Vandaag geklust aan de fiets
@Chris: heerlijk klusje, kostte mij ongeveer drie uur om de afschakel handle te vervangen destijds. Lukt jou vast sneller .
Vandaag een nieuwe ketting op de MTB, hopelijk is het automatisch schakelen naar het binnenblad daarmee verleden tijd. Schijfrem afgesteld. Waarom gaan die krengen na verloop van tijd áltijd aanlopen?
Vandaag een nieuwe ketting op de MTB, hopelijk is het automatisch schakelen naar het binnenblad daarmee verleden tijd. Schijfrem afgesteld. Waarom gaan die krengen na verloop van tijd áltijd aanlopen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik had een kraakje in mijn crank/kettingbladen.
Ultegra met hollowtech, dus makkelijk en snel alles uit elkaar gehaald.
Vervolgens alles goed gereinigd. Waar nodig wat vet gesmeerd en weer in elkaar gezet.
Zodadelijk testen of het allemaal soepel draait tijdens een ritje.
In de steun draaide het in ieder geval als een zonnetje.
Ultegra met hollowtech, dus makkelijk en snel alles uit elkaar gehaald.
Vervolgens alles goed gereinigd. Waar nodig wat vet gesmeerd en weer in elkaar gezet.
Zodadelijk testen of het allemaal soepel draait tijdens een ritje.
In de steun draaide het in ieder geval als een zonnetje.
Netjes hoor. Ik moet zeggen dat ik (Campa) shifters toch lastige rakkers vind. Met name de stand van de moertjes die de klikjes geven (duidelijk?) kan ik maar moeilijk achterhalen. Heb jij toevallig een goed youtube filmpje gevonden?
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Die heb ik ook gebruikt. In de infinite repeat
Hoe lang heb je erover gedaan uiteindelijk?
Hoe lang heb je erover gedaan uiteindelijk?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Baas boven baas!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
blijven juweeltjes die campa shifters!
Afgelopen weekend bij het klussen aan de fiets viel het weer op: onderaan de zitbuis, net boven de BB, zit een rubber ring om de buis geklemd. Aan de ring zit een klein uitsteeksel waar het schroefje in zit dat de ring om de buis klemt. Waar dient dit voor?
Dit is het aan/uit knopje voor de electromotor die je crank aandrijft. Als je de zadelpen verwijderd zie je een snoertje met stekker in de zitbuis liggen, deze sluit je aan op een stevige batterypack en gaan met die banaan!mrcl schreef:Afgelopen weekend bij het klussen aan de fiets viel het weer op: onderaan de zitbuis, net boven de BB, zit een rubber ring om de buis geklemd. Aan de ring zit een klein uitsteeksel waar het schroefje in zit dat de ring om de buis klemt. Waar dient dit voor?
Pressshitellende episode 3
M'n net nieuw gestoken BB30 lagers bleven kraken, ondanks montage met loctite 641. De boel weer opengemaakt en al snel zag ik het probleem. Het linker lager was aan de onderkant niet helemaal tegen de circlip geperst. Zat misschien een halve mm speling tussen.
Eerst geprobeerd de boel een stukje verder te persen, zonder succes. Mijn gereedschap kwam simpelweg niet "diep" genoeg. Ringetje van 40 mm ertussen was het beste geweest, maar die had ik niet liggen. Daarom een oud lager ertussen gedaan gebruikt om 'm net dat laatste zetje te geven. Dat ging perfect! Enige probleem was dat het oude lager nu ook een mm of 2 geperst zat maar die had ik met een griptang zo los.
Uiteindelijk zie je maar dat qua gereedschap goedkoop is duurkoop is. Ben er vrij zeker van dat dit met bijv. een Parktool nooit was gebeurd.
Daarna m'n "bergverzet" gemonteerd i.v.m. een aantal toertochten en een weekje Italië. Yaw-voorderailleur opnieuw afgesteld, wat een redelijk #@%ˆ@%@ˆ-klusje is. Maar het resultaat is prima.
M'n net nieuw gestoken BB30 lagers bleven kraken, ondanks montage met loctite 641. De boel weer opengemaakt en al snel zag ik het probleem. Het linker lager was aan de onderkant niet helemaal tegen de circlip geperst. Zat misschien een halve mm speling tussen.
Eerst geprobeerd de boel een stukje verder te persen, zonder succes. Mijn gereedschap kwam simpelweg niet "diep" genoeg. Ringetje van 40 mm ertussen was het beste geweest, maar die had ik niet liggen. Daarom een oud lager ertussen gedaan gebruikt om 'm net dat laatste zetje te geven. Dat ging perfect! Enige probleem was dat het oude lager nu ook een mm of 2 geperst zat maar die had ik met een griptang zo los.
Uiteindelijk zie je maar dat qua gereedschap goedkoop is duurkoop is. Ben er vrij zeker van dat dit met bijv. een Parktool nooit was gebeurd.
Daarna m'n "bergverzet" gemonteerd i.v.m. een aantal toertochten en een weekje Italië. Yaw-voorderailleur opnieuw afgesteld, wat een redelijk #@%ˆ@%@ˆ-klusje is. Maar het resultaat is prima.