Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Helpt de helm

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 03 okt 2012 17:16

loos schreef:
TumTumTum schreef: Ik kan me voorstellen dat sommigen van jullie dit zien als moedwillige domme onwil, maar ik begrijp oprecht de link niet, waarom maak je op een racefiets nou zoveel meer kans op dit soort ongelukken? Ik ben laatst met mijn gewone fiets bijna gevallen omdat een schoenveter los was geraakt en rond mijn trapas gewikkeld was, hoe stom is dat.
Als de snelheid hoger is, heb je minder reactietijd en val je harder; zo simpel is het.
kans heeft met een groep te maken niet met een individu.
Je kunt snachts met een blinddoek de snelweg tussen Amsterdam en Utrecht overlopen. De kans dat je aangereden wordt is erg klein maar als je aangereden wordt is het klaar met je, niks kans, je bent er niet meer.

Van mij mag je helemaal zelf uitmaken of je een helm op zet
Do kin der mar druk mei weze

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 03 okt 2012 17:30

materialist schreef: kans heeft met een groep te maken niet met een individu.
Je kunt snachts met een blinddoek de snelweg tussen Amsterdam en Utrecht overlopen. De kans dat je aangereden wordt is erg klein maar als je aangereden wordt is het klaar met je, niks kans, je bent er niet meer.
Beide uitspraken zijn grote onzin.

Kans heeft te maken met de waarschijnlijkheid dat een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt. Dat kan dus overal betrekking op hebben.
Verder is een kans nooit nul; wanneer je een gebeurtenis maar vaak genoeg herhaalt, zal er altijd wel een aantal onwaarschijnlijke gebeurtenissen optreden (maar de kans dat dat gebeurt is dus wel heel klein). :ugeek:

materialist schreef: Van mij mag je helemaal zelf uitmaken of je een helm op zet
Je berokkent er niemand schade mee, vooruit dan maar. :roll:

Maar verder zijn we het gewoon eens, hoor :lol:
Afbeelding

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 03 okt 2012 17:40

loos schreef:
materialist schreef: kans heeft met een groep te maken niet met een individu.
Je kunt snachts met een blinddoek de snelweg tussen Amsterdam en Utrecht overlopen. De kans dat je aangereden wordt is erg klein maar als je aangereden wordt is het klaar met je, niks kans, je bent er niet meer.
Beide uitspraken zijn grote onzin
Kans heeft te maken met de waarschijnlijkheid dat een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt. Dat kan dus overal betrekking op hebben.
Verder is een kans nooit nul; wanneer je een gebeurtenis maar vaak genoeg herhaalt, zal er altijd wel een aantal onwaarschijnlijke gebeurtenissen optreden (maar de kans dat dat gebeurt is dus wel heel klein). .


Dit is de grootste misvatting van de statistiek. Voor de drager van de helm heeft de kans namelijk geen betekenis. Wil je met je schedel op het asfalt knallen of niet. Gezien de consequenties is het antwoord neen
Do kin der mar druk mei weze

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 03 okt 2012 17:47

materialist schreef: Voor de drager van de helm heeft de kans namelijk geen betekenis. Wil je met je schedel op het asfalt knallen of niet. Gezien de consequenties is het antwoord neen
Klopt uiteraard, maar dat heeft dan ook weer helemaal niets met statistiek te maken.
Statistiek zegt nl. niets over een unieke gebeurtenis.

Bovendien is het nog steeds een mogelijke consequentie; kijk maar eens naar "I shouldn't be alive" op Discovery.
Dat is nl. waart statistiek over gaat.
Afbeelding

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 03 okt 2012 17:55

loos schreef:
materialist schreef: Voor de drager van de helm heeft de kans namelijk geen betekenis. Wil je met je schedel op het asfalt knallen of niet. Gezien de consequenties is het antwoord neen
Klopt uiteraard, maar dat heeft dan ook weer helemaal niets met statistiek te maken.
Statistiek zegt nl. niets over een unieke gebeurtenis.

