Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Scheurtje in helm. Vervangen of repareren? (+foto)

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 02 aug 2011 16:06

Het punt is dat dit zichtbaar is, maar is er misschien nog meer schade die niet zichtbaar is? Schade die bij een valpartij wel gevaarlijk kan zijn? Of je de helm wilt vervangen is afhankelijk van de hoeveelheid risico die voor jou acceptabel is. Als het mijn helm was zou ik hem vervangen.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 02 aug 2011 16:10

ik heb vorige maand een hersenschudding gehad door een val en dat is niet niets, voor twee weken kon ik niet rekenen op mijn hersenen, dat was schrikken, een helm neem ik erg serieus, want ik ben nergens als mijn hoofd niet functioneerd
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 02 aug 2011 17:22

Ik kan me goed voorstellen dat je geen onnodige risico's wilt nemen maar je moet je oordeel niet alleen laten afhangen van emotie.
Niet ieder beschadigingetje aan een helm heeft hetzelfde negatieve effect. Je kunt kijken wat het voor effect heeft en binnen toleranties valt of niet.
In dit specifieke geval lijkt me dat het effect te verwaarlozen valt. De impactdegradatie is nihil.
Afbeelding

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 02 aug 2011 22:28

emotie? ervaring!
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 02 aug 2011 22:46

Ik kan niet helemaal zien waar dit scheurtje precies zit (welk deel van de helm), maar vooropgesteld moet worden dat de sterkte van een (elke) helm zit in de harde buitenschaal. De binnenkant is polystyreen, en dat heeft aanzienlijk minder sterkte dan de harde buitenschaal. Polystyreen kan wel heel goed een schok absorberen, doordat de polystyreen-bolletjes veel lucht bevatten en dus deformeren tijdens een impact.
Op de foto zit een scheurtje in het polystyreen en niet in de harde buitenschaal (wat ik zo kan zien). Dus is er m.i. niets mis met de sterkte van de helm en kan deze een eventuele schok nog prima opvangen. Als het mijn helm was zou ik ermee blijven rijden.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 aug 2011 22:56

superrose schreef:emotie? ervaring!
Ervaring dat een helm belangrijk is, niet de ervaring dat 1 scheurtje een verschil maakt ;)

En als het écht om maximale bescherming ging dan reed iedereen met een integraalhelm, dus zó belangrijk vinden we veiligheid ook weer niet ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
mscheerder
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 24 nov 2009 13:34

Gebruikersavatar mscheerder 02 aug 2011 23:09

Dank voor jullie reacties. De meningen zijn verdeeld! Ik neig naar voorlopig blijven gebruiken. De buitenschaal is intact, de scheur zit alleen in het polystyreen. Bovendien zit de scheur in een 'horentje' dat achter uit de helm steekt (bij de Bell Sweep nogal expliciet), waardoor het niet om de essentiele schil gaat. Ik ben altijd voorzichtig, maar dit vind ik een twijfelgeval dat doorslaat naar acceptabel.
Sensa Lombardia Ultimo Ultegra

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 03 aug 2011 09:20

plantagenet schreef:maar vooropgesteld moet worden dat de sterkte van een (elke) helm zit in de harde buitenschaal. De binnenkant is polystyreen, en dat heeft aanzienlijk minder sterkte dan de harde buitenschaal. Polystyreen kan wel heel goed een schok absorberen, doordat de polystyreen-bolletjes veel lucht bevatten en dus deformeren tijdens een impact.
Op de foto zit een scheurtje in het polystyreen en niet in de harde buitenschaal (wat ik zo kan zien). Dus is er m.i. niets mis met de sterkte van de helm en kan deze een eventuele schok nog prima opvangen.
Ik ben het niet helemaal met je eens. het gaat er niet om hoe sterk de helm is maar hoe goed hij een schok kan opnemen bij een val. Het geheel werkt juist doordat het schuim aan de binnenkant een beperkte sterkte heeft en dus energie opneemt bij een val door te breken. Ik ben in een jaar tijd 2x redelijk hard op mijn hoofd gevallen, beide keren schuim idoormidden maar buitenschaal zo goed als intact en toch waren beide helmen afgeschreven.
Het is geen zwart-wit verhaal met een helm, ik zie het als een hoop credits die je hebt. Je begint met een nieuwe helm die er een hele hoop heeft en tijdens het gebruik verlis je er af en toe wat doordat je ergens licht tegenaan stoot met de helm of andere kleine beschadigingen. Als je een keertje valt raak je meteen een hoop punten kwijt maar het is moeilijk in te schatten hoeveel je nog overhoudt en op welke plekken. Een kapotte helm is in ieder geval beter dan geen helm maar je moet maar net de pech hebben dat je op een stukje van de helm valt waar je al het merendeel van je punten verloren hebt.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 03 aug 2011 09:42

