Vandaag geklust aan de fiets
Was vandaag niet van plan om te klussen maar toen ik de fiets pakte om deze voor te bereiden/controleren om een rondje te fietsen bleek er een spaaknippel in het 38mm carbon voorwiel te zijn gebroken. Ik had geen zin om een andere wielset (aluminium) te monteren dus moest ik dat eerst gaan vervangen, het moest het toch gebeuren. Een spaak vervangen gaat meestal makkelijker dan een spaaknippel, vooral bij een tubelesvelg.
Na de spaaknippel te hebben vervangen alle spaken gecontroleerd en gecorrigeerd naar de juiste spaakspanning, zowel van het voorwiel als het achterwiel.
En omdat ik dan toch bezig was nieuwe Schwalbe Pro One 23mm tubelesbanden gemonteerd. De Hutchinson Fusion 3 tubelessbanden waren na bijna 4500km aan vervanging toe, hier en daar komt het karkas al tevoorschijn.
Al met al een andere dag dan gepland, maar dit moest gebeuren.
Na de spaaknippel te hebben vervangen alle spaken gecontroleerd en gecorrigeerd naar de juiste spaakspanning, zowel van het voorwiel als het achterwiel.
En omdat ik dan toch bezig was nieuwe Schwalbe Pro One 23mm tubelesbanden gemonteerd. De Hutchinson Fusion 3 tubelessbanden waren na bijna 4500km aan vervanging toe, hier en daar komt het karkas al tevoorschijn.
Al met al een andere dag dan gepland, maar dit moest gebeuren.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Achterpad vervangen (reserve had ik nog liggen). Achterderailleurkabel ingekort. AD opnieuw afgesteld.
Ik merkte al een tijdje bij wat meer kracht zetten een kraakje - en vanmorgen tijdens een kort ritje voor de lunch werd het erger. Dus vanmiddag maar even de fiets goed schoongemaakt - press fit lagers eruit getikt en schoongemaakt.
Het geheel weer terug gemonteerd, 11-23 cassette er weer terug op gezet.
Ook nog even een 3mm spacertje onder de stuurpen gezet ipv de 5 mm die er eerst zat.
Hopen dat het kraakje weg is maar dat zien we morgen wel.
Het geheel weer terug gemonteerd, 11-23 cassette er weer terug op gezet.
Ook nog even een 3mm spacertje onder de stuurpen gezet ipv de 5 mm die er eerst zat.
Hopen dat het kraakje weg is maar dat zien we morgen wel.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Was zeker niet de befaamde c-bear die wel in de scott zit..?
En je weet vast dat Shimano adviseert pressfit niet her te gebruiken ivm vervormen ..
Overigens gisteren c-bear pressfit bb geïnstalleerd. En in het kader van dubbel genaaid houdt beter, met loctite 641... Op naar n hopelijk zeer stil voorjaar.
En je weet vast dat Shimano adviseert pressfit niet her te gebruiken ivm vervormen ..
Overigens gisteren c-bear pressfit bb geïnstalleerd. En in het kader van dubbel genaaid houdt beter, met loctite 641... Op naar n hopelijk zeer stil voorjaar.
Anima Sana In Corpore Sano.
Goh het is zeker besmettelijk... Ik had een tikje na mijn 2e ritje met mijn compleet gereviseerde Dale. Na enig uitsluitwerk was ik er al snel achter dat het de BB30 lagers moesten zijn. Die had ik dus juist vernieuwd en tot op heden had ik steeds zonder loctite toe gekund. Tot dit moment dus. De splinternieuwe lagers uitgedreven en opnieuw gemonteerd mét loctite, dat ik even geleden al in huis had gehaald "just in case". We gaan morgen zien of 't effect had, op de montagestandaard was het getik in ieder geval weg..
Pressshitlagers, wat een ellende...
Pressshitlagers, wat een ellende...
24u uitharden is t advies. Maar idd, leve BSA!
Vroeg van de week bij n betere FM of ze veel klachten hadden bb30/pressfit etc. Kreeg daar de reactie dat het drama is met de bb systemen van heden ten dagen. Toen ik vroeg naar de oplossing kwam een grote fles loctite 648 te voorschijn.
Ik ga eerst de 641 icm c-bear maar eens proberen. In ieder geval goed ontvet, alu op alu en 24u uitharden op kamertemperatuur. Nu fingers crossed pfffff.
Zo'n spijt dat ik m'n vorige fiets met externe kabels (nooit rammels/schakelt beter) en bsa heb verkocht.
Ennuh..t gaat pas tikken/kraken/piepen onder druk/of in de warme zon...niet op de standaard...dan is t pas echt drama
Vroeg van de week bij n betere FM of ze veel klachten hadden bb30/pressfit etc. Kreeg daar de reactie dat het drama is met de bb systemen van heden ten dagen. Toen ik vroeg naar de oplossing kwam een grote fles loctite 648 te voorschijn.
Ik ga eerst de 641 icm c-bear maar eens proberen. In ieder geval goed ontvet, alu op alu en 24u uitharden op kamertemperatuur. Nu fingers crossed pfffff.
Zo'n spijt dat ik m'n vorige fiets met externe kabels (nooit rammels/schakelt beter) en bsa heb verkocht.
Ennuh..t gaat pas tikken/kraken/piepen onder druk/of in de warme zon...niet op de standaard...dan is t pas echt drama
Anima Sana In Corpore Sano.
