Vandaag geklust aan de fiets
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Volgens mij gebruikt Bianchi al tijden alleen maar FSA balhoofdsets.
Via de link van Chrissiewizzie kom je idd bij het juiste balhoofd uit.
Op de site van FSA kun je een technisch document downloaden/printen met de tekening en stuklijst.
Als je deze maten weet kun je aan de hand van die gegevens altijd nog beslissen om een complete set te bestellen, of alleen een nieuw onderste lager.
Succes.
Via de link van Chrissiewizzie kom je idd bij het juiste balhoofd uit.
Op de site van FSA kun je een technisch document downloaden/printen met de tekening en stuklijst.
Als je deze maten weet kun je aan de hand van die gegevens altijd nog beslissen om een complete set te bestellen, of alleen een nieuw onderste lager.
Succes.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Super! Dank voor de reacties, zeer bruikbaar.
@Orlok: de site van Mantel had ik idd ook gevonden. Dank.
@Orlok: de site van Mantel had ik idd ook gevonden. Dank.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
herstel: niet goed gelezen
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
dankje, de hitte was naar m'n hoofd gestegenKeezx schreef:Ehhh, dit ging over balhoofdlagers.
De hitte of de 'pinot'.?monsieurpinot schreef:dankje, de hitte was naar m'n hoofd gestegenKeezx schreef:Ehhh, dit ging over balhoofdlagers.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Omdat ik al een tijdje wat geknars hoorde tijdens het aanzetten en daarom vorige week al op zoek gegaan naar waar dat vandaan zou komen. Na inspectie van bracket, balhoofd en snelspanners bleken de Novatec A271SB lagers van het voorwiel - industrielagers 609 2RS - nogal korrelig te draaien dus de rubberen kapjes daarvan los gepeuterd, inwendig schoon gemaakt, opnieuw ingevet en de rubbers weer terug gezet. De wielset heeft er nu ong. 18.000km op zitten. Het knarsen was daarna beduidend minder, maar niet verdwenen. Dus bij de lagerboer 2 nieuwe lagers besteld en de dag erop al ontvangen.
Gisteren dus de lagers vervangen. Het demonteren was een fluitje van een cent. Na dat met een inbussleutel 2mm de lagerkapjes waren los gedraaid en deze met een tang eraf waren getrokken kwamen met een ferme klap van een kunstof hamer op de as de lagers er één voor één uit. Als ondergrond had ik een ong. 2cm stuk afgezaagd aluminium stuurbuis van 31mm met daaraan vast getaped één van de lagerkapjes als as geleiding.
Eén van de lagers draaide korrelig. Wat mij op viel was dat de holle as nogal makkelijk in de lagers ging wat mij aan de gedachte bracht dat als het industrielager blokkeert de as - aluminium - volledig kapot draait.! In dat geval blijft er niets anders over dan een complete naafset te kopen want een losse as zal wel moeilijk worden.
Tip: Als je het totaal plaatje opmaakt van kosten ben je denk ik goedkoper uit als je een complete set A271SB/F372SB via Aliexpress (€42) koopt.!
Enfin, nadat de lagerschalen goed schoon gemaakt en licht ingevet waren heb ik de nieuwe lagers en de as weer gemonteerd. Omdat ik vooraf de lagers een uurtje in de diepvries had gelegd en de lagerschaal met een föhn had warm gestookt ging het monteren van de lagers - ze vielen er in - heel makkelijk. Om met een oud lager bovenop het nieuwe lager de laatste mm's er verder in te slaan. Ook hier weer gebruik gemaakt van het stukje stuurbuis met lagerkapje als as geleiding.
Voor het vastdraaien met een inbus 2mm van de lagerkapjes heb ik het voorwiel eerst in de vork vast gespannen omdat je daarmee de lagerkapjes goed tegen askant van de lagers aandrukt. Vooralsnog draait het wiel weer als een zonnetje.
Gisteren dus de lagers vervangen. Het demonteren was een fluitje van een cent. Na dat met een inbussleutel 2mm de lagerkapjes waren los gedraaid en deze met een tang eraf waren getrokken kwamen met een ferme klap van een kunstof hamer op de as de lagers er één voor één uit. Als ondergrond had ik een ong. 2cm stuk afgezaagd aluminium stuurbuis van 31mm met daaraan vast getaped één van de lagerkapjes als as geleiding.
Eén van de lagers draaide korrelig. Wat mij op viel was dat de holle as nogal makkelijk in de lagers ging wat mij aan de gedachte bracht dat als het industrielager blokkeert de as - aluminium - volledig kapot draait.! In dat geval blijft er niets anders over dan een complete naafset te kopen want een losse as zal wel moeilijk worden.
