Vandaag geklust aan de fiets
Dit klinkt goed!! Ik denk dat het bij mij dan in de cassette zit, aangezien de ketting van Shimano is. Mooi te horen dat je nu geen kraakjes meer hebt!Wout88 schreef: ↑23 mei 2024 13:49Ja draait compleet geruisloos nu. Het enigste wat ik nog hoor is het gesuis van de velg en banden. Heerlijk. Nieuwe Shimano ketting op huidige cassette maakte hem al veel stiller. Daarna in combinatie met nieuwe cassette helemaal stil. KMC komt er bij mij nooit meer op. Overigens zat de kmc ketting er bij aflevering op.
Voor geïntegreerde balhoofdlagers 1/4" heb je blijkbaar geen lagerpers nodig zie ik:SantaSCSI schreef: ↑22 apr 2024 21:44 Balhoofd-onderhoud-dag vandaag. Ik merkte vorige week al dat het nogal stroef verliep bij het draaien aan het stuur en dus vandaag even de hele boel open gegooid. Enduro bearings zijn dus niet zo enduro als ze na een half jaar al niet meer soepel lopen. Morgen krijg ik normaal een setje cane creek binnen.
Van de gelegenheid wel gebruik gemaakt om de spacertoren bovenop de stuurpen in te korten.
https://www.youtube.com/watch?v=jjvtbboLuo8
Dus dat is een karwei die je zelf zou kunnen doen.
Volgens de Canyon website zou ik deze balhoofdlagers nodig hebben:
Canyon GP7172-01 Headset
1x ACROS upper bearing 1 1/4 (44x35x5,5mm)
1x ACROS lower bearing 1 1/4 (44x33x6mm)
1x ACROS Compression ring 1 1/4
Prijs: 61€/set bij Canyon
Of 57€/set op bike-discount.de (daar verkocht onder de aanduiding Acros IS44 / IS44 Head Bearing Set )
Op basis van de afmetingen vind ik deze alternatieven:
Enduro Bearings ACB 3645 3544 SS - Stainless Steel Headset Angular Contact Ball Bearing - 35x44x5,5mm (36x45º)
Enduro Bearings ACB 3645 3344 SS - Stainless Steel Headset Angular Contact Ball Bearing - 33x44x6mm (36x45º)
Prijs: 41€/lager, 82€/set op bike24.com en huidige compressiering te hergebruiken
Acros of Enduro? Is er veel verschil?
Laatst gewijzigd door roelw op 26 mei 2024 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Heb dezelfde, originele Acros, recent vervangen. Een pers is niet nodig.
Heb er 3,5 jaar mee gedaan en hadden langer meegegaan als ik voorbije winter wat voorzichtiger was geweest met poetsen (fiets te joviaal met de tuinslang afspoelen). Met onderhoud in november '23 was er niks aan de hand en zagen ze er nog prima uit. In februari/maart '24 liepen ze korrelig en waren geroest ondanks een flinke kwak vet.
Eventueel kun je ook hier eens kijken: https://www.kugellager-shop.net/catalog ... /?q=canyon
Ze hebben de IS44/IS44 ook in RVS voor 45,-- (maar zonder compressie ring!)
Heb er 3,5 jaar mee gedaan en hadden langer meegegaan als ik voorbije winter wat voorzichtiger was geweest met poetsen (fiets te joviaal met de tuinslang afspoelen). Met onderhoud in november '23 was er niks aan de hand en zagen ze er nog prima uit. In februari/maart '24 liepen ze korrelig en waren geroest ondanks een flinke kwak vet.
Eventueel kun je ook hier eens kijken: https://www.kugellager-shop.net/catalog ... /?q=canyon
Ze hebben de IS44/IS44 ook in RVS voor 45,-- (maar zonder compressie ring!)
Bedankt voor de tips @0475!
Ik heb altijd vragen bij de toleranties en afdichting van de B-merken of Chinese alternatieven.
Het stuur draait bijna niet meer na het poetsen. Is heel plots gekomen.
De fiets heeft maar 17.000km maar wordt ook na iedere rit met water gepoetst (zonder tuinslang of hoge druk reiniger).
Met andere fietsen die ook op dezelfde manier en frequentie gepoetst worden heb ik meer als 25.000km met nog steeds de originele lagers.
Ik lees dat je ingevet hebt.
Heeft het zin om vet op afgedichte lagers te doen?
Ik heb altijd vragen bij de toleranties en afdichting van de B-merken of Chinese alternatieven.
Het stuur draait bijna niet meer na het poetsen. Is heel plots gekomen.
De fiets heeft maar 17.000km maar wordt ook na iedere rit met water gepoetst (zonder tuinslang of hoge druk reiniger).
