Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Helpt de helm

mr.chrono
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 sep 2010 01:48

mr.chrono 05 okt 2012 11:15

Is dat wel zo? Ik denk op geen enkel moment: 'Ik kan nu wel even vol door die wat gladde bocht rossen want ik heb toch een helm op'.

Die helm gaat je in vele gevallen wel helpen bij een valpartij waarbij je hoofd contact maakt met de grond, al heeft alles zijn limieten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 okt 2012 11:46

aapje schreef:Een fietshelm is gemaakt om effectief te zijn tot 20 km/h. Als je met 50 km/h iets raakt met helm is dat equivalent aan 45 km/h zonder helm (in het beste geval), omdat de krachten bij hogere snelheden niet-lineair toenemen. Dus is het de vraag of je er veel aan hebt als je met 80 km/h crashed. Dan moet je behoorlijk wat stuiteren en dan pas iets raken als je snelheid flink is afgenomen (maar niet zoveel dat de helm toch niet nodig was).

Maar je demonstreert hier wel goed het compensatie-effect, waarbij mensen meer risico gaan nemen nadat veiligheidsmaatregelen het risico verminderd. Als iemand dat doet moet hij wat mij betreft niet zeuren over mensen die geen helm dragen en (mogelijk) minder risicovol fietsen. Ik zie niet zoveel verschil tussen de manier waarop men risico's neemt. Maar in de praktijk is het ene (snel afdalen) geaccepteerd en het andere (geen helm dragen) het toonbeeld van onverantwoord gedrag.
En wat denk je van een motorhelm, dat die helpt als je met 120 km/h tegen een betonnenmuur aan rijdt? Als je met 50 km/h valt dan is het al erg fijn als je helm over de grond schuurt ipv je hoofd (zie bijv valpartij van Cavendish in de Tour van dit jaar).

Dat compensatie gedrag is niet eenduidig bewezen, diverse onderzoeken spreken elkaar nog al tegen. Daarnaast is snel afdalen helemaal niet gevaarlijker dan langzaam afdalen, je moet alleen wel weten waar je grenzen liggen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 05 okt 2012 11:51

misschien ga ik weer roken van al die vreselijke verhalen
Do kin der mar druk mei weze

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13539
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 okt 2012 17:08

materialist schreef:misschien ga ik weer roken van al die vreselijke verhalen
Met of zonder helm?
ik ben ook een keer behoorlijk gevallen, toen vroeg de ambulance mederwerker of ik op mijn hoofd was gevallen.
ik zei nee hoor. Komt de ploitie agent, nou volgens mij wel hele helm aan 1 kant afgeschaaft, dat had anders mijn hoofd en oor geweest

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 okt 2012 20:31

Bij de meeste valpartijen raakt je hoofd ook niet als eerste de grond. Dus zelfs als je met 45km/h valt betekent het niet dat je hoofd ook met 45km/h de grond raakt. Er is nog al een verschil tussen de horizontale snelheid die je hebt en de verticale snelheid waarmee je hoofd de grond gaat raken. ( het maakt natuurlijk wel uit, maar het is ook weer niet 1 op 1 hetzelfde )Rijdt je met je hoofd vol tegen een betonnen paal is het uiteraard met je gedaan zowel met als zonder helm. 20km/h is gezien de hoogte die je hebt op de fiets een zeer redelijke snelheid om een helm op te testen. Tevens beschermt een helm je iig wel tegen het schuren van je hoofd over de grond. Zelf heb ik ook een helm gebroken, reed 40km/h maar werd onderuit gereden. De helm heeft verder precies gedaan wat deze moest doen. Verder had ik alsnog een week behoorlijk last van mijn hoofd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie