Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 feb 2017 20:05

Een beetje roest op de ketting/cassette is toch niet zo erg? Bij mij is het er vaak net zo snel weer af als dat het kwam. Feit blijft natuurlijk dat het niet goed is, maar het zijn vaak de makkelijk te vervangen slijtage delen. Alleen de wielen/wiellagers ben ik zuinig op door een setje winterwielen te gebruiken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 feb 2017 20:59

Nee, over roest op de ketting maak ik me ook niet druk.
Veeg je er zo af , mits niet na dagen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

VhFtsnmkr
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 okt 2012 11:11

VhFtsnmkr 05 feb 2017 21:08

Vandaag frame aangepast zodat ik dikke banden kan gebruiken.
De fiets: koga staal van 15(?) jaar oud, met RX100 remmen.
Het probleem: een 23mm past achte maar net. Dikker gaat niet. Voor is ruimte genoeg.
Ik heb nog 30 mm banden die ik wil gaan gebruiken, eens kijken of dat gaat lukken.
Afbeelding
De analyse: mannetje achter is gedraaid gesoldeerd. De achterrem steekt naar beneden. Je kan het ook zien aan de remblokjes: die staan bovenaan in de hoeven, en niet goed op de velg. (remblokjes zijn nog ouder, er zijn nieuwe onderweg...).
Afbeelding
Met een lineaal er langs is te zien wat mis is.
Afbeelding
Niet zo netjes van Koga. Maar ja > 15 jaar, tweede (derde) hands. Dus zelf aan de slag.
Afbeelding
De vijl. Ik kan niet recht vijlen, heb ik niet voor geleerd. Ik doe het er maar mee.
En dan zit het gat verkeerd, met de dremel aan twee zijden uitslijpen. Dit kostte het meeste tijd. Afbeelding
Daarna is de bout te lang (maar ik heb een vijl) en de as is te lang (twee extra ringetjes)
En zie: het past!
Afbeelding
Gelijk uitproberen maar:
Afbeelding
- Ik hou van dikke banden! Rijdt aanzienlijk comfortabler langs het kanaal (klinkertjes).
- De operatie is geslaagd: ik heb 35 km met plezier op mijn 30mm bandjes gereden
- Alleen is de ruimte voor 30mm banden eigenlijk net te weinig. Met natte weg of op onverhard loopt het zand op de band gelijk aan. Jammer! Ga nog wel een keer verder vijlen.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 06 feb 2017 16:41

Als het staal is zou ik het wel weten. Met de dremel mooi uitslijpen of met de zaag mannetje eruit en opnieuw in laten lassen door de plaatselijke smid.
Die 2 mm die je kwijt bent van het zagen kun je mooi gebruiken om het hoger weer in te zetten.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Corny121
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
Locatie: Zoetermeer

Corny121 09 feb 2017 14:57

Al langer loopt mijn achterwiel voor geen meter, zanderig klinkt het.. Vanmiddag maar even geserviced, as er uit, cups, conussen en kogels schoongemaakt. Body er af en goed schoongemaakt. Nieuwe olie, nieuwe smeer en dergelijke toegevoegd en alles weer in elkaar gedraaid. En passent de cassette even goed gereinigd, wiel kan er denk ik wel weer even tegen aan, al twijfel ik nog over vervangen van de body. Even kijken de komende weken..
#HoeMoeilijkKanHetZijn

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 12 feb 2017 14:30

Van't weekend een beetje ziekjes en verkouden en met deze sneeuw niet zoveel zin om te fietsen. Daarom de racer maar even onder handen genomen wat ook wel weer eens tijd werdt.

- Nieuwe rem en schakelkabels
- Nieuwe ketting
- Balhoofd gesmeerd (zal volgende keer wel vervangen moeten worden)
- Trapaslagers ontvet en opnieuw gesmeerd
- Nieuw stuurtape

Die kan er weer een (half) jaartje tegenaan zo.

Verder nog een setje G-One's onder de Surly gegooid, de Marathon Racer's zijn toch iets te glibberig voor deze tijd van het jaar en in het bos. Daarnaast een 2e setje DT Swiss R24's gekocht met Schwalbe Pro One tubeless banden voor op de weg. De Marathon's bewaar ik voor het vakantiefietsen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4334
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 feb 2017 16:22

Net als Ypuh was ik dit weekend ziekjes/grieperig. Dus fietsen ho maar.....! Net wel even de energie bij elkaar geraapt om mijn winter-/slechtweer wieltjes van nieuwe lagers te voorzien. Althans, de achternaaf. Het gaat hier om Rose Xtreme Freejack naven, oftewel "omgestickerde" Miche Primato syntesi naven. Het wiel stond al vanaf woensdag gestript en zonder lagers te wachten "op wat komen zou".
Wielen zijn in de winter van 2012/2013 aangeschaft. Dit was dus de 5e winter. Nu was er één lager gaar.
De nieuwe lagers lage sinds gisteren in de vrieskist, en zouden dus zo op hun plek moeten glijden... Not! De passing was ondanks het temperatuurverschil tussen naaf en lager erg strak. En ze neigden er steeds naar scheef te gaan. Na veel gepiel en (koortsig) gezweet zaten ze uiteindelijk wèl op hun plek. Hopelijk klaar voor nog een paar winters ;)

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 12 feb 2017 17:12

Niet de fiets maar de intercooler van de auto rammelde want de rubberen stukken die aan de schroeven zitten waren versleten. Dus nieuwe bestelt en vervangen maar wat op het oog een snel klusje was bleek nog rot ook aangezien de bouten die erop zaten niet met een steeksleutel of welke andere los konden dus de moer doormidden gezaagd waardoor het er wel af kon...
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6124
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 feb 2017 20:08

Hanz Bé schreef:De nieuwe lagers lage sinds gisteren in de vrieskist, en zouden dus zo op hun plek moeten glijden... Not! De passing was ondanks het temperatuurverschil tussen naaf en lager erg strak. En ze neigden er steeds naar scheef te gaan. Na veel gepiel en (koortsig) gezweet zaten ze uiteindelijk wèl op hun plek. Hopelijk klaar voor nog een paar winters ;)
Misschien dat het toch makkelijker had gegaan als je de naaf met een föhn goed had opgewarmd. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4334
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 feb 2017 20:34

Orlok schreef:
Hanz Bé schreef:De nieuwe lagers lage sinds gisteren in de vrieskist, en zouden dus zo op hun plek moeten glijden... Not! De passing was ondanks het temperatuurverschil tussen naaf en lager erg strak. En ze neigden er steeds naar scheef te gaan. Na veel gepiel en (koortsig) gezweet zaten ze uiteindelijk wèl op hun plek. Hopelijk klaar voor nog een paar winters ;)
Misschien dat het toch makkelijker had gegaan als je de naaf met een föhn goed had opgewarmd. ;)
Bij het plaatsen van het tweede lager dit gedaan. Misschien te kort?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 feb 2017 10:19

Het zijn natuurlijk goedkope naven met mogelijk wat ruimere toleranties in de perspassing.
Half uurtje in de vriezer en 1 minuutje met de fohn is zat, gepast geweld moet de rest doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Melisse
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 dec 2011 23:46

Gebruikersavatar Melisse 13 feb 2017 18:48

Nieuw rubber op de zomerwielen, Vredestein Fortezza Senso Superiore.

Afbeelding
| Argon 18 Sum Pro '23 Ultegra 8170 Di2 |

Plaats reactie