Vandaag geklust aan de fiets
Gisteren mijn Schwalbe One tubeless voorband na ong. 1600km omgewisseld met mijn tubeless achterband en dus meteen weer de juiste hoeveelheid latex (bij)gevuld en natuurlijk ook (weer) mijn KMC X10EL ketting gereinigd en nu voor het eerst ingedruppeld met Boeshield T9, dus ben benieuwd naar mijn ervaring hiermee.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Balhoofdsetje vervangen op de fiets van mevrouw sloeren. Het is een altijd een leuk klusje. Wel ga ik nu echt werk maken van een gereedschap om de vork-conus lost te maken. De schroevendraaier is in deze toch wat bruusk.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Vandaag even van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens goed naar de afstelling van de voorderailleur te kijken. Dit lijkt nogal ingewikkeld, of te tijdrovend voor de tegenwoordige fm. En aangezien ik ook geen zin heb om meermaals de fiets in de auto te moeten gooien en weer naar de fm te rijden, die eigenlijk te weinig tijd heeft in deze periode om dit aandachtig te kunnen doen, maar even de oude Tacx buiten gezet. Moet zeggen dat het redelijk werkt zo. Enige nadeel is dat je de snelspanner moet wisselen.
Ben nog hele week vrij, dus op rustig tijdstip maar een rondje Castricum om te testen van de week.
Vraag mij alleen af of het kettinggeluid nog minder wordt op de voorbladen als deze wat meer afgesleten raken? De tanden zijn nu nog vrij scherp en hoekig, en dit veroorzaakt best nog wel wat geluid. Of is hier een iets dikker/stugger smeermiddel voor? Gebruik nu:
Vrijdagochtend maar even mijn 'nieuwe' 2e hands frame (winterfiets) opgebouwd met de onderdelen van de oude winterfiets.
Oude winterfiets:
Hoewel het oude frame (2009) nog prima was, had ik wel veel last van het verschil in geometrie (stack/reach) tov de zomerfiets. Nieuwe frame is identiek qua stack/reach.
'Nieuwe' frame (2012)
Dus schroeven maar, gelukkig wel met zon erbij en genoeg gereedschap. Op de TACX montagestandaard met de oude fiets, crankstel eraf (nieuwe BB voor besteld ivm pressfit nieuwe frame), remmen,
Zadelpen eruit (die zat wel ff klem zeg, carbon pen in Alu frame), stuurpen kun blijven zitten.
Toen de GXP pressfit lagers in het nieuwe frame geperst (met de Shimano tool, moest wel ff vd linkerzijde de 'pers' andersom doen, want GXP heeft links iets kleinere diameter als HT-2 waar de tool voor gemaakt is).
Dan alles even schoonmaken voor de montage en vervolgens het stuur overzetten incl STI grepen.
Nu komt het kritische punt (waar het uiteindelijk om te doen is), een identie afstelling. Dus eerst maar eens de hoogte vd bracket naar de zadelrails (zelfde zadel op beide fietsen) en de setback. Dan zadelpen en zadel erop, nameten. En dan spacers vd stuurpen identiek maken (1tje ertussenuit, 5mm). Afstand zadelpunt tot stuurpen nagemeten, precies hetzelfde. Dan de STI's iets verzetten en stuur verdraaien om dezelfde hoek en afstand te krijgen.
Omdat ik geen 'wing' stuur voor de winterfiets heb (zomerfiets wel) maar even een experiment met de ouderwetse kabelgootjes van shimano, maar dan aan de achterzijde, hierdoor toch een vlak stuk ipv rond.
Ook de Jagwire kabels gemonteerd, wit (zal wel snel vies worden) en geen polymer shimano (die rafelen als de ziekte, tenminste de 5800 uitvoering). Nieuwe kabelgeleider onder het bracket.
Wel ff de binnenkabels ingesmeert met Shimano SIS-SP41 vet (heeft iets andere naam volgens mij).
Derailleurs afgesteld, voorste is weer het lastigst, en valt veel verder naar binnen als bij het oude frame. Kleine metalen plaatje erachter geplakt, kooi iets naar binnen (1mm) en dan ietsje op spanning gezet. Wel ff een versteller in de buitenkabel gezet om makkelijker te kunnen afstellen. Schakelt op de montagestandaard prima zo. Ketting (waar al sinds oktober mee gereden is, door weer/wind/sneeuw/pekel/ijzel/regen) gaat eraf, vorige DA9000 ketting vd zonerfiets erop.
Ook de wintercassette eraf (5800 11-28) en een 11-25 (6800) erop.
Dan de body vd Fulcrum R1's eraf, hmm die loopt korrelig, nieuwe lagers voor bestellen dus, en dan ook meteen een nieuwe veer erin voor de palletjes om te kunnen freewheelen.
Infront mount voor de Sigma ROX 10 GPS op het stuur gezet en de Garmin GSC10 sensor op de links liggende achtervork.
En als laatste de Speedplay Zero's opengemaakt (liepen korrelig cq zonder weerstand), die hadden duidelijk behoefte aan wat vet (en volgens mij binnenkort ook nieuwe lagers),
Nu maar hopen dat het GEEN slecht weer is, want de zomerfiets rijd toch wel heel erg lekker.
Oude winterfiets:
Hoewel het oude frame (2009) nog prima was, had ik wel veel last van het verschil in geometrie (stack/reach) tov de zomerfiets. Nieuwe frame is identiek qua stack/reach.
