Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 06 jun 2015 21:47

Gisteren mijn Schwalbe One tubeless voorband na ong. 1600km omgewisseld met mijn tubeless achterband en dus meteen weer de juiste hoeveelheid latex (bij)gevuld en natuurlijk ook (weer) mijn KMC X10EL ketting gereinigd en nu voor het eerst ingedruppeld met Boeshield T9, dus ben benieuwd naar mijn ervaring hiermee. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 07 jun 2015 10:30

Balhoofdsetje vervangen op de fiets van mevrouw sloeren. Het is een altijd een leuk klusje. Wel ga ik nu echt werk maken van een gereedschap om de vork-conus lost te maken. De schroevendraaier is in deze toch wat bruusk.

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 07 jun 2015 12:30

AfbeeldingAfbeelding

Vandaag even van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens goed naar de afstelling van de voorderailleur te kijken. Dit lijkt nogal ingewikkeld, of te tijdrovend voor de tegenwoordige fm. En aangezien ik ook geen zin heb om meermaals de fiets in de auto te moeten gooien en weer naar de fm te rijden, die eigenlijk te weinig tijd heeft in deze periode om dit aandachtig te kunnen doen, maar even de oude Tacx buiten gezet. Moet zeggen dat het redelijk werkt zo. Enige nadeel is dat je de snelspanner moet wisselen.
Ben nog hele week vrij, dus op rustig tijdstip maar een rondje Castricum om te testen van de week.
Vraag mij alleen af of het kettinggeluid nog minder wordt op de voorbladen als deze wat meer afgesleten raken? De tanden zijn nu nog vrij scherp en hoekig, en dit veroorzaakt best nog wel wat geluid. Of is hier een iets dikker/stugger smeermiddel voor? Gebruik nu:

Afbeelding

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 07 jun 2015 16:41

Vrijdagochtend maar even mijn 'nieuwe' 2e hands frame (winterfiets) opgebouwd met de onderdelen van de oude winterfiets.

Oude winterfiets:
Afbeelding

Hoewel het oude frame (2009) nog prima was, had ik wel veel last van het verschil in geometrie (stack/reach) tov de zomerfiets. Nieuwe frame is identiek qua stack/reach.

'Nieuwe' frame (2012)
Afbeelding

Dus schroeven maar, gelukkig wel met zon erbij en genoeg gereedschap. Op de TACX montagestandaard met de oude fiets, crankstel eraf (nieuwe BB voor besteld ivm pressfit nieuwe frame), remmen,

Zadelpen eruit (die zat wel ff klem zeg, carbon pen in Alu frame), stuurpen kun blijven zitten.
Toen de GXP pressfit lagers in het nieuwe frame geperst (met de Shimano tool, moest wel ff vd linkerzijde de 'pers' andersom doen, want GXP heeft links iets kleinere diameter als HT-2 waar de tool voor gemaakt is).

Afbeelding

Dan alles even schoonmaken voor de montage en vervolgens het stuur overzetten incl STI grepen.

Nu komt het kritische punt (waar het uiteindelijk om te doen is), een identie afstelling. Dus eerst maar eens de hoogte vd bracket naar de zadelrails (zelfde zadel op beide fietsen) en de setback. Dan zadelpen en zadel erop, nameten. En dan spacers vd stuurpen identiek maken (1tje ertussenuit, 5mm). Afstand zadelpunt tot stuurpen nagemeten, precies hetzelfde. Dan de STI's iets verzetten en stuur verdraaien om dezelfde hoek en afstand te krijgen.
Omdat ik geen 'wing' stuur voor de winterfiets heb (zomerfiets wel) maar even een experiment met de ouderwetse kabelgootjes van shimano, maar dan aan de achterzijde, hierdoor toch een vlak stuk ipv rond.

Ook de Jagwire kabels gemonteerd, wit (zal wel snel vies worden) en geen polymer shimano (die rafelen als de ziekte, tenminste de 5800 uitvoering). Nieuwe kabelgeleider onder het bracket.

Afbeelding

Wel ff de binnenkabels ingesmeert met Shimano SIS-SP41 vet (heeft iets andere naam volgens mij).

