Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Toscane - Strade Bianche, hoogtemeters en fiorentina

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 mei 2012 20:59

Ik ben een weekje naar Toscane geweest. Hoewel het vooral een familie vakantie was heb ik genoeg op de fiets gezeten om het dagboek hier (FF) te plaatsen.
Ook van de culturele zaken zal ik wat plaatsen zodat andere fietsers zien dat Toscane een prima plek is om familie “mee te lokken”.

Toscane is met name in voorjaar en nazomer erg geschikt voor een korte (1-2 weken) vakantie waar je een mix maakt van fietsen en cultuur.

Als je naar aanleiding van de verslagen nog specifieke vragen hebt voel je vrij en als ik het niet weet heb ik wel een batterij Italianen achter de hand die wellicht wel het antwoord hebben.

DAG 1 – De reis
We zijn vrijdagnacht om even na middernacht gaan rijden. Voor mij de derde keer dat ik dit jaar richting Italië reed en in totaal ben ik de tel wel kwijt.
Nog nooit heeft het echter zo tegengezeten. Nog nooit!
Dat kwam deels doordat in veel landen 1 mei (dinsdag) een vrije dag was en door op 30 april vrij te nemen hadden veel mensen een lang weekend.
Bij de Gothard tunnel een uur vertraging en het stuk tussen Milaan en Bologna ook een uur verspeeld. Eind van de middag toch op de camping bij Figline. Dit ligt 30 onder Florence.
We hadden een eenvoudige stacaravan gehuurd.
Eenvoudig omdat we liever vaak dan luxe op vakantie gaan. De caravan was wel van het type dat alleen geschikt is als je relatie goed is.
Met 1 kind (ahum) echter prima te doen en de fietsen “stalde” ik gewoon in de auto.
Ter plaatsen was alles prima geregeld dus vrij snel was alles uitgepakt en ingericht.

Nog net even tijd om een blokje los te fietsen. Ik kan er prima tegen als ik een nacht oversla en van een stuk fietsen (of wandelen) knap ik juist op en is de autorit snel uit m’n systeem.

Via een soort van La Redoute moest ik de camping verlaten. Even een blokje richting Radda over rustige wegen. Na drie kwartier omgedraaid en rustig met de handjes op het stuur van de lage zon genoten. Het was overigens 31 graden wat we de rest van de week niet hebben gehaald.
Afbeelding
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 mei 2012 21:04

Wat een bad teaser!! Ik lezen, denk dan "FOTOOOOOS!!" en dan stopt het na 2 ;-)
Less is bore

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 mei 2012 21:09

Rolletje was vol :lol:

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 mei 2012 21:29

Shit, hoop dat je er nog ergens een had liggen, want Kodak is failliet.....
Less is bore

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 mei 2012 21:46

DAG 2 – Radda en de finale van L’Eroica
Eerst een stukje met de auto over de Chianti route. Chianti is een enorm wijngebied wat weer in subgebieden (uit m’n hoofd 7) is opgedeeld. De wijngaarden links en recht van de 222 (wegnummer) levert echter de beste Chianti. Dit is zeg maar de rug van Monte Chianti.
Een bezoek aan Radda was natuurlijk vanzelfsprekend omdat ik in dit wijndorp altijd tijdens L’Eroica logeer.
Een espresso (doe het aan de rand van het dorp dan zit je tussen de Italianen ipv tussen de Amerikanen) en als souvenir nog maar een Bialletti (koffiemaker) in een maatje die ik nog niet heb.
Ook nog even getuigen van 500 fiats 500s die langskwamen.

Daarna samen met m’n dochter op de fiets om het stuk L’Eroica te fietsen tot aan de finish.
Bij de strade bianche aangekomen wilde m’n vrouw – die met de auto achter ons aanreed – niet flauw doen.
Met heuse ploegleidersauto ging het over de strook en het ging m’n dochter prima af.
Ze heeft sowieso een voorkeur voor onverhard en daarom heeft ze ook een MTB.