Met andere fietsen die ook op dezelfde manier en frequentie gepoetst worden heb ik meer als 25.000km met nog steeds de originele lagers.
Ik lees dat je ingevet hebt.
Heeft het zin om vet op afgedichte lagers te doen?
Laatst gewijzigd door roelw op 27 mei 2024 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke barrière helpt. De lagers waren bij mij ook aan de buitenkant geroest.
(na elke poetsbeurt/regen rit trek ik een dunne droge lap door de spleet tussen vork en frame en tussen stuurpen en frame trek om vocht zo veel mogelijk weg te halen)
Vandaag maar eens even de ceramische lagers in de body van een Powerway R13 hub gewisseld voor nieuwe lagers. De afstandbus en de lagers waren na bijna 20.000 km door weer en wind op de as vastgekoekt waardoor er een krakend geluid te horen was bij het kracht zetten op de pedalen. De body zat zo vast op de as dat deze alleen met een poelietrekker van de as kon worden verwijderd. Nu draait alles weer als een zonnetje en zonder gekraak.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Mijn achrerderailleur deed wat raar. Bij nadere inpsecte merk ik dat hij echt moeizaam roteert op de as van de bovenste pulley. Hierdoor trekt hij niet goed strak. Ontvetten en olie hielpen niet. Ik neem aan dat ik gewoon een nieuwe er op moet zetten, of is dit een simpeler en voorkomend probleem? (Shimano 105, zit zo'n 35000 kilometer op).
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40036
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Er zat een mateloos irritant klein rammeltje in mijn F12. Op glad wegdek niks aan de hand, maar bij een bepaalde trilling zat er iets heel vervelend te “rinkelen”.
Na veel zoeken uit pure frustratie de remleidingen in zowel voorvork als frame gecheckt en stuk extra foam geplaatst. Niks hielp. Stond bijna op het punt om alle leidingen eruit te rossen en alles volledig nieuw te trekken.
Tot ik vandaag ander wielsetje stak en ineens de remcaliper beetje bewoog. Bleek de onderste bout niet helemaal vast te zitten, maar door de soort van locktite niet verder los ging. Kon een klein ringetje hierdoor beetje rammelen.
Net over de straatstenen getest…..STIL!!
Na veel zoeken uit pure frustratie de remleidingen in zowel voorvork als frame gecheckt en stuk extra foam geplaatst. Niks hielp. Stond bijna op het punt om alle leidingen eruit te rossen en alles volledig nieuw te trekken.
Tot ik vandaag ander wielsetje stak en ineens de remcaliper beetje bewoog. Bleek de onderste bout niet helemaal vast te zitten, maar door de soort van locktite niet verder los ging. Kon een klein ringetje hierdoor beetje rammelen.
Net over de straatstenen getest…..STIL!!
Less is bore
Belangrijkste reden om niet in groepen te fietsen. Is er altijd wel een met een fiets met een geluidje.
Zelf net de hybride fiets van mn schoonzoon onderhoudbeurt gegeven. Nieuwe achterband, nieuwe remblokken, alles even nagelopen en gesmeerd.
Gast fietst bizar veel met de die fiets voor zn werk.
Zelf net de hybride fiets van mn schoonzoon onderhoudbeurt gegeven. Nieuwe achterband, nieuwe remblokken, alles even nagelopen en gesmeerd.
Gast fietst bizar veel met de die fiets voor zn werk.
Dit leert maar weer :daniel1975 schreef: ↑04 jun 2024 22:34 Er zat een mateloos irritant klein rammeltje in mijn F12. Op glad wegdek niks aan de hand, maar bij een bepaalde trilling zat er iets heel vervelend te “rinkelen”.
Na veel zoeken uit pure frustratie de remleidingen in zowel voorvork als frame gecheckt en stuk extra foam geplaatst. Niks hielp. Stond bijna op het punt om alle leidingen eruit te rossen en alles volledig nieuw te trekken.
Tot ik vandaag ander wielsetje stak en ineens de remcaliper beetje bewoog. Bleek de onderste bout niet helemaal vast te zitten, maar door de soort van locktite niet verder los ging. Kon een klein ringetje hierdoor beetje rammelen.
Net over de straatstenen getest…..STIL!!
Elke maand even de boutjes nalopen met het juiste gereedschap op het juiste moment. Leuke woordspeling, maar het is echt de moeite waard. Zo had ik vorige week op mijn BMC een derailleurpad boutje wat ook wat losser stond dan gewenst. Half juni loop ik de Specialized weer even na, klusje van 10 minuten met een bakkie koffie.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless