Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Helpt de helm

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 12 jul 2012 10:25

de bescherming van een helm tegen een hersenschudding is er wel degelijk, daar is die juist voor ontworpen, de remweg verlengen en de vertaging minder groot maken.
oftewel, zonder helm knalt je kop direct op het asfalt en moeten je hersens binnen in je kop afremmen. Met helm begin je 2 cm eerder af te remmen en zal de schade wat minder zijn.
Hoeveel minder is voor mij geen issue, je hersenen herstellen minimaal, dus maar beter die helm op.

En voorzichtig en rustig fietsen op een racefiets, als ik rustig wil fietsen pak ik wel de stadsfiets.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 jul 2012 10:36

sparko schreef:de bescherming van een helm tegen een hersenschudding is er wel degelijk, daar is die juist voor ontworpen, de remweg verlengen en de vertaging minder groot maken.
oftewel, zonder helm knalt je kop direct op het asfalt en moeten je hersens binnen in je kop afremmen. Met helm begin je 2 cm eerder af te remmen en zal de schade wat minder zijn.
Hoeveel minder is voor mij geen issue, je hersenen herstellen minimaal, dus maar beter die helm op.

En voorzichtig en rustig fietsen op een racefiets, als ik rustig wil fietsen pak ik wel de stadsfiets.
Daar gaat het nu juist over: wie zonder helm rijdt neemt een berekend risico, wie het niet nodig vindt om voorzichtig te zijn op de racefiets en zich overal doorheen
wringt neemt eveneens een berekend risico met dat verschil dat hij daardoor buiten zijn eigen veiligheid soms ook nog eens andere weggebruikers in gevaar brengt.
Je hoeft niet rustig te rijden op een racefiets maar wel doordacht om te gaan wat kan en niet kan, wat nog verantwoord is of niet tijdens het racen en daar ( 'k spreek uit ervaring) hebben velen ( waaronder zeker een aantal moraalridders van de helmdracht) het nogal moeilijk mee.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 12 jul 2012 11:03

Jij doet nu net alsof iedereen met een helm een stuntpiloot is. Je kan ook voorzichtig rijden EN een helm op doen.

Je hoeft niet altijd zelf de schuldige te zijn! Ik begijp eigenlijk nooit zo goed waarom je het niet zou doen??
Wat ik ook altijd erg dom vind is mensen die op de fiets naar de koers gaan, met de helm in hun rugtas :S

loos1970
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mei 2011 16:29

loos1970 12 jul 2012 11:25

Daar gaat het nu juist over: wie zonder helm rijdt neemt een berekend risico, wie het niet nodig vindt om voorzichtig te zijn op de racefiets en zich overal doorheen
wringt neemt eveneens een berekend risico met dat verschil dat hij daardoor buiten zijn eigen veiligheid soms ook nog eens andere weggebruikers in gevaar brengt.
Je hoeft niet rustig te rijden op een racefiets maar wel doordacht om te gaan wat kan en niet kan, wat nog verantwoord is of niet tijdens het racen en daar ( 'k spreek uit ervaring) hebben velen ( waaronder zeker een aantal moraalridders van de helmdracht) het nogal moeilijk mee.
Ik rij zelf geen koersen, maar wel altijd met een helm op. Ik neem geen onverantwoorde risico's, maar ik ben ook al eens tegen het asfalt gegaan. Vanwege een automobilist die zonder richting aan te geven wel ineens afsloeg. M.a.w. een ongeluk is zo gebeurd en dan denk ik dat een helm toch wat schade aan je hoofd kan verminderen. Een gek met een helm kan verongelukken, maar een voorzichtige rijder zonder helm kan ook vallen.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 jul 2012 11:30

japiecarbon schreef:Jij doet nu net alsof iedereen met een helm een stuntpiloot is. Je kan ook voorzichtig rijden EN een helm op doen.