Prachtig om samen met je dochter op een stuk route te fietsen waar m’n zwaarste wieleravonturen liggen. Hier liggen ook m’n heftigste wieleremoties.
In 2008 (1e deelname) fietste ik hier als half lijk met de angst niet op tijd binnen te komen. Dit stuk route was niet alleen de finale op m’n kwartet deelnames aan L’Eroica, maar is ook de funrit op vrijdag voor L'Eroica met diverse fietsvriendjes.
Dus hier ligt maximaal afzien, maar ook super relax met je fietsvriendjes een stuk parcours verkennen.
Hier liggen veel roots en door er met m’n dochter te fietsen wordt de volgde L’Eroica nog mooier.
Trotst fietste ik dan ook Gaiole (start en finschplaats van L’Eroica) binnen.
Een washandje over ons gezicht en ledematen en even een wandeling door het dorp dat al sinds 2008 m’n hobby bepaald.

Na het fietsen nog even wezen kijkje in Volpaia. Een prachtig authentieke wijnnederzetting maar alle restaurants waren vol en de druppels nodigde niet uit om op een terras te gaan zitten.
Terug naar Radda waar we heerlijk uitgebreid hebben zitten lunchen. Bruchetta misto, pasta en natuurlijk een bistecca fiorentina.
Een stukje vlees van een kilo wat je op een plank krijgt geserveerd en doorgaans met z'n tweeen als hoofdgerecht eet.
Helemaal top. Gastvrijheid, bediening, kwaliteit eten alles krijgt een dikke 8.

Daarna op ons gemak terug naar de camping om daar nog wat te luieren.

De foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 06 mei 2012 22:07

Wat vervelend dat je weer naar Toscane moest, Gerard.:D :D

Overigens zitten jullie altijd relatief zuidelijk in Toscane, of niet? Ik heb de indruk dat dat gebied mooier is dan het gebied rond Lucca en Pisa (waar ik 2 jaar geleden eens een weekje heb vertoefd). Op zich ook mooi, maar dat typische Toscane (heuvels, cipressen etc.) vind je daar toch minder.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 mei 2012 06:59

Ik ken eigenlijk het westelijke deel van Toscane niet zo goed.
Wel ken ik de grens met Emilia en Romagna goed omdat daar veel hogere beklimmingen zitten die tellen voor het BIG brevet.
L'Eroica speelt zich vooral af tussen Firenze en Montalcino.
Dit zijn wel de grote wijnstreken en het oostenlijke stuk tussen Siena en Montalcino vind ik het mooiste stuk.
Vooral Pieve a Salti, Lucignano di asso, Torre a Castello, Mont Sante Marie, Cosona.

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 07 mei 2012 07:56

fraai verslag weer Gerard, mede door de foto's krijg je weer echt zin in de zomer!
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 07 mei 2012 09:30

Lekker verslag om op maandagochtend te lezen. Nu heb ik helemaal geen zin meer om iets te doen! ;-)
Ik weet niet waar ik het meest naar terug verlang. Het fietsen op de strade bianche of het eten van een Fiorentina. Waarschijnlijk is het toch de combinatie. Uiteraard voorzien van een fles chianti erbij.

Nynke is in korte tijd een indrukwekkend lijstje bij elkaar aan het fietsen. Er zijn mensen die dat na 10 of 20 jaar nog niet bij elkaar hebben!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 mei 2012 09:43

supergrover1 schreef: krijg je weer echt zin in de zomer!
Lol, dat heb ik al weeeeeeeeken 8-)
Less is bore

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 mei 2012 10:11

bottecchia schreef:Ik weet niet waar ik het meest naar terug verlang. Het fietsen op de strade bianche of het eten van een Fiorentina. Waarschijnlijk is het toch de combinatie. Uiteraard voorzien van een fles chianti erbij.
Ja de combi is super. Ik moet even een paar uur wat doen maar vanamiddag plaats ik een verslag en foto's van de Giro della Futa. Voorbeeld in mijn ogen hoe je de dingen die het leven de moeite waard maakt kan combineren.
bottecchia schreef:Nynke is in korte tijd een indrukwekkend lijstje bij elkaar aan het fietsen. Er zijn mensen die dat na 10 of 20 jaar nog niet bij elkaar hebben!
Ja dat klopt maar het heeft wel geholpen dat een van haar eerste ritjes de oude finale (Muur en Bosberg) van de Ronde van Vlaanderen was. Je weet dan gewoon niet beter :D

Lady Aspin
Forum-lid

Lady Aspin 07 mei 2012 11:00

Ik zou graag meegenieten van het reisverslag, omdat ik komende zomer ook naar Toscane ga.

Helaas zijn de foto's bij het verslag voor mij niet zichtbaar, ik zie alleen meerdere keren de tekst <Afbeelding> staan.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Plaats reactie