Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Heppiebianchi
Forum-lid
Berichten: 1427
Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
Locatie: Amstelveen

Heppiebianchi 24 jan 2017 11:20

Nou ieder doet het op zijn manier,nogmaals ik doe het al 50 jaar zo en het gaat altijd goed.
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 24 jan 2017 11:44

Keezx schreef:Jij brengt je fiets toch voor elk lulligheidje naar de FM?
Als ik je FM was zou ik dat ook zeggen en niet wat ik echt dacht......
Ikon zegt toch helemaal niet dat hij dat doet? Wat een reactie weer, waar is zo scherp reageren voor nodig Keeszx?

Heppiebianchi
Forum-lid
Berichten: 1427
Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
Locatie: Amstelveen

Heppiebianchi 24 jan 2017 12:00

Storm-biker schreef:
Keezx schreef:Jij brengt je fiets toch voor elk lulligheidje naar de FM?
Als ik je FM was zou ik dat ook zeggen en niet wat ik echt dacht......
Ikon zegt toch helemaal niet dat hij dat doet? Wat een reactie weer, waar is zo scherp reageren voor nodig Keeszx?
Hij zal een slechte nacht gehad hebben :lol:
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

NoBlink
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 jun 2015 19:55

NoBlink 24 jan 2017 15:43

Na een aantal (pekel)ritten mijn fiets toch een keer iets grondiger schoongemaakt dan normaal.
Ketting volledig ontvet en grondig schoongemaakt. Cassette eraf en deze ook weer spik en span.

Vervolgens na een jaar fietsen maar eens naar de Mavic naaf gekeken. Tutorial bekeken en vervolgens zelf aan de gang.
M.u.v. wat vuil zag alles er nog goed uit, dus ontvet en opnieuw gesmeerd met Shimano mineral oil (zoals aangeraden door mavic / GCN). Naaf loopt toch weer wat lekkerder.

Volgende stappen: FSA crank (bb386) eens ‘preventief’ eraf halen en kijken of daar alles er nog goed uitziet. Zelfde geldt voor het balhoofd.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 24 jan 2017 16:10

Balhoofd is idd wel bij sommige fietsen ( waaronder mijne) een zwak punt. De spray van het voorwiel is funest voor het onderste lager. Goed dik vet ( schroefassen vet) doet wel deels de truc.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9217
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 jan 2017 18:16

@schoonmaaktips: mijn huidige methode:
1) fiets drogen bij de kachel
2) met een borstel zand en zout van de fiets vegen
3) met een doek (en eventueel wat wasbenzine) de draaiende delen schoon(ig) wrijven
4) nieuw vet op de ketting

Genoeg om kraken en onnodig slijten te voorkomen.
Bij mooier weer vervang ik ketting en cassette en krijgt de fiets weer alle TLC die ze verdient.

@on topic (oh ja). Gisteravond stickers ontworpen voor de wielen onder Kermit-de-Cannondale (Of telt dat niet als klussen?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 25 jan 2017 11:27

@53×11 ik zou zeggen van wel. 8-)
Ghost Nivolet 6LC

wdfl
Forum-lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 28 jan 2017 20:28

alle kabels vervangen en een nief stuurlintje geplaatst
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 31 jan 2017 20:15

Nu de fiets toch deels uitelkaar was , de cassette en ketting gereinigd , tandwielen gedemonteerd van kapotte crank en schoongemaakt , blad boutjes van oud vet ontdaan. Winter wielen en frame schoongemaakt , en nieuwe c-bear lagers geperst . Morgen komt de crank binnen.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 02 feb 2017 19:56

Eindelijk weer eens een middag vrij om aan wat retro-projecten te sleutelen. :like: Dus de Gazelle AB maar voorzien van een setje derailleurs en een ketting, die is bijna klaar. En ook verder gegaan met de Koga Granwinner, kabelgeleiders toch van het frame afgekregen, vervangen door commandeurs, remgrepen erop gezet en een beetje geprutst met de buitenkabels.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 02 feb 2017 21:42

Even snel een oude Raleigh Team uit elkaar gehaald. Morgen wat soldeerwerk bij een ouderwetse stalen frame bouwer en daarna spuiten bij United Colors. Dit is weliswaar een exemplaar uit Worksop, maar bouwjaar is 1978, het Reynolds 531 frame heeft campa patjes, met zelfs nog portacatena gaatjes. Het eind resultaat wordt een Gerrie " dood of de gladiolen" Kneteman replica.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 03 feb 2017 10:39

53x11 schreef:@schoonmaaktips: mijn huidige methode:
1) fiets drogen bij de kachel
2) met een borstel zand en zout van de fiets vegen
3) met een doek (en eventueel wat wasbenzine) de draaiende delen schoon(ig) wrijven
4) nieuw vet op de ketting

Genoeg om kraken en onnodig slijten te voorkomen.
Bij mooier weer vervang ik ketting en cassette en krijgt de fiets weer alle TLC die ze verdient.

@on topic (oh ja). Gisteravond stickers ontworpen voor de wielen onder Kermit-de-Cannondale (Of telt dat niet als klussen?)
Spuit je je fiets niet eerst af dan? Volgens mij krijg je met drogen en borstelen nooit al het zout echt weg. Voel je ook, blijft een beetje plakkerig laagje achter.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Plaats reactie