Bovendien is het nog steeds een mogelijke consequentie; kijk maar eens naar "I shouldn't be alive" op Discovery.
Dat is nl. waart statistiek over gaat.
We waren het dus eens? Toch geen onzin, ai, ai, ai

wie was dat ook alweer die schreef:
lies, damn lies and medical statistics
Do kin der mar druk mei weze

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 okt 2012 18:46

materialist schreef: 96km heb ik op de gps staan. Wie meer?
84 maar, richting Bédoin. Ergens in het bos, 53/12. Kont op het zadel, handen in de beugel. Doe ik iets verkeerd?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 okt 2012 19:19

Ja, ze hadden je vroeger minder eten moeten geven zodat je niet zo lang zou zijn ;). Je vangt te veel wind vrees ik.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 03 okt 2012 19:39

scepticus schreef:
materialist schreef: 96km heb ik op de gps staan. Wie meer?
84 maar, richting Bédoin. Ergens in het bos, 53/12. Kont op het zadel, handen in de beugel. Doe ik iets verkeerd?
in het bos kan het en vlak na het bos, na de haarspeld. Ik weet echt niet of je iets verkeerds doet. In mijn clubje ga ik met mijn 88kg het hardst naar beneden en het langzaamst omhoog haha
Do kin der mar druk mei weze

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5823
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 okt 2012 20:30

materialist schreef:
scepticus schreef:
materialist schreef: 96km heb ik op de gps staan. Wie meer?
84 maar, richting Bédoin. Ergens in het bos, 53/12. Kont op het zadel, handen in de beugel. Doe ik iets verkeerd?
in het bos kan het en vlak na het bos, na de haarspeld. Ik weet echt niet of je iets verkeerds doet. In mijn clubje ga ik met mijn 88kg het hardst naar beneden en het langzaamst omhoog haha
Ik kan nochtans ook goed dalen maar zulke snelheden in het bos, no way voor mij. Niet dat ik niet zou durven, maar te riskant ( kosten-batenanalyse = zeer negatief) :cry:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13539
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 okt 2012 21:40

Inderdaad bijzonder met mijn 80 kg zit ik op 84, de 96 ga ik daar echt nooit redden, hooguit met behoorlijke wind mee of een hele goede slipstream.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 04 okt 2012 21:43

Helm afzetten en je haar strak naar achteren voor de aerodynamica.

;)
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 05 okt 2012 11:08

TumTumTum schreef:
fiedoo schreef:trouwens mijn record staat "maar" op 80 kms/uur in de afdaling van de tourmalet (toen nog zonder helm==>> om de criticasters voor te zijn: zou ik nu toch met helm doen!).
Dat zou ik inderdaad ook niet eens durven zonder helm.
Een fietshelm is gemaakt om effectief te zijn tot 20 km/h. Als je met 50 km/h iets raakt met helm is dat equivalent aan 45 km/h zonder helm (in het beste geval), omdat de krachten bij hogere snelheden niet-lineair toenemen. Dus is het de vraag of je er veel aan hebt als je met 80 km/h crashed. Dan moet je behoorlijk wat stuiteren en dan pas iets raken als je snelheid flink is afgenomen (maar niet zoveel dat de helm toch niet nodig was).

Maar je demonstreert hier wel goed het compensatie-effect, waarbij mensen meer risico gaan nemen nadat veiligheidsmaatregelen het risico verminderd. Als iemand dat doet moet hij wat mij betreft niet zeuren over mensen die geen helm dragen en (mogelijk) minder risicovol fietsen. Ik zie niet zoveel verschil tussen de manier waarop men risico's neemt. Maar in de praktijk is het ene (snel afdalen) geaccepteerd en het andere (geen helm dragen) het toonbeeld van onverantwoord gedrag.

Plaats reactie