Tip: Als je het totaal plaatje opmaakt van kosten ben je denk ik goedkoper uit als je een complete set A271SB/F372SB via Aliexpress (€42) koopt.!
Enfin, nadat de lagerschalen goed schoon gemaakt en licht ingevet waren heb ik de nieuwe lagers en de as weer gemonteerd. Omdat ik vooraf de lagers een uurtje in de diepvries had gelegd en de lagerschaal met een föhn had warm gestookt ging het monteren van de lagers - ze vielen er in - heel makkelijk. Om met een oud lager bovenop het nieuwe lager de laatste mm's er verder in te slaan. Ook hier weer gebruik gemaakt van het stukje stuurbuis met lagerkapje als as geleiding.
Voor het vastdraaien met een inbus 2mm van de lagerkapjes heb ik het voorwiel eerst in de vork vast gespannen omdat je daarmee de lagerkapjes goed tegen askant van de lagers aandrukt. Vooralsnog draait het wiel weer als een zonnetje.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Niet geklust aan de racer maar aan de stadsfiets, een Koga Lightspeed
Nieuwe remblokken, cassette, ketting en derrailleurwieltjes (kabels waren pas vernieuwd). Na de tijd bleek er echter speling te zitten in de lagers/trapas. Omdat ik geen gereedschap voor hollowtech-lagers heb mee naar de fietsenmaker geweest.
Die wilde eerst een nieuw cranckstel met as plaatsen (prijs onderdeel 150 zonder montage, een deore triple heb je online voor ongeveer de helft). Toen ik aangaf dat het de lagers wel eens konden zijn ging hij even langs een collega. Die vond dat ook wel waarschijnlijker. Laten vervangen van de bracketlagers zou voor het onderdeel een kleine 40 euro zijn, kwam montage nog bij, ging al met al richting de 100 euro samen.
Dat was me veel te gek. Een nieuwe bracket kost bij Mantel 16 euro (en geen 40 zoals bij de FM), een tool er bij en voor aanzienlijk minder dan de helft van het geld is het zelf opgelost.
Ik ven best bereid de FM wat te gunnen, maar dit is veel te gek, zowel qua prijs als kennis van het personeel over wat er mis kan zijn met de fiets.
Nieuwe remblokken, cassette, ketting en derrailleurwieltjes (kabels waren pas vernieuwd). Na de tijd bleek er echter speling te zitten in de lagers/trapas. Omdat ik geen gereedschap voor hollowtech-lagers heb mee naar de fietsenmaker geweest.
Die wilde eerst een nieuw cranckstel met as plaatsen (prijs onderdeel 150 zonder montage, een deore triple heb je online voor ongeveer de helft). Toen ik aangaf dat het de lagers wel eens konden zijn ging hij even langs een collega. Die vond dat ook wel waarschijnlijker. Laten vervangen van de bracketlagers zou voor het onderdeel een kleine 40 euro zijn, kwam montage nog bij, ging al met al richting de 100 euro samen.
Dat was me veel te gek. Een nieuwe bracket kost bij Mantel 16 euro (en geen 40 zoals bij de FM), een tool er bij en voor aanzienlijk minder dan de helft van het geld is het zelf opgelost.
Ik ven best bereid de FM wat te gunnen, maar dit is veel te gek, zowel qua prijs als kennis van het personeel over wat er mis kan zijn met de fiets.
Eerst m'n Time weer rijklaar gemaakt. De rechter shifter is door @chrissiewizzie vakkundig gereviseerd. Deze opnieuw gemonteerd. Kabel van de voorrem was me iets te kort, dus nieuwe kabel getrokken.
Vervolgens een polderverzet gestoken. Veloce cassette 12-23 en een nieuw 39T binnenblad van TA.
Daarna een nieuw lintje erom en alles is weer klaar voor de rest van het jaar.
Daarna de Cannondale afgebouwd. Shifters, remmen en derailleurs in een doos gestopt voor René.
De crank gaat, zonder boutjes en bladen, naar een MP-koper.
Dan blijft over het frame, dat naar @53x11 gaat.
Vervolgens een polderverzet gestoken. Veloce cassette 12-23 en een nieuw 39T binnenblad van TA.
Daarna een nieuw lintje erom en alles is weer klaar voor de rest van het jaar.
Daarna de Cannondale afgebouwd. Shifters, remmen en derailleurs in een doos gestopt voor René.
De crank gaat, zonder boutjes en bladen, naar een MP-koper.
Dan blijft over het frame, dat naar @53x11 gaat.
Zeker goed bezig!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?