Vandaag geklust aan de fiets
Een van m'n retro fietsen ga ik eerdaags vrij intensief gebruiken en stuur en nok die op die fietsen zijn prima voor een retrorit van 80km maar een paar zware uitdaging achter elkaar wilde ik toch een ander stuur en nok. Om BEIDE op een moderne fiets te vervangen ben je een middag zoet. Met die oude meuk is het een klusje van niks
Wie herkent nog dit fraaie T-sleuteltje van Campa waar je als een halve fiets mee in elkaar kon zetten
Wie herkent nog dit fraaie T-sleuteltje van Campa waar je als een halve fiets mee in elkaar kon zetten
Vanochtend de lagers van de trapas van mijn winterfiets vervangen.
Wat extra vet in de lagers gedaan en daarna alles geässembleerd.
Alles draait weer als een zonnetje.
Kan niet wachten tot het weer winter is.
Wat extra vet in de lagers gedaan en daarna alles geässembleerd.
Alles draait weer als een zonnetje.
Kan niet wachten tot het weer winter is.
Had je vandaag HIER moeten zijn. Was in Januari warmer in de tuinTheo V schreef:Kan niet wachten tot het weer winter is.
Aangezien ik bleef corrigeren met sturen, vanmorgen het onderste lager van de voorvork vervangen, deze knarste nogal en rolde haperend, bovenste was nog goed, beide lagers lekker ruim in het vet gezet en kan nu weer normaal de bocht om
Al een tijdje hoorde ik ergens gekraak vandaan komen en bovendien zag ik tijdens het fietsen mijn voortandwiel enigszins van links naar rechts gaan dus toen ik thuis kwam heb ik e.e.a. eens aan een nadere inspectie onderworpen. Ik kon mijn crank ongeveer een halve cm naar links en rechts bewegen dus dat was vrij duidelijk: bottom bracket overleden (een Dura Ace bottom bracket van nog geen 5000 km oud)
Bij Uberbike voor EUR 90,00 inclusief verzenden een keramisch BB besteld en gisteren alles overgezet. Het oude lager was helemaal uiteengevallen en de helft van het lager zat nog behoorlijk vast op mijn crank . Er stond ook wel wat water onderin mijn bracket dus dat zal de levensduur niet echt bevorderd hebben Om dit soort grappen in de toekomst te vermijden heb ik een gaatje onderin mijn bracket geboord zodat het water weg kan lopen (stalen frame)
Bij Futurumshop een nieuwe KMC ketting besteld en geleverd gekregen en de fiets is weer klaar voor de Insurance Cycle Tour van 3 juni a.s. (grijze pakken worden verruild voor wielerkleding en dan 95 km fietsen vanuit Vorden) en de Garmin Velothon in Berlijn!
Bij Uberbike voor EUR 90,00 inclusief verzenden een keramisch BB besteld en gisteren alles overgezet. Het oude lager was helemaal uiteengevallen en de helft van het lager zat nog behoorlijk vast op mijn crank . Er stond ook wel wat water onderin mijn bracket dus dat zal de levensduur niet echt bevorderd hebben Om dit soort grappen in de toekomst te vermijden heb ik een gaatje onderin mijn bracket geboord zodat het water weg kan lopen (stalen frame)
Bij Futurumshop een nieuwe KMC ketting besteld en geleverd gekregen en de fiets is weer klaar voor de Insurance Cycle Tour van 3 juni a.s. (grijze pakken worden verruild voor wielerkleding en dan 95 km fietsen vanuit Vorden) en de Garmin Velothon in Berlijn!
- LongTallErne
- Forum-lid
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27
Vandaag langere stuurpen gemonteerd en nieuw lintje over de oude heen gedraaid (grote handen). Fiets voelt al gelijk stabieler.
Moet alleen nog nieuwe spacers bestellen. De stuurpen is hoger dan de vorige.
Met de oude spacers steekt de stuurpen zo'n 4 mm boven de binnenbalhoofdbuis..... laat ik 1 spacer weg, krijg ik de headcap niet vast
Volgens mij zit het wel goed vast, geen speling op het balhoofd maar ik vertrouw het toch niet helemaal...
Moet alleen nog nieuwe spacers bestellen. De stuurpen is hoger dan de vorige.
Met de oude spacers steekt de stuurpen zo'n 4 mm boven de binnenbalhoofdbuis..... laat ik 1 spacer weg, krijg ik de headcap niet vast
Volgens mij zit het wel goed vast, geen speling op het balhoofd maar ik vertrouw het toch niet helemaal...
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel
MERIDA RIDE 400
MERIDA RIDE 400
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Die spacer die je weglaat, moet je juist bovenop de stuurpen plaatsen, waarna je je topcap wel vastkrijgt en er de speling uit kan halen!
Of je zaagt het gedeelte van de vorkbuis af, wat boven je stuurnok uitkomt.
Of je zaagt het gedeelte van de vorkbuis af, wat boven je stuurnok uitkomt.
Ik laat de kruipolie eerst nog wel even zijn werk doen.
Gereedschap in de bankschroef had ik ook al bedacht, warm stoken ben ik minder van gecharmeerd omdat ik de originele lak niet wil beschadigen. Een pneumatische slagmoer sleutel zou ook nog kunnen.
Als ik hem niet los krijg blijft de as gewoon zitten. Hij is niet slecht maar ik hou er niet van als iets niet los kan.
Dit weekend verder met een ander frame, ook alu, eens kijken of ik dat mooi op kan poetsen.
Gereedschap in de bankschroef had ik ook al bedacht, warm stoken ben ik minder van gecharmeerd omdat ik de originele lak niet wil beschadigen. Een pneumatische slagmoer sleutel zou ook nog kunnen.
Als ik hem niet los krijg blijft de as gewoon zitten. Hij is niet slecht maar ik hou er niet van als iets niet los kan.
Dit weekend verder met een ander frame, ook alu, eens kijken of ik dat mooi op kan poetsen.