Vandaag geklust aan de fiets
Eventjes bij Lager-techniek.nl (of een andere lagerboer) nieuwe bestellen. Ik neem zelf dan meteen dubbel afgedichte.
Dank voor het adres! Hoop dat ik het benodigde type makkelijk kan identificeren
Anders even @chrissiewizzie een PB sturen, die weet het zonder meer.
Zal ik zeker even doen!
- Vieux chnoque
- Forum-lid
Ik heb een campa hoge flens achternaaf gekregen (zonder gemonteerde velg) met nog gemonteerd een roestige schroefpignon.
Ik heb van hout blokjes gemaakt zodat ik de naaf in de( grote) bankschroef kan klemmen. Ondanks dagen in de kruipolie is er geen beweging in te krijgen. Niet met sleutel en ook niet met drijver en hamer.
Ik krijg ook de afdekking die het freewheel mechanisme bij elkaar houdt niet los.
Nog tips?
Ik heb van hout blokjes gemaakt zodat ik de naaf in de( grote) bankschroef kan klemmen. Ondanks dagen in de kruipolie is er geen beweging in te krijgen. Niet met sleutel en ook niet met drijver en hamer.
Ik krijg ook de afdekking die het freewheel mechanisme bij elkaar houdt niet los.
Nog tips?
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Ik zou toch proberen het freewheel te demonteren, daarna kan je met een grote tang (moordenaar) veel meer kracht zetten op de resten die nog op de naaf zitten.
Dekplaat heeft mogelijk linkse draad....
Dekplaat heeft mogelijk linkse draad....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Vanochtend de body gedemonteerd. Buitenste lager kwam er vervolgens met wat moeite en in delen uit... Maar dat is dus gelukt. Binnenste lager loopt ook niet helemaal glad. Maar is, zover ik weet veel lastiger te vervangen. Zou het een probleem zijn dit te laten zitten (wanneer loopt een lager "te rauw"?) of heeft iemand de gouden tip hoe ik die klemveer boven het binnenste lager kan verwijderen?Hanz Bé schreef:......... Kwam er wel achter dat de lagers van mijn campa record naaf niet best meer lopen. Ik denk dat het de lagers van de body zijn. Wiel maar even "uit koers" genomen, en ergens in de komende weken eens kijken wat ik er mee kan....,
Ik heb wel ff geklooid met een klein schroevedraaiertje, maar had weinig succes. Ben bang dat lager te beschadigen, en het er dan niet uit te kunnen krijgen......
Idd voorzichtig met een klein schroevendraaiertje verwijderen.! Het lager beschadig je niet zo gauw, wel de klemveer of afdichting.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- Sweety2008
- Forum-lid
Gisteren mijn stuur van de bianchi wat lager gezet. Vandaag gefietst en het bevalt prima.
Ghost Nivolet 6LC
-
- Forum-lid
De klemveer is in feite een circlips, google maar eens op "circlipstangetje", hiermee wordt het al een stuk makkelijker.Hanz Bé schreef:Vanochtend de body gedemonteerd. Buitenste lager kwam er vervolgens met wat moeite en in delen uit... Maar dat is dus gelukt. Binnenste lager loopt ook niet helemaal glad. Maar is, zover ik weet veel lastiger te vervangen. Zou het een probleem zijn dit te laten zitten (wanneer loopt een lager "te rauw"?) of heeft iemand de gouden tip hoe ik die klemveer boven het binnenste lager kan verwijderen?Hanz Bé schreef:......... Kwam er wel achter dat de lagers van mijn campa record naaf niet best meer lopen. Ik denk dat het de lagers van de body zijn. Wiel maar even "uit koers" genomen, en ergens in de komende weken eens kijken wat ik er mee kan....,
Ik heb wel ff geklooid met een klein schroevedraaiertje, maar had weinig succes. Ben bang dat lager te beschadigen, en het er dan niet uit te kunnen krijgen......
Was het maar een circlip, die was er inderdaad met zo'n tangetje wel uit te krijgen. Helaas zal het erop neer komen dat je met een paar (het liefst van die hele kleine) schroevendraaiers moeten prutsen, één om de veerring tegen te houden, de ander om hem uit de groef te wippen. Daarna is het simpele: oude lager eruit en nieuwe lager erin.