'Nieuwe' frame (2012)
Dus schroeven maar, gelukkig wel met zon erbij en genoeg gereedschap. Op de TACX montagestandaard met de oude fiets, crankstel eraf (nieuwe BB voor besteld ivm pressfit nieuwe frame), remmen,
Zadelpen eruit (die zat wel ff klem zeg, carbon pen in Alu frame), stuurpen kun blijven zitten.
Toen de GXP pressfit lagers in het nieuwe frame geperst (met de Shimano tool, moest wel ff vd linkerzijde de 'pers' andersom doen, want GXP heeft links iets kleinere diameter als HT-2 waar de tool voor gemaakt is).
Dan alles even schoonmaken voor de montage en vervolgens het stuur overzetten incl STI grepen.
Nu komt het kritische punt (waar het uiteindelijk om te doen is), een identie afstelling. Dus eerst maar eens de hoogte vd bracket naar de zadelrails (zelfde zadel op beide fietsen) en de setback. Dan zadelpen en zadel erop, nameten. En dan spacers vd stuurpen identiek maken (1tje ertussenuit, 5mm). Afstand zadelpunt tot stuurpen nagemeten, precies hetzelfde. Dan de STI's iets verzetten en stuur verdraaien om dezelfde hoek en afstand te krijgen.
Omdat ik geen 'wing' stuur voor de winterfiets heb (zomerfiets wel) maar even een experiment met de ouderwetse kabelgootjes van shimano, maar dan aan de achterzijde, hierdoor toch een vlak stuk ipv rond.
Ook de Jagwire kabels gemonteerd, wit (zal wel snel vies worden) en geen polymer shimano (die rafelen als de ziekte, tenminste de 5800 uitvoering). Nieuwe kabelgeleider onder het bracket.
Wel ff de binnenkabels ingesmeert met Shimano SIS-SP41 vet (heeft iets andere naam volgens mij).
Derailleurs afgesteld, voorste is weer het lastigst, en valt veel verder naar binnen als bij het oude frame. Kleine metalen plaatje erachter geplakt, kooi iets naar binnen (1mm) en dan ietsje op spanning gezet. Wel ff een versteller in de buitenkabel gezet om makkelijker te kunnen afstellen. Schakelt op de montagestandaard prima zo. Ketting (waar al sinds oktober mee gereden is, door weer/wind/sneeuw/pekel/ijzel/regen) gaat eraf, vorige DA9000 ketting vd zonerfiets erop.
Ook de wintercassette eraf (5800 11-28) en een 11-25 (6800) erop.
Dan de body vd Fulcrum R1's eraf, hmm die loopt korrelig, nieuwe lagers voor bestellen dus, en dan ook meteen een nieuwe veer erin voor de palletjes om te kunnen freewheelen.
Infront mount voor de Sigma ROX 10 GPS op het stuur gezet en de Garmin GSC10 sensor op de links liggende achtervork.
En als laatste de Speedplay Zero's opengemaakt (liepen korrelig cq zonder weerstand), die hadden duidelijk behoefte aan wat vet (en volgens mij binnenkort ook nieuwe lagers),
Nu maar hopen dat het GEEN slecht weer is, want de zomerfiets rijd toch wel heel erg lekker.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Vandaag de Gios klaar gemaakt voor de Jean Nelissen Classic in Luxemburg komend weekend. Vorige week al de 50-39 vervangen door 50-34. Vandaag de cassette vervangen door een 12-30 cassette.
Verder de fiets gepoetst, een drupje olie op remmen en derailleurs. Hij is er klaar voor. Ik hopelijk ook!
Verder de fiets gepoetst, een drupje olie op remmen en derailleurs. Hij is er klaar voor. Ik hopelijk ook!
Mooi werk Bigfloor. Wel vind ik je kabels erg lang. En stuurlint van bovenaf wikkelen ziet er IMO veel beter uit daar je gaan lelijk isolatietape nodig hebt.
Vandaag de Gazelle Team maar eens onder handen genomen, toch maar een zilverkleurige 3TTT Quill stuurpen erop ipv de geanodiseerde 3TTT Status. Mooi stuurlintje erop (grijs-wit gevlekt met een beetje zwart, staat erg mooi al zeg ik het zelf), helaas had ik niet meer de energie om er gelijk een rondje op rond te gaan rijden.
Tijdens mijn rondje afgelopen zondag kon ik een kraakje horen. Het leek uit mijn bracket te komen. Net maar eens crank verwijderd en alles schoongemaakt, de outboard cups losgedraaid, schoongemaakt en al het schroefdraad weer ingesmeerd met montagevet. Morgenavond ga ik een stukje rijden om te kijken of de kraak weg is.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ok,dit is een first voor mij. Vandaag fiets schoongemaakt, alles netjes gesmeerd, kortom gewoon klein onderhoud. Draai ik mij om, hoor ik vanuit het niets opeens''pssssst.' Verder niemand thuis, dus ik werd niet aangesist door iemand. Kijk ik nog eens goed naar mijn fiets, achterband helemaal plat.Dus naast het schoonmaken kwam er ook het wisselen van een binnenbandje bij. Oude bandje had een flink gat.Buitenband gecontroleerd, daar niks geks, dus raar verhaal wat mij betreft. Wel blij dat mij dit niet al fietsende gebeurd is.
#HoeMoeilijkKanHetZijn
Als dat gebeurt altijd het velglintje goed checken op rafeltjes / scherpe stukjes.