Een kraakje kan zeker voorkomen - de Giant TCX is in mijn bezit sinds eind 2015 en heeft echt veel blubber/ modder / zand gezien tijdens ritjes op de duinen / ATB toertochten, en ook de hogedruk spuit heeft de fiets een aantal malen "gemarteld" - dus zo erg is het niet. De crank op zich draaide nog zeer goed en soepel.
Pressfit hoeft geen ellende te zijn. De C Bear lagers in mde Scott zijn nog steeds kraakvrij en draaien echt geweldig. De C Bear lagers heb ik ook gewoon "dry" gemonteerd, dus geen Loctite of iets anders.
Shimano pressfit lagerschalen zijn wellicht iets minder qua kwaliteit en natuurlijk van kunststof tov de alu van C Bear. Qua frame/ lagercups is mijn Scott Foil van Carbon terwijl de Giant Alu lagercups heeft.
Ik heb de Shimano pressfit lagers opnieuw gemonteerd met carbon montage pasta zoals die ook voor zadelpennen gebruikt wordt. Vandaag 50 kilometer gereden, en superstil / heerlijk gewoon. Ik heb nog een setje pressfits liggen die slechts een paar 100 kilometer hadden gedraaid in mijn Scott - dus die kan ik ook nog wel gebruiken mocht het nodig zijn. Mocht het allemaal niet helpen dan komt er gewoon een setje C Bear in
Pressfit hoeft geen ellende te zijn. De C Bear lagers in mde Scott zijn nog steeds kraakvrij en draaien echt geweldig. De C Bear lagers heb ik ook gewoon "dry" gemonteerd, dus geen Loctite of iets anders.
Shimano pressfit lagerschalen zijn wellicht iets minder qua kwaliteit en natuurlijk van kunststof tov de alu van C Bear. Qua frame/ lagercups is mijn Scott Foil van Carbon terwijl de Giant Alu lagercups heeft.
Ik heb de Shimano pressfit lagers opnieuw gemonteerd met carbon montage pasta zoals die ook voor zadelpennen gebruikt wordt. Vandaag 50 kilometer gereden, en superstil / heerlijk gewoon. Ik heb nog een setje pressfits liggen die slechts een paar 100 kilometer hadden gedraaid in mijn Scott - dus die kan ik ook nog wel gebruiken mocht het nodig zijn. Mocht het allemaal niet helpen dan komt er gewoon een setje C Bear in
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Achterwiel met cup-conus lagers en as met M10 schroefdraad (gewoon Shimano dus) in de derailleurpad draaien en je ziet precies of 'ie recht ishavana schreef: Zo'n richter ga ik niet aanschaffen, dan bol ik wel ff langs de FM...
Controleer het en je weet hetIk heb overigens ook wel eens gehoord dat je een nieuw pad ook moet richten, iemand enig idee of dat klopt?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Niets mis met die Merckx!
Niet gisteren, maar vandaag:
- Nieuwe ketting gemonteerd;
- Nieuwe achterband gemonteerd (Schwalbe One Tubeless 25 mm). Vorige was naar wederom ruim 5000 (vlakke) km's aan vervanging toe;
- Voorband latex vervangen, 1e keer een merkbare lek die niet dicht wilde.. blijft nu alsnog dicht;
- Derailleurwieltjes vervangen.
Vandaag een testritje, ketting slaat wat door op 2 kransjes. Misschien iets inlopen, anders is de cassette toch verder heen dan gedacht..
Niet gisteren, maar vandaag:
- Nieuwe ketting gemonteerd;
- Nieuwe achterband gemonteerd (Schwalbe One Tubeless 25 mm). Vorige was naar wederom ruim 5000 (vlakke) km's aan vervanging toe;
- Voorband latex vervangen, 1e keer een merkbare lek die niet dicht wilde.. blijft nu alsnog dicht;
- Derailleurwieltjes vervangen.
Vandaag een testritje, ketting slaat wat door op 2 kransjes. Misschien iets inlopen, anders is de cassette toch verder heen dan gedacht..
Van de week in een nieuw frame een nieuwe Campa crank gemonteerd met pressfit lagers/cups. Maar na ca 60 km toch een paar tikjes ergens in de fiets bij het uit het zadel komen.havana schreef:Goh het is zeker besmettelijk... Ik had een tikje na mijn 2e ritje met mijn compleet gereviseerde Dale. Na enig uitsluitwerk was ik er al snel achter dat het de BB30 lagers moesten zijn. Die had ik dus juist vernieuwd en tot op heden had ik steeds zonder loctite toe gekund. Tot dit moment dus. De splinternieuwe lagers uitgedreven en opnieuw gemonteerd mét loctite, dat ik even geleden al in huis had gehaald "just in case". We gaan morgen zien of 't effect had, op de montagestandaard was het getik in ieder geval weg..
Pressshitlagers, wat een ellende...
Zouden dit de cups kunnen zijn? Verder is alles nieuw en heeft het een likje vet gekregen bij montage van de week waar nodig.
Het achterwiel heeft 4 nieuwe lagers dus die kan ik uitsluiten (hoop ik).
Uitsluiten is een kwestie van proberen. In mijn geval was het eenvoudig. Voorwiel was er al uit (want op de montagestandaard). Achterwiel eruit en vervangen door een dummy (Morgan Blue). Tikje was er nog steeds. Daarmee beide wielen en snelspanners uitgesloten. Ketting losgehaald. Tikje was er nog steeds. Aan de crank draaien zonder de pedalen vast te houden > pedalen uitgesloten. Dus MOEST het wel het crankstel zijn.
Ik kon het getik overigens ook duidelijk horen door m'n oor op het carbon frame te leggen.
Ik kon het getik overigens ook duidelijk horen door m'n oor op het carbon frame te leggen.