Vandaag geklust aan de fiets
Gistermiddag de vader van een klasgenootje van mijn zoontje geholpen. Hij gaat de Marmotte fietsen en waar hij dat 10 jaar geleden nog gewoon met een dubbel deed, wilde hij nu een compact. Volgens de fietsenmaker zou de fiets 'berg-klaar' maken zo'n € 400,00 kosten. Op het schoolplein kon ik het niet nalaten te vragen of hij een andere fiets daarvoor kreeg
Ik heb er naar gekeken (Dura Ace 10 speed met BSA cups, die nog soepel liepen) en hem geadviseerd voor een Tiagra compact crank te gaan (zelfde hollowtech 2 technologie), een 11-28 cassette (105 bleek goedkoper dan tiagra) en een KMC 10 speed cassette. De kinderen waren in de tuin aan het spelen en de papa's konden keuvelen over wielrennen en in 45 minuutjes tijd stond de fiets klaar met een 50-34 en 11-28 ipv 53-39 en 11-23. Kosten? Minder dan 115 euro. Soms vraag ik mij wel eens waarom ik ook al weer met Campa rijd.
Ik heb er naar gekeken (Dura Ace 10 speed met BSA cups, die nog soepel liepen) en hem geadviseerd voor een Tiagra compact crank te gaan (zelfde hollowtech 2 technologie), een 11-28 cassette (105 bleek goedkoper dan tiagra) en een KMC 10 speed cassette. De kinderen waren in de tuin aan het spelen en de papa's konden keuvelen over wielrennen en in 45 minuutjes tijd stond de fiets klaar met een 50-34 en 11-28 ipv 53-39 en 11-23. Kosten? Minder dan 115 euro. Soms vraag ik mij wel eens waarom ik ook al weer met Campa rijd.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Mooi gedaan Joost. Ook ik verbaas me vaak over de astronomische prijzen die FM's soms rekenen. Vind je het gek dat ze geen business meer hebben tegen dit soort woekerprijzen?
Zelf ook weer de nodige klusjes gedaan aan de fiets. Allereerst de boel maar eens goed gepoetst. Probleem nummer 2 was een tikje dat alleen te horen was op de grotere kansjes. Ik vermoedde dat breekpen van de recent gemonteerde nieuwe ketting niet helemaal goed zat en dat bleek ook zo te zijn. Geprobeerd de breekpen wat terug te ponsen maar zonder succes, de schakel wilde niet meer soepel bewegen. Ik had nog een snelschakeltje liggen en die ertussen gezet, probleem opgelost.
Vervolgens probleem nummer 3. Recentelijk verving ik de kabel van mijn voorderailleur. Ik had toen even geen eindkapjes op voorraad en dacht: dat doe ik later wel. Maar al na één ritje was de boel gerafeld TIjdje mee rondgereden, wat prima ging. Maar vandaag moest ik de kabel opnieuw monteren en dat ging eigenlijk niet meer. Dus even langs de LBS en voor 3,95 een nieuwe binnenkabel gehaald, dit keer inclusief eindkapje. Beetje gefriemel om 'm soepel in een SRAM-shifter te krijgen maar met een beetje voorbuigen was 't zo gepiept.
Alles werkt nu weer zoals 't hoort...
Zelf ook weer de nodige klusjes gedaan aan de fiets. Allereerst de boel maar eens goed gepoetst. Probleem nummer 2 was een tikje dat alleen te horen was op de grotere kansjes. Ik vermoedde dat breekpen van de recent gemonteerde nieuwe ketting niet helemaal goed zat en dat bleek ook zo te zijn. Geprobeerd de breekpen wat terug te ponsen maar zonder succes, de schakel wilde niet meer soepel bewegen. Ik had nog een snelschakeltje liggen en die ertussen gezet, probleem opgelost.
Vervolgens probleem nummer 3. Recentelijk verving ik de kabel van mijn voorderailleur. Ik had toen even geen eindkapjes op voorraad en dacht: dat doe ik later wel. Maar al na één ritje was de boel gerafeld TIjdje mee rondgereden, wat prima ging. Maar vandaag moest ik de kabel opnieuw monteren en dat ging eigenlijk niet meer. Dus even langs de LBS en voor 3,95 een nieuwe binnenkabel gehaald, dit keer inclusief eindkapje. Beetje gefriemel om 'm soepel in een SRAM-shifter te krijgen maar met een beetje voorbuigen was 't zo gepiept.
Alles werkt nu weer zoals 't hoort...
