Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 21 jan 2024 10:52

Bij tubeless lees ik dat de sealant om de paar maand moet bijgevuld worden en dat het niet eenvoudig lijkt om een nieuwe band te steken
Voor mij wegen de voordelen van tubeless niet op tegen de nadelen. Rij met Schwalbe One banden en misschien kost het even iets meer moeite met het erop leggen. Maar om nou te zeggen dat het zo veel lastiger is dan met gewone banden. En om de paar maanden wat sealant bijvullen is echt een klusje van niks. Ventielkern eruit sealant erin kern terug en klaar. Alle 4 de fietsen zijn inmiddels tubeless en ik ga niet meer terug. Heb de afgelopen 2 jaar niet meer lek gereden, daarnaast minder gewicht en rolweerstand.
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 jan 2024 10:53

pino schreef: 21 jan 2024 10:47 meeste mensen komen altijd handen te kort.
Dus: achterwiel tussen je benen vast klemmen, Dan houd je het frame met 1 hand vast en de achtderailleur met de andere.
Uiteraard heb je onthouden op welk tandwiel de ketting hoort. Bij twijfel: naar zwaarste versnelling/kleinste kransje schakelen.
Fiets over het wiel laten zakken en de kransjes binnen de ketting krijgen waarbij je de derailleur naar achter kantelt.
Daarbij de schijf binnen de caliper laten komen.

Staat vast ergens op YouTube.
Maar dan toch, gaat het bij mijn velgremmen makkelijker.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2241
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 jan 2024 10:56

Zolang je niet meer dan 2 kransjes ernaast zit gaat je wiel er gewoon goed in.
Dat probleem heb je namelijk ook bij velgremmen.
Het is niet te vergelijken met het in elkaar zetten van een Zwitsers uurwerk. Dat komt wel secuur.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 jan 2024 11:06

pino schreef: 21 jan 2024 10:47 meeste mensen komen altijd handen te kort.
Dus: achterwiel tussen je benen vast klemmen, Dan houd je het frame met 1 hand vast en de achtderailleur met de andere.
Uiteraard heb je onthouden op welk tandwiel de ketting hoort. Bij twijfel: naar zwaarste versnelling/kleinste kransje schakelen.
Fiets over het wiel laten zakken en de kransjes binnen de ketting krijgen waarbij je de derailleur naar achter kantelt.
Daarbij de schijf binnen de caliper laten komen.

Staat vast ergens op YouTube.
De volgende? fiets zal vast met schijfremmen worden, maar dat zal niet versneld worden omdat ik schijfremmen wil.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2241
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 jan 2024 11:06

Minder gewicht bij tubeless?
Tubeless banden zijn zwaarder. Bijv de Contintal 5000 40gram en dan komt er nog sealant bij.
Dat is totaal zwaarder dan met tpu of een light butyl band.
Ook hoor je nog wel eens verhalen dat de sealant er uit spuit bij te hoge druk.
Om die reden rijd ik de mtb tubeless maar durf ik het bij de racer nog niet aan / zie ik daar het voordeel niet.

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 21 jan 2024 13:53

Bij een Schwalbe One band scheelt het 10 gram per band tussen de gewone en tubeless versie. Uiteindelijk zal het totale gewicht niet heel veel verschillen. Maar een verschil in rolweerstand is er wel degelijk. Maar goed, iedereen heeft zo z'n voorkeur. Ik heb tot nu toe geen slechte ervaringen met tubeless op de racer.
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2863
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 21 jan 2024 16:39

bakboord1 schreef: 21 jan 2024 11:06 Minder gewicht bij tubeless?
Tubeless banden zijn zwaarder. Bijv de Contintal 5000 40gram en dan komt er nog sealant bij.
Dat is totaal zwaarder dan met tpu of een light butyl band.
Ook hoor je nog wel eens verhalen dat de sealant er uit spuit bij te hoge druk.
Om die reden rijd ik de mtb tubeless maar durf ik het bij de racer nog niet aan / zie ik daar het voordeel niet.
Ik ben van de gp5000 tlr naar de gewone gegaan. Beide reed ik met binnenbanden.

Die gewone versie heb ik beide kapot gereden (snee in de buitenband). Vanaf toen maar overgestapt op schwalbe one en Tubeless.

Tot op heden nog geen lek mee gereden.

Met de gp5000 tlr overigens ook niet. Die heb ik gewoon op gereden.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 jan 2024 16:45

Jans schreef: 21 jan 2024 10:21 En een wiel in je fiets zetten? Ik heb velgremmen, dus geen ervaring, maar mijn huisgenoot geeft aan dat je bij schijfremmen met terugplaatsen echt beter op moet letten.
En wanneer je wiel dan niet recht in je frame zit met velgremmen en QR???
Wiel altijd recht in je frame met steekas!
Ketting op kleinste kransje moet ook bij velgremmen om wiel goed in frame te krijgen.
Maar met 2 linkse handen gaat niks lukken..... ;)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 jan 2024 17:00

Sorry, maar de heer des huizes heeft echt geen twee linker handen.
Wie weet zal ik er een keer aan geloven, maar met een linker schouder die niet meewerkt zie ik er nog even van af.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16486
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jan 2024 18:05

In normale omstandigheden moet je elk wiel gewoon "recht" terug op zijn plaats kunnen steken.
Dat heeft niets te maken met QR of steekas.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4338
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 jan 2024 19:27

Misschien doelt Jans “heer des huizes” op schijfremmen bij QR wielen.
Daar kwam het terugplaatsen wel heel precies.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3371
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 21 jan 2024 20:11

Bijna klaar! Remmen aangesloten en onlucht. Stuurbuis ingekort. Een carbonzaag en zaagmal hebben hun geld toch al aardig opgebracht ondertusen. Stuurlint ook al gewikkeld maar nog niet op de foto's te zien. Nu nog in afwachting van de ring die ik nodig heb voor de crank. Dan kan de ketting er ook. Laatste stap is dan het afstellen van de versnellingen. Komende zondag komt mijn zoon over uit Oostenrijk. Hopelijk is het dan een beetje weer zodat we een stukje kunnen rijden. En op maandag gaan we naar Tenerife om 5 dagen te fietsen 8-) Alleen wel op een daar gehuurde fiets.

Ik kan om de een of andere reden helaas geen foto van de fiets in zijn geheel plaatsen :?:
Bijlagen
Screenshot 2024-01-21 200901.jpg
Screenshot 2024-01-21 200921.jpg
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie