Helpt de helm
Je zou je moeten afvragen wat die agressie opwekt. En ik heb dan zo'n vermoeden dat die agressie niet door een helm maar door het soort fiets waar je opzit opgewekt wordt en dan vooral in combinatie met het pakje dat je draagt. Minder agressie opwekken lijkt me dus geen goed argument om geen helm te dragen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Mijn maat pakte wat uit zijn zakje en precies toen hij dat deed kreeg hij voor een klapband, smakte zo tegen het asfalt.TumTumTum schreef:Ik denk dat het de discussie ook zou helpen als die mensen die zeggen dat de helm ze heeft gered na een val er ook bij vertellen waarom ze zijn gevallen. Ik denk dat het in 90% van de gevallen om een situatie gaat waar mensen zoals ik nauwelijks in terecht komen.
Zomaar een voorbeeld wat me te binnen schiet. Vergeet me niet verkeerd, iedereen moet zelf weten of hij wel of niet een helm opdoet. Maar het is eigenlijk nooit je eigen schuld wanneer je valt.
En als je veel op de weg zit dan word het risico vanzelf groter dan dat je alleen naar de super rijd.
Ik heb ook weleens ritjes op mijn racefiets gemaakt zonder helm. Meestal dan in mn normale kloffie, dus geen pakje aan en vaak ook nog een rugzak achterop. De laatste keer dat ik dat zonder helm deed ben ik echter gevallen. Niet eens zo hard. Het hard een beetje geregend en het was dus wat glad. Ik blijf met mijn fiets hangen in een tramrails en kieper zo op mijn kant. Gelukkig niet meer dan een buil op mn hoofd. Daardoor heb ik gemerkt dat je op een racefiets per definitie kwetsbaarder bent dan op een gewone stadsfiets. Al is het alleen maar door die smalle bandjes, waardoor je makkelijker in een kuil, scheur of rails schiet.
Daarom rijd ik altijd met mijn helm op mijn racer.
Ik ben het wel eens dat een helmplicht weleens averechts zou kunnen werken. Het zou inderdaad kunnen leiden tot een afname van het fietsgebruik, en dan wegen de voordelen (minder hoofdletsel) niet op tegen de nadelen (minder fietsers, dus minder beweging, etc)
Daarom rijd ik altijd met mijn helm op mijn racer.
Ik ben het wel eens dat een helmplicht weleens averechts zou kunnen werken. Het zou inderdaad kunnen leiden tot een afname van het fietsgebruik, en dan wegen de voordelen (minder hoofdletsel) niet op tegen de nadelen (minder fietsers, dus minder beweging, etc)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Heel vreemd dat je dat denkt. De keren dat ik gevallen ben hebben elke keer een ander oorzaak en de volgende keer is ook weer anders. Hoe vaak gebeurt het dat een hond uit een garage pad komt?japiecarbon schreef:TumTumTum schreef:Ik denk dat het de discussie ook zou helpen als die mensen die zeggen dat de helm ze heeft gered na een val er ook bij vertellen waarom ze zijn gevallen. Ik denk dat het in 90% van de gevallen om een situatie gaat waar mensen zoals ik nauwelijks in terecht komen.
Bij duiken is een regulator een ding wat zo uitontwikkeld is dat er nooit meer iets fout kan gaan en toch is het deze zomer een keer gebeurt dat het ding dichtsloeg. Dat is een kans van 1 op 100mln of zo, heeft geen zin om op te anticiperen maar als jij het bent ben je de lul, je verzuipt gewoon. Daarom duik je nooit alleen en moet je een helm op doen als je op een racefiets zit
Do kin der mar druk mei weze
Hier een hele boom opzetten dat wie zonder helm rijdt zowat een onverantwoorde gek is en dan met 90 kms/uur de ventoux afrijden??? Goe bezig!danny1407 schreef:Of je op je racefiets nou met 90 de Ventoux afvliegt, of voor het stoplicht staat te wachten....een mooie helm op je koppie maakt je mooie outfit compleet en ziet er gewoon gesoigneerd uit.
Helmplicht, Schmelmplicht.
