Vandaag geklust aan de fiets
Vroeger (en misschien nu nog steeds) deed je wat rijst bij het zout in omdat het anders ging klonteren omdat zout nu eenmaal vocht aantrekt. Daarom spoel je een fiets met ruim (koud en niet warm!) water af om zout te verwijderen. Als je daardoor water (met zout) in de lagers krijgt moet je waarschijnlijk ook niet in de regen gaan fietsen.
Nog nooit last gehad van die spoortjes pekel en als ik mijn fiets een paar dagen na de pekelrit bekijk zit die pekel er nog net zo droog op als direct na de rit EN het zit niet waar ik het niet wil hebben.
Dur gebeurt niks mee , los van hygroscopie , da's Googlewerk.
In de regen rijden komt wel eens voor ja, maar dan is er geen pekel...
Je eigen regen op pekel gaan sproeien is dodelijk voor fietsen, hoe dom kan iemand zijn? (NB, ik ben niet begonnen met iemand dom noemen)
Na 2x mijn winterfiets afspoelen jaren geleden was ik daar al van genezen, ik laat het lekker zitten , kan totaal geen kwaad
Dur gebeurt niks mee , los van hygroscopie , da's Googlewerk.
In de regen rijden komt wel eens voor ja, maar dan is er geen pekel...
Je eigen regen op pekel gaan sproeien is dodelijk voor fietsen, hoe dom kan iemand zijn? (NB, ik ben niet begonnen met iemand dom noemen)
Na 2x mijn winterfiets afspoelen jaren geleden was ik daar al van genezen, ik laat het lekker zitten , kan totaal geen kwaad
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Ik fiets elke dag woon werk. Met pekel op de weg is corrosie van ketting en tandwielen vele malen erger. En zoals eonderde zegt is de fiets na thuiskomst gewoon vochtig. Ik spoel de fiets toch zeker één keer per week af, zo mogelijk met warm water om de zoutresten te verwijderen. Wiellagers gaan al 5 jaar (45000 km) mee. Trapaslagers (Mega Exo BB4000) houden het helaas maar één-twee jaar uit.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Ik sproei mijn fiets ook wel af anders kun je hem na het eind van de winter niet meer herkennen. Dan heb ik geen cassette over.
En iemand een theoriemannetje mannetje noemen is in jouw geval redelijk hypocriet.
En iemand een theoriemannetje mannetje noemen is in jouw geval redelijk hypocriet.
Maak joe woar
Ik ben zeker dom, maar alles blijft heel en goed werken...
Mijn fietsen overnachten nooit in een kouwe schuur, scheelt een hoop.
Na een uurtje is alles droog , modder veeg ik met een kwast weg.
Wator is een prima kattenliesator voor Cor (Osie) , hoe droger hoe beter.
Bij een woonwerkfiets zou ik misschien ook gaan spoelen, dan weegt een snelle spoelbeurt mogelijk op tegen de nadelen.
Mijn fietsen overnachten nooit in een kouwe schuur, scheelt een hoop.
Na een uurtje is alles droog , modder veeg ik met een kwast weg.
Wator is een prima kattenliesator voor Cor (Osie) , hoe droger hoe beter.
Bij een woonwerkfiets zou ik misschien ook gaan spoelen, dan weegt een snelle spoelbeurt mogelijk op tegen de nadelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Nou, ik ben toch sterk geneigd Kees ' advies op te gaan volgen. Ik heb in korte tijd al twee keer de zogenaamd afgedichte lagers in de achternaaf van mijn Fulcrum Quattro cx achterwiel moeten vervangen.
Ik spoelde ook altijd mijn woon-werkfiets keurig af. Ziet er in ieder geval beter uit! Maar, in korte tijd dus meerdere door en door verroeste lagers uit het wiel moeten halen. Het lijkt er toch op dat er (zout) water in de body is gekomen.
Ik ga het de komende tijd toch eens proberen op de manier van Kees.
Ik spoelde ook altijd mijn woon-werkfiets keurig af. Ziet er in ieder geval beter uit! Maar, in korte tijd dus meerdere door en door verroeste lagers uit het wiel moeten halen. Het lijkt er toch op dat er (zout) water in de body is gekomen.
Ik ga het de komende tijd toch eens proberen op de manier van Kees.
Mijn Campagnolo Scirocco G3, inmiddels zeker 10 jaar oud gebruik ik tegenwoordig uitsluitend als winterset. Lagers zijn nog origineel en lopen uiterst soepel.
Ultra torque lagers lijken wat minder afgedicht. Die houden het twee seizoenen, inclusief twee winters uit. 16-18 duizend km dus. Balhoofdlagers voorzie ik na de winter van vers vet. Hoef ik nooit te vervangen. Mijn Chorus ergopowers spuit ik voor de winter in met een paar druppels wd40. Werken na 5 jaar feilloos. Met kettingen Chorus, doe ik gemiddeld zo'n 7000 km. En met cassettes ongeveer drie kettingen. Dus een dikke 20.000km.
Remmen heb ik pas uit elkaar gehaald. Geen enkele corrosie.
Wellicht is mijn fiets een uitzondering, maar ik zie geen enkel voorbeeld voor corrosie op verborgen plekjes door afspoelen.
Ultra torque lagers lijken wat minder afgedicht. Die houden het twee seizoenen, inclusief twee winters uit. 16-18 duizend km dus. Balhoofdlagers voorzie ik na de winter van vers vet. Hoef ik nooit te vervangen. Mijn Chorus ergopowers spuit ik voor de winter in met een paar druppels wd40. Werken na 5 jaar feilloos. Met kettingen Chorus, doe ik gemiddeld zo'n 7000 km. En met cassettes ongeveer drie kettingen. Dus een dikke 20.000km.
Remmen heb ik pas uit elkaar gehaald. Geen enkele corrosie.
Wellicht is mijn fiets een uitzondering, maar ik zie geen enkel voorbeeld voor corrosie op verborgen plekjes door afspoelen.
Niet om het een of ander maar na een rit in de regen of in de winter zgn. pekelrit dan droog ik alleen de drivetrain (ketting, cassette en crank) om roest zoveel mogelijk te voorkomen en pas nadat alles droog is geworden - de volgende dag - zoals @Keezx al heeft gezegd poets ik de fiets met een droge doek en/of kwast weer helemaal schoon. Eens in de week maak ik de fiets met een natte spons en autoshampoo helemaal schoon en laat het drogen om daarna de fiets weer op te poetsen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51
Altijd met een droge doek en later met wat vochtige schoonmaakdoekjes. Ik gebruik nooit water om de fiets schoon te maken.
Ik heb de fiets nu iets meer dan een jaar en was benieuwd naar de staat van de balhoofdlagers..
Zal wel door de pekel komen. Lagers open gemaakt, oud vet uit gespoten, nieuw vet er ruim in gedaan en alles met ruim vet in elkaar gezet. Kunnen we er weer een jaar tegenaan.
Zal wel door de pekel komen. Lagers open gemaakt, oud vet uit gespoten, nieuw vet er ruim in gedaan en alles met ruim vet in elkaar gezet. Kunnen we er weer een jaar tegenaan.