juist!
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

josvtec
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 mei 2009 21:04

josvtec 03 aug 2011 21:59

Absoluut vervangen zou ik zeggen.
Ik heb nog elke dag ernstig last van mijn hoofdletsel nav fietsongeval ruim 3 jaar geleden.
Ik had gelukkig een helm op anders was ik nu zeer waarschijnlijk een kastplantje.
Neem aub geen risico met een scheur in je helm.
1x fout vallen en je hebt je hele leven lang spijt.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 03 aug 2011 22:41

bibske schreef:
plantagenet schreef:maar vooropgesteld moet worden dat de sterkte van een (elke) helm zit in de harde buitenschaal. De binnenkant is polystyreen, en dat heeft aanzienlijk minder sterkte dan de harde buitenschaal. Polystyreen kan wel heel goed een schok absorberen, doordat de polystyreen-bolletjes veel lucht bevatten en dus deformeren tijdens een impact.
Op de foto zit een scheurtje in het polystyreen en niet in de harde buitenschaal (wat ik zo kan zien). Dus is er m.i. niets mis met de sterkte van de helm en kan deze een eventuele schok nog prima opvangen.
Ik ben het niet helemaal met je eens. het gaat er niet om hoe sterk de helm is maar hoe goed hij een schok kan opnemen bij een val. Het geheel werkt juist doordat het schuim aan de binnenkant een beperkte sterkte heeft en dus energie opneemt bij een val door te breken. Ik ben in een jaar tijd 2x redelijk hard op mijn hoofd gevallen, beide keren schuim idoormidden maar buitenschaal zo goed als intact en toch waren beide helmen afgeschreven.
Het is geen zwart-wit verhaal met een helm, ik zie het als een hoop credits die je hebt. Je begint met een nieuwe helm die er een hele hoop heeft en tijdens het gebruik verlis je er af en toe wat doordat je ergens licht tegenaan stoot met de helm of andere kleine beschadigingen. Als je een keertje valt raak je meteen een hoop punten kwijt maar het is moeilijk in te schatten hoeveel je nog overhoudt en op welke plekken. Een kapotte helm is in ieder geval beter dan geen helm maar je moet maar net de pech hebben dat je op een stukje van de helm valt waar je al het merendeel van je punten verloren hebt.
Hele aardige redenering die denk ik best hout snijdt. Toch denk ik met de info die hier gegeven is dat (nu) vervangen niet per sé nodig is. Maar zoals met veel dingen zul je nooit weten of je je helm beter had kunnen vervangen in het geval je wél een ongeval hebt. Je ziet welke dingen er (ook met helm op) kunnen gebeuren.
Btw (tikje off-topic), minstens zo belangrijk is dat je helmbandje goed vast zit en niet ruim onder je kin bungelt; dan heeft een helm namelijk ook niet zoveel zin.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 03 aug 2011 22:53

Klopt, de plek van de scheur is een twijfelgeval, toch zou ik zelf vervangen om de reden die je al aangeeft. Ik vroeg mij bij mijn eerste helm ook af of hij vervangen moest worden na mijn val maar na een kleine demonstratie van mijn FM was ik overtuigd. Hij hoefde echt niet veel kracht te zetten om de scheur verder te laten groeien. Het probleem is dat op de plek van de scheur het materiaal al verzwakt is waardoor het gegarandeerd wel op die plek verder zal scheuren ook al is de echte klap een beetje verderop. Ik moet wel toegeven dat dat vooral is bij een scheur langs de omtrek van de helm, in het uiterste puntje is het minder dramatisch in theorie...

Gesloten