Voor mij wegen de voordelen van tubeless niet op tegen de nadelen. Rij met Schwalbe One banden en misschien kost het even iets meer moeite met het erop leggen. Maar om nou te zeggen dat het zo veel lastiger is dan met gewone banden. En om de paar maanden wat sealant bijvullen is echt een klusje van niks. Ventielkern eruit sealant erin kern terug en klaar. Alle 4 de fietsen zijn inmiddels tubeless en ik ga niet meer terug. Heb de afgelopen 2 jaar niet meer lek gereden, daarnaast minder gewicht en rolweerstand.Bij tubeless lees ik dat de sealant om de paar maand moet bijgevuld worden en dat het niet eenvoudig lijkt om een nieuwe band te steken
Giant
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Maar dan toch, gaat het bij mijn velgremmen makkelijker.pino schreef: ↑21 jan 2024 10:47 meeste mensen komen altijd handen te kort.
Dus: achterwiel tussen je benen vast klemmen, Dan houd je het frame met 1 hand vast en de achtderailleur met de andere.
Uiteraard heb je onthouden op welk tandwiel de ketting hoort. Bij twijfel: naar zwaarste versnelling/kleinste kransje schakelen.
Fiets over het wiel laten zakken en de kransjes binnen de ketting krijgen waarbij je de derailleur naar achter kantelt.
Daarbij de schijf binnen de caliper laten komen.
Staat vast ergens op YouTube.
De volgende? fiets zal vast met schijfremmen worden, maar dat zal niet versneld worden omdat ik schijfremmen wil.pino schreef: ↑21 jan 2024 10:47 meeste mensen komen altijd handen te kort.
Dus: achterwiel tussen je benen vast klemmen, Dan houd je het frame met 1 hand vast en de achtderailleur met de andere.
Uiteraard heb je onthouden op welk tandwiel de ketting hoort. Bij twijfel: naar zwaarste versnelling/kleinste kransje schakelen.
Fiets over het wiel laten zakken en de kransjes binnen de ketting krijgen waarbij je de derailleur naar achter kantelt.
Daarbij de schijf binnen de caliper laten komen.
Staat vast ergens op YouTube.
Minder gewicht bij tubeless?
Tubeless banden zijn zwaarder. Bijv de Contintal 5000 40gram en dan komt er nog sealant bij.
Dat is totaal zwaarder dan met tpu of een light butyl band.
Ook hoor je nog wel eens verhalen dat de sealant er uit spuit bij te hoge druk.
Om die reden rijd ik de mtb tubeless maar durf ik het bij de racer nog niet aan / zie ik daar het voordeel niet.
Tubeless banden zijn zwaarder. Bijv de Contintal 5000 40gram en dan komt er nog sealant bij.
Dat is totaal zwaarder dan met tpu of een light butyl band.
Ook hoor je nog wel eens verhalen dat de sealant er uit spuit bij te hoge druk.
Om die reden rijd ik de mtb tubeless maar durf ik het bij de racer nog niet aan / zie ik daar het voordeel niet.
Bij een Schwalbe One band scheelt het 10 gram per band tussen de gewone en tubeless versie. Uiteindelijk zal het totale gewicht niet heel veel verschillen. Maar een verschil in rolweerstand is er wel degelijk. Maar goed, iedereen heeft zo z'n voorkeur. Ik heb tot nu toe geen slechte ervaringen met tubeless op de racer.
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik ben van de gp5000 tlr naar de gewone gegaan. Beide reed ik met binnenbanden.bakboord1 schreef: ↑21 jan 2024 11:06 Minder gewicht bij tubeless?
Tubeless banden zijn zwaarder. Bijv de Contintal 5000 40gram en dan komt er nog sealant bij.
Dat is totaal zwaarder dan met tpu of een light butyl band.
Ook hoor je nog wel eens verhalen dat de sealant er uit spuit bij te hoge druk.
Om die reden rijd ik de mtb tubeless maar durf ik het bij de racer nog niet aan / zie ik daar het voordeel niet.
Die gewone versie heb ik beide kapot gereden (snee in de buitenband). Vanaf toen maar overgestapt op schwalbe one en Tubeless.
Tot op heden nog geen lek mee gereden.
Met de gp5000 tlr overigens ook niet. Die heb ik gewoon op gereden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
En wanneer je wiel dan niet recht in je frame zit met velgremmen en QR???
Wiel altijd recht in je frame met steekas!
Ketting op kleinste kransje moet ook bij velgremmen om wiel goed in frame te krijgen.
Maar met 2 linkse handen gaat niks lukken.....
Misschien doelt Jans “heer des huizes” op schijfremmen bij QR wielen.
Daar kwam het terugplaatsen wel heel precies.
Daar kwam het terugplaatsen wel heel precies.
Bijna klaar! Remmen aangesloten en onlucht. Stuurbuis ingekort. Een carbonzaag en zaagmal hebben hun geld toch al aardig opgebracht ondertusen. Stuurlint ook al gewikkeld maar nog niet op de foto's te zien. Nu nog in afwachting van de ring die ik nodig heb voor de crank. Dan kan de ketting er ook. Laatste stap is dan het afstellen van de versnellingen. Komende zondag komt mijn zoon over uit Oostenrijk. Hopelijk is het dan een beetje weer zodat we een stukje kunnen rijden. En op maandag gaan we naar Tenerife om 5 dagen te fietsen Alleen wel op een daar gehuurde fiets.
Ik kan om de een of andere reden helaas geen foto van de fiets in zijn geheel plaatsen
Ik kan om de een of andere reden helaas geen foto van de fiets in zijn geheel plaatsen
Ride bikes, not tanks!