De mode-politie moet erop uit. (ook voor een wit T-shirt bekeuring)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat onderzoek uit Groot-Brittannië deugt niet en daarnaast is de situatie daar volledig onvergelijkbaar met Nederland. Het wielrennertje de plomp in rijden is ook wel schromelijk overdreven, hoeveel van dat soort gevallen hebben we nu gehoord de afgelopen jaren? En ook al kom je zo'n idioot tegen, denk je dat die je spaart omdat je geen helm op hebt?TumTumTum schreef:Een belangrijk argument tegen is voor mij dat andere weggebruikers wel degelijk op een andere manier op een fietser reageren met helm. Onderzoek in Engeland heeft uitgewezen dat er meer risico word genomen bij bijv. het passeren door een auto. Ook ben ik me letterlijk wezenloos geschrokken van de onversneden haat die bij sommige verkeersdeelnemers bestaat ten aan zien van wat zij wielrenners vinden. Om deze redenen voel ik mij als ik alleen fiets juist minder veilig met een helm dan met. Langsscheurende malloten die even een "wielrennertje" de plomp in willen drukken zit ik niet op te wachten tijdens mijn pretritjes. En ja, de kans dat me dat overkomt acht ik groter dan dat ik random met mijn hoofd tegen een lantaarnpaal val.
Even voor de duidelijkheid; ik fiets bijna altijd alleen, ik fiets niet in het buitenland, in bergen, langs afgronden of in een peloton. Ik rij geen wedstrijden, doe geen clubritten en bekommer me nauwelijks om hoge gemiddelden, ik neem gewoon niet zoveel risico als ik sommige anderen wel eens zien doen. Uitspraken als "ik ging maar niet met 50 door de bocht want mijn helm lag thuis" zeggen mij genoeg. Natuurlijk kan er dan alsnog wat mis gaan, maar ik vind zelf dat ik op deze manier een goede afweging maak.
Ook als je alleen fiets loopt je op de racefiets veel meer risico dan als je ff boodschappen gaat doen. Een moment van onoplettendheid is genoeg om van 't fietspad af te rijden en tegen 't randje aan te zitten, je zou niet de 1e zijn die zo met z'n hoofd op 't asfalt belandt. Er hoeft maar 1 automobilist uit een uitrit te komen en zo 't fietspad op te rijden en jij ligt op de auto of op de grond. Je kan er heilig van overtuigd zijn dat het jouw niet zal overkomen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
@Fiedoo, met 90 km/h de Ventoux af rijden met een helm is een stuk veiliger dan met dicht geknepen remmen met 50 km/h naar beneden rijden zonder helm.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
96km heb ik op de gps staan. Wie meer?fiedoo schreef:Hier een hele boom opzetten dat wie zonder helm rijdt zowat een onverantwoorde gek is en dan met 90 kms/uur de ventoux afrijden??? Goe bezig!danny1407 schreef:Of je op je racefiets nou met 90 de Ventoux afvliegt, of voor het stoplicht staat te wachten....een mooie helm op je koppie maakt je mooie outfit compleet en ziet er gewoon gesoigneerd uit.
Helmplicht, Schmelmplicht.
De mode-politie moet erop uit. (ook voor een wit T-shirt bekeuring)
Do kin der mar druk mei weze
@Fiedoo, met 90 km/h de Ventoux af rijden met een helm is een stuk veiliger dan met dicht geknepen remmen met 50 km/h naar beneden rijden zonder helm.[/quote]
met 90 kms per uur een berg afvliegen met helm maar het risico nemen om op één of andere hindernis te vliegen is voor mij toch iets minder veilig dan met 20 kms/uur zonder helm rijden.
trouwens mijn record staat "maar" op 80 kms/uur in de afdaling van de tourmalet (toen nog zonder helm==>> om de criticasters voor te zijn: zou ik nu toch met helm doen!).
met 90 kms per uur een berg afvliegen met helm maar het risico nemen om op één of andere hindernis te vliegen is voor mij toch iets minder veilig dan met 20 kms/uur zonder helm rijden.
trouwens mijn record staat "maar" op 80 kms/uur in de afdaling van de tourmalet (toen nog zonder helm==>> om de criticasters voor te zijn: zou ik nu toch met helm doen!).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Vorige week 2x 88 km/h in de afdaling van Malauscene gereden. Harder wilde niet op een voor mij verantwoorde manier (handen in de beugel en kont op 't zadel)materialist schreef:96km heb ik op de gps staan. Wie meer?fiedoo schreef:Hier een hele boom opzetten dat wie zonder helm rijdt zowat een onverantwoorde gek is en dan met 90 kms/uur de ventoux afrijden??? Goe bezig!danny1407 schreef:Of je op je racefiets nou met 90 de Ventoux afvliegt, of voor het stoplicht staat te wachten....een mooie helm op je koppie maakt je mooie outfit compleet en ziet er gewoon gesoigneerd uit.
Helmplicht, Schmelmplicht.
De mode-politie moet erop uit. (ook voor een wit T-shirt bekeuring)
Ik had wel een helm op (zoals altijd), maar ik vrees dat 't met zo'n snelheid weinig verschil maakt als er echt iets helemaal mis gaat. 2 weken geleden op een niet zo steile afdaling, maar wel met de Mistral in de rug lek gereden met 80 km/h nadat ik een klein steentje raakte. Gelukkig was het m'n achterwiel en kon ik zonder probleem stoppen. Ik keek even verder vooruit naar een auto voor me, waar ik snel op inliep en toen keek ik niet naar 't wegdek. Blijft toch niet geheel zonder risico's, maar gelukkig gaat 't bijna altijd goed.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Ja, inlopen en voorbij steken kan je niet doen want je weet niet of die gast je in de spiegel gezien heeft. Ik let ook altijd op twee auto's aan de andere kant omhoog en hopen maar dat de achterste niet ineens gaat passeren.
Het snelheidsverschil zit voornamelijk in mijn 88kg en ik ga ernaast hangen. Omhoog doe ik in 1.52 elk voordeel heb zn nadeel
ik zag twee jaar geleden een gast die een klapband had door te veel remmen. Er zat geen velglint in de velg, hij wilde gewicht besparen de domoor, maar het is ook weer net goed gegaan
Het snelheidsverschil zit voornamelijk in mijn 88kg en ik ga ernaast hangen. Omhoog doe ik in 1.52 elk voordeel heb zn nadeel
ik zag twee jaar geleden een gast die een klapband had door te veel remmen. Er zat geen velglint in de velg, hij wilde gewicht besparen de domoor, maar het is ook weer net goed gegaan
Do kin der mar druk mei weze
Dat zou ik inderdaad ook niet eens durven zonder helm.fiedoo schreef:trouwens mijn record staat "maar" op 80 kms/uur in de afdaling van de tourmalet (toen nog zonder helm==>> om de criticasters voor te zijn: zou ik nu toch met helm doen!).
Dat heb ik geloof ik niet gezegd.amclassic-fan schreef: Je kan er heilig van overtuigd zijn dat het jouw niet zal overkomen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
Dat kan ook gebeuren als je op een oud roestig kringloopbarrel zit. Ik kan me voorstellen dat sommigen van jullie dit zien als moedwillige domme onwil, maar ik begrijp oprecht de link niet, waarom maak je op een racefiets nou zoveel meer kans op dit soort ongelukken? Ik ben laatst met mijn gewone fiets bijna gevallen omdat een schoenveter los was geraakt en rond mijn trapas gewikkeld was, hoe stom is dat.Ook als je alleen fiets loopt je op de racefiets veel meer risico dan als je ff boodschappen gaat doen. Een moment van onoplettendheid is genoeg om van 't fietspad af te rijden en tegen 't randje aan te zitten, je zou niet de 1e zijn die zo met z'n hoofd op 't asfalt belandt. Er hoeft maar 1 automobilist uit een uitrit te komen en zo 't fietspad op te rijden en jij ligt op de auto of op de grond.
Veni. Vidi. Fietsie.
Als de snelheid hoger is, heb je minder reactietijd en val je harder; zo simpel is het.TumTumTum schreef: Ik kan me voorstellen dat sommigen van jullie dit zien als moedwillige domme onwil, maar ik begrijp oprecht de link niet, waarom maak je op een racefiets nou zoveel meer kans op dit soort ongelukken? Ik ben laatst met mijn gewone fiets bijna gevallen omdat een schoenveter los was geraakt en rond mijn trapas gewikkeld was, hoe stom is dat.