Afbeelding

Derailleurs afgesteld, voorste is weer het lastigst, en valt veel verder naar binnen als bij het oude frame. Kleine metalen plaatje erachter geplakt, kooi iets naar binnen (1mm) en dan ietsje op spanning gezet. Wel ff een versteller in de buitenkabel gezet om makkelijker te kunnen afstellen. Schakelt op de montagestandaard prima zo. Ketting (waar al sinds oktober mee gereden is, door weer/wind/sneeuw/pekel/ijzel/regen) gaat eraf, vorige DA9000 ketting vd zonerfiets erop.

Ook de wintercassette eraf (5800 11-28) en een 11-25 (6800) erop.
Dan de body vd Fulcrum R1's eraf, hmm die loopt korrelig, nieuwe lagers voor bestellen dus, en dan ook meteen een nieuwe veer erin voor de palletjes om te kunnen freewheelen.

Infront mount voor de Sigma ROX 10 GPS op het stuur gezet en de Garmin GSC10 sensor op de links liggende achtervork.

Afbeelding

En als laatste de Speedplay Zero's opengemaakt (liepen korrelig cq zonder weerstand), die hadden duidelijk behoefte aan wat vet (en volgens mij binnenkort ook nieuwe lagers),

Afbeelding

Nu maar hopen dat het GEEN slecht weer is, want de zomerfiets rijd toch wel heel erg lekker.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 07 jun 2015 17:39

Vandaag de Gios klaar gemaakt voor de Jean Nelissen Classic in Luxemburg komend weekend. Vorige week al de 50-39 vervangen door 50-34. Vandaag de cassette vervangen door een 12-30 cassette.
Verder de fiets gepoetst, een drupje olie op remmen en derailleurs. Hij is er klaar voor. Ik hopelijk ook!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 jun 2015 19:11

Mooi werk Bigfloor. Wel vind ik je kabels erg lang. En stuurlint van bovenaf wikkelen ziet er IMO veel beter uit daar je gaan lelijk isolatietape nodig hebt.

H-W
Forum-lid

Gebruikersavatar H-W 07 jun 2015 19:43

Vandaag de Gazelle Team maar eens onder handen genomen, toch maar een zilverkleurige 3TTT Quill stuurpen erop ipv de geanodiseerde 3TTT Status. Mooi stuurlintje erop (grijs-wit gevlekt met een beetje zwart, staat erg mooi al zeg ik het zelf), helaas had ik niet meer de energie om er gelijk een rondje op rond te gaan rijden.

JoostG
Forum-lid

JoostG 15 jun 2015 21:19

Tijdens mijn rondje afgelopen zondag kon ik een kraakje horen. Het leek uit mijn bracket te komen. Net maar eens crank verwijderd en alles schoongemaakt, de outboard cups losgedraaid, schoongemaakt en al het schroefdraad weer ingesmeerd met montagevet. Morgenavond ga ik een stukje rijden om te kijken of de kraak weg is.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

psycho71
Forum-lid

psycho71 23 jun 2015 19:41

Vandaag mijn oude giant gestript ten behoeve van mijn nieuwe canyon, AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Beide alu frames, maar zit 18 jaar tussen

Corny121
Forum-lid

Corny121 25 jun 2015 12:23

Ok,dit is een first voor mij. Vandaag fiets schoongemaakt, alles netjes gesmeerd, kortom gewoon klein onderhoud. Draai ik mij om, hoor ik vanuit het niets opeens''pssssst.' Verder niemand thuis, dus ik werd niet aangesist door iemand. Kijk ik nog eens goed naar mijn fiets, achterband helemaal plat.Dus naast het schoonmaken kwam er ook het wisselen van een binnenbandje bij. Oude bandje had een flink gat.Buitenband gecontroleerd, daar niks geks, dus raar verhaal wat mij betreft. Wel blij dat mij dit niet al fietsende gebeurd is.
#HoeMoeilijkKanHetZijn

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 jun 2015 12:31

Als dat gebeurt altijd het velglintje goed checken op rafeltjes / scherpe stukjes.

Corny121
Forum-lid

Corny121 25 jun 2015 12:40

Ook die bekeken, bevoeld etc. Maar ook daar geen onvolkomenheden kunnen ontdekken.. Het is mij dus een raadsel, ook niet in de volle zon bezig geweest. Geen idee dus.
#HoeMoeilijkKanHetZijn

Plaats reactie