Vandaag geklust aan de fiets
Keezx schreef:Het wordt ook wel gedaan met gaatjes in de body ter hoogte van de groef om de clip (enkelvoud) eruit te kunnen drukken vanaf de buitenkant.
Edit: domme herhalende vraag verwijderd......
Welke maat boortje gebruik je hier dan voor?
Lijkt me als noodoplossing zeker een bruikbare optie.... Na vanavond eerst eens een tijdje met schroevendraaiertjes te hebben gepield....
Vanavond eerst maar eens een tijdje "klooien". Lukt dat niet, dan kan ik morgen na 2 á 3 keer meten ( ) eens een gaatje gaan boren.......senior schreef:Boortje kan inderdaad ook. En je weet: 2x meten, 1x boren.
Stel dat ik dan een gaatje boor, dan lijkt het me verstandig om na al het geklus dat gaatje goed dicht te smeren met vet om binnendringend vocht te voorkomen. Klopt dat?
Het opvullen van een gaatje is toch niet nodig. Na een gevecht van ongeveer 1 1/2 uur heb ik die circlip/veer/klemdingetje of hoe hij ook heet eruit gekregen. Daarna was het ook nog even lastig het lager eruit te krijgen, maar het is allemaal gelukt. Nu ff wachten tot de nieuwe lagers binnen zijn.
Ach, ben al lang blij dat het gelukt is.
Vandaag de afronding van het klusje: vervangen lagers in Campagnolo Record body. De bestelde skf-lagers had ik dinsdag in de vriezer gelegd. Woensdag-avond de body een paar minuten in heet water gelegd, om zo door krimp en uitzetten de lagers makkelijk te kunnen plaatsen. Het binnenste lager kwam moeilijk op zijn plek. Maar gelukkig had ik een pollepel in de keuken met een precies passende achterkant, waarmee ik het lager goed op zijn plek kon drukken. Klemveer weer teruplaatsen, en die zat.
Daarna de tussenbus geplaatst. Tweede lager uit de vriezer gepakt en op zijn plaats gedrukt. Dat ging soepel. Even gewacht om de boel op gelijke temperatuur te laten komen. Daarna wilde ik de body weer op de as plaatsen. Helaas was ik hier te snel mee, en kwam het voorste lager nog los. Maar met behulp van de eerder genoemde pollepel kreeg ik hem weer redelijk op zijn plek. Opnieuw de body op de as geplaatst, en uiteindelijk met behulp van de moer waarmee je de body vast zet op de as, het lager goed in de body gedreven. En de body natuurlijk vastgezet.
Nu net even het wiel weer gebruiksklaar gemaakt en in de fiets gezet. Body loopt weer mooi soepel en eerste testrondje was prima.
Daarna de tussenbus geplaatst. Tweede lager uit de vriezer gepakt en op zijn plaats gedrukt. Dat ging soepel. Even gewacht om de boel op gelijke temperatuur te laten komen. Daarna wilde ik de body weer op de as plaatsen. Helaas was ik hier te snel mee, en kwam het voorste lager nog los. Maar met behulp van de eerder genoemde pollepel kreeg ik hem weer redelijk op zijn plek. Opnieuw de body op de as geplaatst, en uiteindelijk met behulp van de moer waarmee je de body vast zet op de as, het lager goed in de body gedreven. En de body natuurlijk vastgezet.
Nu net even het wiel weer gebruiksklaar gemaakt en in de fiets gezet. Body loopt weer mooi soepel en eerste testrondje was prima.