Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 06 mei 2024 10:03

De afgelopen drie woon-werk ritjes had ik een kraak in de fiets.
Normaal geef ik de fiets dan een uitgebreide poetsbeurt en haal heel veel los om dat schoon en lichtjes ingevet weer te monteren.
Dan is de fiets weer kraakvrij.
Maar nu wou ik het proberen te "pinpointen" waar het zat.
Dus na de eerste dag de body en cassette losgehaald en schoongemaakt, helaas, geen resultaat.
De tweede dag het trapstel losgehaald en deze en het bottombracket schoongemaakt, wederom geen resultaat.
De derde dag de derailleurhanger losgehaald en schoongemaakt en voor nu lijkt dit de boosdoener.
Vanochtend was het stil en als dat vanmiddag nog zo is dan geloof ik dat dit voortaan het eerste is wat ik schoon ga maken als ik weer een kraakje heb. ;)

senior
Forum-lid

senior 06 mei 2024 12:10

Om er dan achter te komen dat het weer wat anders is. :lol:

DDX
Forum-lid HC

DDX 06 mei 2024 13:33

Derailleurhanger losgehaald dan kan het zomaar toch de steekas zijn die iets te los zat.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 06 mei 2024 15:48

DDX schreef: 06 mei 2024 13:33 Derailleurhanger losgehaald dan kan het zomaar toch de steekas zijn die iets te los zat.
Zou kunnen maar die had ik al bij de cassette/body los gehad en schoongemaakt.
Dat is altijd het eerste wat ik bekijk.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 07 mei 2024 00:20

De kleine sloper had het voor elkaar gekregen om in een weekendje bikeparks zijn bovenste derailleurwieltje krom te buigen (alu ding, zat erop toen ik het derailleur 2e-hands kocht. Geen aanrader...).

Geen probleem, ik had nog een setje normale wieltjes. Schakelde nog steeds voor geen meter helaas. Pat recht gebogen (was niet echt krom). Help niet. Schakeltje meer op de ketting. Hielp niet. B schroef en limieten heel precies afgesteld. Hielp niet. Na een uur pielen en draaien heb ik het opgegeven. Dat wordt een nieuwe vrees ik..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

IgorB
Forum-lid

IgorB 07 mei 2024 14:42

Gisteren de hele groepset van mijn Crux afgehaald om hem opnieuw op te gaan bouwen met de GRX groep van Futurumshop!

ND12
Forum-lid

ND12 13 mei 2024 09:23

Ik loop tegen iets geks aan. Tijdens het fietsen hoor ik de ketting ergens tegenaanlopen (althans, zo klinkt het) terwijl de ketting recht ligt. Schakel ik zwaarder dan gaat het weg, schakel ik lichter dan verdwijnt het ook. Het is een nieuwe fiets met 105 di2. Ik heb de voorderailleur al meer naar buiten gezet, maar baten doet het niet.

leon1
Forum-lid

leon1 13 mei 2024 09:35

Is de ketting juist door de achterderailleur gevoerd? Al zou je dan altijd geratel moeten horen trouwens.
Ride bikes, not tanks!

ND12
Forum-lid

ND12 13 mei 2024 09:47

Dat zit allemaal goed inderdaad. Zodra ik hem in de montagestandaard hang, is het weg, zet ik kracht, dan hoor ik het.

Wout88
Forum-lid

Wout88 13 mei 2024 09:54

Ha eindelijk nog iemand met hetzelfde probleem. Precies hetzelfde loop ik tegenaan met een nieuwe 105 di2. Aanlopen is voornamelijk op de middelste kransjes. Dus de grootste en kleinste (bijna) nergens last van en wel nagenoeg stil. Twee FM's ondertussen naar gekeken maar ook niet kunnen verhelpen. Laatse FM had ondertussen al 3 klantjes van de 105 di2 groep met deze klachten. Ook de micro-adjust staat goed afgesteld op het middengebied. Het geluid lijkt echt van het contact ketting met tandwielen te komen als deze in een rechte lijn ligt.

Overigens merkte ik vanmorgen op dat mijn fiets is afgeleverd met een kmc ketting. Ik was er van uitgegaan dat dit Shimano was. Heb eerder luidruchtige kmc kettingen gehad en ook van anderen gehoord. Dus zojuist snel een shimano 12 sp ketting besteld. Als goed is overmorgen binnen. Hoop dat het daarmee opgelost is.

ND12
Forum-lid

ND12 13 mei 2024 10:07

Wout88 schreef: 13 mei 2024 09:54 Ha eindelijk nog iemand met hetzelfde probleem. Precies hetzelfde loop ik tegenaan met een nieuwe 105 di2. Aanlopen is voornamelijk op de middelste kransjes. Dus de grootste en kleinste (bijna) nergens last van en wel nagenoeg stil. Twee FM's ondertussen naar gekeken maar ook niet kunnen verhelpen. Laatse FM had ondertussen al 3 klantjes van de 105 di2 groep met deze klachten. Ook de micro-adjust staat goed afgesteld op het middengebied. Het geluid lijkt echt van het contact ketting met tandwielen te komen als deze in een rechte lijn ligt.

Overigens merkte ik vanmorgen op dat mijn fiets is afgeleverd met een kmc ketting. Ik was er van uitgegaan dat dit Shimano was. Heb eerder luidruchtige kmc kettingen gehad en ook van anderen gehoord. Dus zojuist snel een shimano 12 sp ketting besteld. Als goed is overmorgen binnen. Hoop dat het daarmee opgelost is.
Vreemde situatie hé? Het gaat inderdaad om de middelste kransjes. Ik heb de voorste derailleur wel een stuk naar buiten gezet, maar ga die toch maar weer naar binnen halen. Ik ben benieuwd of een Shimano 12sp het bij jou verhelpt. Welke heb je specifie besteld? En weet je ook hoe de FM 3 klanten met dat probleem geholpen heeft?

EDIT: ik heb overigens 52-36 voorbladen, maar dat mag niet uitmaken lijkt me.

Wout88
Forum-lid

Wout88 13 mei 2024 11:13

Bij die 3 andere klanten van FM is probleem ook nog niet verholpen. Ik rij met 50-34 maar maakt volgens mijn niet uit. In de standaard met mijn oor ernaast lijkt het geluid toch echt ketting-tandwiel(cassette) te zijn. Alhoewel je het in de standaard bijna niet meer hoort. Inderdaad als kracht op komt wordt het geluid harder.

Heb de m7100 besteld. Maar volgens mij is bij de 8100 en 9100 techniek hetzelfde. Ketting morgen binnen ik laat het hier even weten.

Plaats reactie