Je hoeft niet altijd zelf de schuldige te zijn! Ik begijp eigenlijk nooit zo goed waarom je het niet zou doen??
Wat ik ook altijd erg dom vind is mensen die op de fiets naar de koers gaan, met de helm in hun rugtas :S
Natuurlijk niet is iedereen met een helm een stuntpiloot , maar daar waar iemand zonder helm bakken kritiek krijgt wordt over de redenen waarom ongevallen
( dikwijls door onverantwoorde risico's te nemen) gebeuren meestal gezwegen.
Ik vind ook dat je beter een helm opzet, en als ik het al eens ( uitzonderlijk) niet doe vind ik het ook niet slim, maar ik ga iemand die toch geen helm draagt ook niet met alle zonden van Israël gaan overladen. Iedereen moet dat maar voor zijn eigen uitmaken of hij er de mogelijke gevolgen voor over heeft.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 jul 2012 11:39

loos1970 schreef:
Daar gaat het nu juist over: wie zonder helm rijdt neemt een berekend risico, wie het niet nodig vindt om voorzichtig te zijn op de racefiets en zich overal doorheen
wringt neemt eveneens een berekend risico met dat verschil dat hij daardoor buiten zijn eigen veiligheid soms ook nog eens andere weggebruikers in gevaar brengt.
Je hoeft niet rustig te rijden op een racefiets maar wel doordacht om te gaan wat kan en niet kan, wat nog verantwoord is of niet tijdens het racen en daar ( 'k spreek uit ervaring) hebben velen ( waaronder zeker een aantal moraalridders van de helmdracht) het nogal moeilijk mee.
Ik rij zelf geen koersen, maar wel altijd met een helm op. Ik neem geen onverantwoorde risico's, maar ik ben ook al eens tegen het asfalt gegaan. Vanwege een automobilist die zonder richting aan te geven wel ineens afsloeg. M.a.w. een ongeluk is zo gebeurd en dan denk ik dat een helm toch wat schade aan je hoofd kan verminderen. Een gek met een helm kan verongelukken, maar een voorzichtige rijder zonder helm kan ook vallen.
Iedereen kan een ongeval hebben daarom ook dat een helm dragen ten zeerste aan te raden is, maar de beslissing om hem al dan niet te dragen laat ik aan ieders persoonlijke mening over.
Of ik iemand ontmoet onderweg met of zonder helm, altijd even goeie vrienden, maakt mij niet uit.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Maatje
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2012 17:00

Maatje 12 jul 2012 17:06

Ik heb een paar maanden geleden met wandelen een wezenloze wandelaar aangetroffen in het bos, met een bebloede kop. Meneer droeg geen helm en was gevallen, wist niet meer waar ie was of wat er was gebeurt. Ik voelde toch een morele verplichting om die man te helpen en heb 112 gebeld en ben bij hem gebleven tot de 'ambulance-motor' er was. Waarschijnlijk had deze man mijn middagje wandelen niet verknald als hij gewoon een stukje Tupperware op z'n hoofd had gedaan.

Het 'iedereen moet het zelf weten' adagium gaat niet helemaal op, als je op je kop valt zadel je anderen (wandelmaten, hulpverleners) met een probleem op. Een probleem dat je met een minimale inspanning had kunnen voorkomen.

mr.chrono
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 sep 2010 01:48

mr.chrono 12 jul 2012 20:37

fiedoo schreef:
mr.chrono schreef:Ik heb een paar maanden geleden met mountainbiken een wezenloze fietser aangetroffen in het bos, met een bebloede kop. Meneer droeg geen helm en was gevallen, wist niet meer waar ie was of wat er was gebeurt. Ik voelde toch een morele verplichting om die man te helpen en heb 112 gebeld en ben bij hem gebleven tot de 'ambulance-motor' er was. Waarschijnlijk had deze man mijn middagje fietsen niet verknald als hij gewoon een stukje Tupperware op z'n hoofd had gedaan.

Het 'iedereen moet het zelf weten' adagium gaat niet helemaal op, als je op je kop valt zadel je anderen (fietsmaten, hulpverleners) met een probleem op. Een probleem dat je met een minimale inspanning had kunnen voorkomen.
Je kunt dan natuurlijk ook stellen dat die fietser geen parcours moet rijden dat hij niet aankan, of misschien heeft hij onverantwoorde risico's genomen tijdens het fietsen. Dus was hij daar gewoon niet geweest had je ook niet moeten stoppen. Ik heb de indruk dat alles hier enkel en alleen draait om de helm op zetten: dat de een of andere idioot die met moeite kan sturen toch moeilijke MTB-parcours gaat rijden daar malen we niet om natuurlijk.
Je maakt een paar aanname's waar geen enkel bewijs voor is; het niveau van de fietser is onbekend en die valpartij kan door een hoop verschillende factoren veroorzaakt zijn. Ik was er niet bij toen hij viel en zelf kon ie het ook niet vertellen.

Het niveau bepalen van een fietser om een schifting te maken waar hij of zij wel of niet mag fietsen wordt natuurlijk erg ingewikkeld, makkelijker is om iedereen een helmpje te laten dragen. Wat voor niveau je ook hebt, als je op je knar stuitert mét helm is de kans op hersenletsel aanzienlijk minder, daar zijn we het toch wel over eens?

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 jul 2012 21:41

mr.chrono schreef:
fiedoo schreef:
mr.chrono schreef:Ik heb een paar maanden geleden met mountainbiken een wezenloze fietser aangetroffen in het bos, met een bebloede kop. Meneer droeg geen helm en was gevallen, wist niet meer waar ie was of wat er was gebeurt. Ik voelde toch een morele verplichting om die man te helpen en heb 112 gebeld en ben bij hem gebleven tot de 'ambulance-motor' er was. Waarschijnlijk had deze man mijn middagje fietsen niet verknald als hij gewoon een stukje Tupperware op z'n hoofd had gedaan.

Het 'iedereen moet het zelf weten' adagium gaat niet helemaal op, als je op je kop valt zadel je anderen (fietsmaten, hulpverleners) met een probleem op. Een probleem dat je met een minimale inspanning had kunnen voorkomen.
Je kunt dan natuurlijk ook stellen dat die fietser geen parcours moet rijden dat hij niet aankan, of misschien heeft hij onverantwoorde risico's genomen tijdens het fietsen. Dus was hij daar gewoon niet geweest had je ook niet moeten stoppen. Ik heb de indruk dat alles hier enkel en alleen draait om de helm op zetten: dat de een of andere idioot die met moeite kan sturen toch moeilijke MTB-parcours gaat rijden daar malen we niet om natuurlijk.
Je maakt een paar aanname's waar geen enkel bewijs voor is; het niveau van de fietser is onbekend en die valpartij kan door een hoop verschillende factoren veroorzaakt zijn. Ik was er niet bij toen hij viel en zelf kon ie het ook niet vertellen.

Het niveau bepalen van een fietser om een schifting te maken waar hij of zij wel of niet mag fietsen wordt natuurlijk erg ingewikkeld, makkelijker is om iedereen een helmpje te laten dragen. Wat voor niveau je ook hebt, als je op je knar stuitert mét helm is de kans op hersenletsel aanzienlijk minder, daar zijn we het toch wel over eens?
Ik raad inderdaad iedere sportieve fietser aan om een helm te dragen, laat daar niet de minste twijfel over bestaan!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

ajuin
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 aug 2010 18:34

ajuin 29 sep 2012 18:14

Brrr ik griezel als ik een fietser zie rijden zonder helm.
Een paar weken geleden heb ik een uitschuivertje gemaakt (aan 5km/uur of zoiets) op een schuin (nat) rond puntje in Frankrijk.
Gevolg: sleutelbeenbreuk en lichte hersenschudding.
Helm was gebarsten, volgens dokter zeker schedelbreuk zonder helm...
Nina

At1
Forum-lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jun 2010 08:44

At1 02 okt 2012 09:54

Natuurlijk helpt een helm.

Ik ben 4 weken geleden gevallen en ik heb 2 breuken in mijn helm.( En een gebroken sleutelbeen, auw)
Ik weet niet wat er gebeurd zou zijn als ik geen helm op had, maar ik ben blij dat ik hem op had, want mijn hoofd is nog heel...
Mijn bril trouwens ook.
Een helm verplichten voor iedereen zie ik niet zo zitten.
Op de stadsfiets lijkt het mij te vervelend. Bovendien, moeten de mensen met een snorfiets niet ook een helm op dan?
ting ting,
Sup xroad SE

mr.chrono
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 sep 2010 01:48

mr.chrono 02 okt 2012 10:42

http://www.bhsi.org/walkerstudy.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Een onderzoek uit 2006 in de UK toonde aan dat je met helm van andere weggebruikers de minste ruimte krijgt met passeren. In die zin helpt de helm je dus niet

Plaats reactie