Goh, waar heb jij dat zo snel vandaan en dan voor die prijs.?JoostG schreef:Gistermiddag de vader van een klasgenootje van mijn zoontje geholpen. Hij gaat de Marmotte fietsen en waar hij dat 10 jaar geleden nog gewoon met een dubbel deed, wilde hij nu een compact. Volgens de fietsenmaker zou de fiets 'berg-klaar' maken zo'n € 400,00 kosten. Op het schoolplein kon ik het niet nalaten te vragen of hij een andere fiets daarvoor kreeg
Ik heb er naar gekeken (Dura Ace 10 speed met BSA cups, die nog soepel liepen) en hem geadviseerd voor een Tiagra compact crank te gaan (zelfde hollowtech 2 technologie), een 11-28 cassette (105 bleek goedkoper dan tiagra) en een KMC 10 speed cassette. De kinderen waren in de tuin aan het spelen en de papa's konden keuvelen over wielrennen en in 45 minuutjes tijd stond de fiets klaar met een 50-34 en 11-28 ipv 53-39 en 11-23. Kosten? Minder dan 115 euro. Soms vraag ik mij wel eens waarom ik ook al weer met Campa rijd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ja, ja via de webshops wel maar niet bij de plaatselijke fietsboer, althans niet bij mij in Almere.havana schreef:- Tiagra compact 60 euro
- Tiagra cassette 22 euro
- Tiagra ketting 16 euro
Totaal 98 euro.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Vandaag nieuwe banden opgelegd. De Mavics die bij de wielen kwamen na 5000 km vervangen door Vredestein Senso all weathers. Ook de cassettebody er eens afgehaald en daaronder goed schoongemaakt en voorzien van een paar druppels nieuwe olie. Kunnen we er weer 5000 km tegenaan.
Gisteravond één en ander gedaan aan de fiets in verband met de rap naderende vakantie: Hutchinson sector 28mm banden weer om de Pacenti SL23 gelegd en de cassette omgewisseld (12-25 in plaats van 12-29), cassette op de carbonvelgen omgewisseld (12-29 in plaats van 12-25). Meteen maar de tacx trainingsband om de eurussen gegooid zodat ik kan "zwiften" wanneer de behoefte daar is.
Nu is de fiets klaar voor heuvelachtige gravelwegen in de Provence-Alpes-Cote d'Azur en de Mont Ventoux en omgeving. Dus komen jullie vrijdag een citroen DS5 met stealth bike en koffer op het dak tegen, dan effe zwaaien
Nu is de fiets klaar voor heuvelachtige gravelwegen in de Provence-Alpes-Cote d'Azur en de Mont Ventoux en omgeving. Dus komen jullie vrijdag een citroen DS5 met stealth bike en koffer op het dak tegen, dan effe zwaaien
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Afgelopen vrijdag mijn wielen weer gemonteerd, nadat ze bij Zoran zijn geweest. Chinese wielen die nog wat nazorg nodig hadden. Ook maar Ultegra 6800 remmen gemonteerd, omdat die Most remmen niet zo remmen als de Ultegra's. (Dit heb ik gevoeld op een andere fiets)
Er is een ding waarop ik sta in het leven, dat is op mijn pedalen.
's Ochtends eerst m'n laatste training van 100 km afgewerkt, daarna de fiets klaar gemaakt voor m'n vakantie naar de Provence/Ventoux, die maandag begint.
- poetsbeurt
- kettingbeurt
- 39 vervangen door 34
- 12-23 gevangen door 12-30
- nieuwe buitenbanden (Vredestein Senso's hebben het slechts 3500 km uitgehouden )
- Garmin opgeladen en routes erin gezet
- poetsbeurt
- kettingbeurt
- 39 vervangen door 34
- 12-23 gevangen door 12-30
- nieuwe buitenbanden (Vredestein Senso's hebben het slechts 3500 km uitgehouden )
- Garmin opgeladen en routes erin gezet
Wow Havana, jij bent om een uurtje of 4 vannacht al op pad gegaan voor je training? Keurig! Of is s'ochtends eigenlijk gisterochtend
Provence, lekker!
Heb afgelopen week mijn fiets juist weer polderklaar gemaakt. Fiets gepoetst, 42 erop ipv 34, carbon hoepels erin, en bijbehorende remblokken. Dit weekend nog de balhoofdlagers vervangen, want de hele vorige week werd ik vergezeld van een vrolijke kraak als ik staand ging klimmen..
(Net nu ik eindelijk díe verrekte bb30 stil had gekregen!)
Provence, lekker!
Heb afgelopen week mijn fiets juist weer polderklaar gemaakt. Fiets gepoetst, 42 erop ipv 34, carbon hoepels erin, en bijbehorende remblokken. Dit weekend nog de balhoofdlagers vervangen, want de hele vorige week werd ik vergezeld van een vrolijke kraak als ik staand ging klimmen..
(Net nu ik eindelijk díe verrekte bb30 stil had gekregen!)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Was inderdaad gisteren
Enneh een 42, ouwe roeier (lees: stoemper).
Enneh een 42, ouwe roeier (lees: stoemper).
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Vandaag de fiets weer even op de Tacx (of eigenlijk alleen het onderstel van de Tacx, rol even gedemonteerd voor de veiligheid) om lekker schoon te maken.
Daarna eens de Squirt Dry Lube proberen ipv de Morgan Blue wax dry lube. Eens zien of dit minder rommel geeft.