boel niet ergens halverwege de berg verloren ben.
Alles schoongemaakt, ingevet en weer stevig vastgezet, de spider met wat loctide.
Ik geloof dat ik blij mag zijn dat ik de boel niet ergens halverwege de berg verloren ben.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Hoe doe je dat met bandenwippers?havana schreef: ↑16 apr 2024 21:24 Gisteren een fiets in de werkplaats met speling op het crankstel. Bleek dat een plastic afdekplaatje op het linker lager miste (Rotor). Eigenaar had wel een uit voorzorg een Praxis BB meegenomen. Die erin gezet, maar had de juiste tool niet (net andere tool dan de Rotor). Uiteindelijk hebben we 'm met 4 bandenwippers vrij aardig vast gekregen. Goed genoeg om een paar ritten mee te maken. Tool is onderweg.
Het probleem met de voorderaillieur is opgelost! achteraf zat mn nieuwe kabel net niet helemaal goed door de shifter. Bijzonder. Wel genoeg erin om een beetje te schakelen dus, maar net niet diep genoeg om ver genoeg te bewegen. Hoe dit kan geen idee. Maar nu werkt het wel.
Zadelpen en zadel gewisseld. De zadelpen lag al een tijdje op de plank maar omdat ik wist dat het ombouwen meer werk zou zijn dan simpel even verwisselen (vanwege korte Di2 kabels - daar heb ik al iets over geschreven in een ander topic) is het blijven liggen. Maar nu SQLab de 612r carbon in 15cm breed in het assortiment heeft was het de hoogste tijd om de boel om te bouwen nu deze bij mij is geleverd.
Vanmorgen eerste ritje al gemaakt. Wat een verschil maakt 1cm! Bij gebrek aan een 15cm reed ik dus een 14cm breed zadel. Maar dit wordt weer een dure aangelegenheid. Ik heb er nl. drie.....waarvan nu eentje is vervangen. Binnenkort dus een paar mooie zadels in de aanbieding hier.
Het is een zadelpen met minder setback. Dus het zadel zit nu ook mooi in het midden van de zadelpen. Maakt natuurlijk geen bal uit maar het oog wil ook iets. Dit was het voorheen nl:
Vanmorgen eerste ritje al gemaakt. Wat een verschil maakt 1cm! Bij gebrek aan een 15cm reed ik dus een 14cm breed zadel. Maar dit wordt weer een dure aangelegenheid. Ik heb er nl. drie.....waarvan nu eentje is vervangen. Binnenkort dus een paar mooie zadels in de aanbieding hier.
Het is een zadelpen met minder setback. Dus het zadel zit nu ook mooi in het midden van de zadelpen. Maakt natuurlijk geen bal uit maar het oog wil ook iets. Dit was het voorheen nl:
Ride bikes, not tanks!
Het is een T47 bracket, met het lipje van de bandenwippers stukje bij beetje op zijn plek draaien. Je krijgt 'm natuurlijk niet met 30 Nm vast, maar helemaal tot het einde lukt zeker wel. Met twee man heb je 4 bandenwippers en daarmee kun je nog verrassend veel kracht zetten. Inmiddels is de tool trouwens binnen!Mehekachtohapi schreef: ↑17 apr 2024 13:50Hoe doe je dat met bandenwippers?havana schreef: ↑16 apr 2024 21:24 Gisteren een fiets in de werkplaats met speling op het crankstel. Bleek dat een plastic afdekplaatje op het linker lager miste (Rotor). Eigenaar had wel een uit voorzorg een Praxis BB meegenomen. Die erin gezet, maar had de juiste tool niet (net andere tool dan de Rotor). Uiteindelijk hebben we 'm met 4 bandenwippers vrij aardig vast gekregen. Goed genoeg om een paar ritten mee te maken. Tool is onderweg.
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Goeie hack!
Je kan ook gewoon een waterpomptang pakken