Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Helpt de helm

deijn
Forum-lid

Gebruikersavatar deijn 10 jul 2012 13:29

Volgens mij hebben jullie nog niet vee valpartijen meegemaakt.
Anticiperen op het overige verkeer lukt echt niet altijd, hierdoor al vaker valpartijen mee gemaakt waar mensen met helm toch echt bij een doctorsbezoekje enkele hechtingen mochten ontvangen. Ik wil niet weten wat er gebeurt zou zijn zonder helm maar zeker zou dat de schade verergeren.
Zelf rijd ik ook niet altijd met handschoentjes maar sinds ik eens vier vingertoppen geschaafd hebt toch wel vaker. Van een breukje heb 1 dag pijn en na 6 weken mag het gips er weer af, van een goede schaafwond geniet je de volle 6 weken.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 10 jul 2012 15:48

Ik heb genoeg valpartijen meegemaakt, schaafwonden op vele plekken gehad. Die valpartijen waren meestal gewoon eenzijdig ( gladheid, zand, klapband) of in de koers maar nooit door het overige verkeer! Dus dat je niet kan anticiperen ken ik niet, op de fiets sta je eigenlijk altijd sneller stil dan de overige weggebruikers dus zelf opletten scheelt heel veel. Natuurlijk heb ik wel altijd een helm op, maar de handschoentjes zijn als bescherming te verwaarlozen, al gebruik ik ze in de koers wel vaker.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 10 jul 2012 15:51

deijn schreef:Volgens mij hebben jullie nog niet vee valpartijen meegemaakt.
Dat klopt. Kwestie van anticiperen en er niet blind invliegen.

eelcoz

eelcoz 10 jul 2012 15:53

ajhoff schreef:
deijn schreef:Volgens mij hebben jullie nog niet vee valpartijen meegemaakt.
Dat klopt. Kwestie van anticiperen en er niet blind invliegen.
Ik durf wel toe te geven dat ik nog nooit ben gevallen. Moet er wel bij zeggen dat ik niet koers. Durf ook wel van mezelf te beweren dat ik zeer defensief rijd, en dat gemiddeldes me worst zijn.

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 10 jul 2012 16:12

eelcoz schreef:
Ik durf wel toe te geven dat ik nog nooit ben gevallen. Moet er wel bij zeggen dat ik niet koers. Durf ook wel van mezelf te beweren dat ik zeer defensief rijd, en dat gemiddeldes me worst zijn.
Hier nog zo eentje.

vw
Forum-lid

vw 11 jul 2012 16:17

De redenatie van mijn helm is kapot na een valpartij en heeft daarom ermstig letsel voorkomen is volgens mij net zo fout.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 11 jul 2012 23:02

Wat ik mij afvraag: al diegenen die hier oordelen en veroordelen over iemand die durft rijden zonder helm, of die voor het overige nooit risico nemen tijdens het fietsen: dus geen afdaling van de ventoux tegen + 80 kms/uur, aan ieder kruispunt stoppen en goed kijken, geen trage fietsers voorbijsnorren, niet tussen auto's slalommen, e.d.
Ik heb ooit een 7-daagse met de" club in de provence gereden en als enige droeg ik geen helm, waarvoor ik kritiek kreeg natuurlijk. Maar als je dan ziet welke "stoten" sommigen die week uithaalden tijdens bvb de afdalingen dan had ik zo het gevoel dat sommigen denken dat een helm zowat staat voor "onkwetsbaar" te zijn.
Liever een voorzichtige fietser zonder helm dan een gek met een helm is mijn visie.
En, voor ik hier een heleboel kritiek over mij krijg: ondertussen draag ik meestal ( als ik in groep rij, bij bergetappes, bij het mountainbiken) ook een helm maar ik rij verder ook heel defensief ( in 42 jaar fietsen met de racefiets nog nooit gevallen.
Mijn punt: Ik vind het dragen van een helm iets wat iedereen voor zijn eigen moet uitmaken, en wie al kritiek geeft, zie dan vooral eerst dat je dan zelf op alle gebied veilig rijdt voor je een ander bekritiseert!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

dave73nl
Forum-lid

dave73nl 11 jul 2012 23:05

Tja ik denk dat iedereen de verantwoording voor zichzelf moet nemen, mij zie je nooit meer zonder helm. Niet als het verplicht is bij de club maar ook niet als ik alleen toer, zie het nu net als een autogordel; denk er niet bij na, doe hem gewoon om en heb er geen last van.
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

mr.chrono
Forum-lid

mr.chrono 12 jul 2012 00:26

Ik heb een paar maanden geleden met mountainbiken een wezenloze fietser aangetroffen in het bos, met een bebloede kop. Meneer droeg geen helm en was gevallen, wist niet meer waar ie was of wat er was gebeurt. Ik voelde toch een morele verplichting om die man te helpen en heb 112 gebeld en ben bij hem gebleven tot de 'ambulance-motor' er was. Waarschijnlijk had deze man mijn middagje fietsen niet verknald als hij gewoon een stukje Tupperware op z'n hoofd had gedaan.

Het 'iedereen moet het zelf weten' adagium gaat niet helemaal op, als je op je kop valt zadel je anderen (fietsmaten, hulpverleners) met een probleem op. Een probleem dat je met een minimale inspanning had kunnen voorkomen.

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 12 jul 2012 09:58

mr.chrono schreef:Een probleem dat je met een minimale inspanning had kunnen voorkomen.
Dat is nu juist de vraag. Die paar schrammen op het hoofd zijn niet het echte probleem. De hersenschudding die je kunt oplopen door een val wel. En daar helpt een helm niet tegen. Een helm helpt, maar het is geen wondermiddel dat alle schade voorkomt.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 12 jul 2012 10:14

Een helm helpt daar JUIST wel tegen. Je helm breekt en vangt daarmee de klap op.
Ik heb al 2 helmen kapot gevallen in de koers, en weet heel zeker dat ik er erger aan toe was geweest als ik hem niet op had gehad.
Ik had zelfs een blauw plek op mn voorhoofd van de klap (door de helm) dus dan wil ik niet weten hoe ik eruit had gezien zonder helm!

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 12 jul 2012 10:24

mr.chrono schreef:Ik heb een paar maanden geleden met mountainbiken een wezenloze fietser aangetroffen in het bos, met een bebloede kop. Meneer droeg geen helm en was gevallen, wist niet meer waar ie was of wat er was gebeurt. Ik voelde toch een morele verplichting om die man te helpen en heb 112 gebeld en ben bij hem gebleven tot de 'ambulance-motor' er was. Waarschijnlijk had deze man mijn middagje fietsen niet verknald als hij gewoon een stukje Tupperware op z'n hoofd had gedaan.

Het 'iedereen moet het zelf weten' adagium gaat niet helemaal op, als je op je kop valt zadel je anderen (fietsmaten, hulpverleners) met een probleem op. Een probleem dat je met een minimale inspanning had kunnen voorkomen.
Je kunt dan natuurlijk ook stellen dat die fietser geen parcours moet rijden dat hij niet aankan, of misschien heeft hij onverantwoorde risico's genomen tijdens het fietsen. Dus was hij daar gewoon niet geweest had je ook niet moeten stoppen. Ik heb de indruk dat alles hier enkel en alleen draait om de helm op zetten: dat de een of andere idioot die met moeite kan sturen toch moeilijke MTB-parcours gaat rijden daar malen we niet om natuurlijk.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie