Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kraak, lijkt uit krank te komen

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 11 mei 2015 10:33

Hier hetzelfde probleem met een Press Fit BB. Ook tijdens krachtzetten (wind tegen) een tik-tak, bij een rustig tempo en bij het stilhouden van de benen geen geluid. Ik ben systematisch alles aan het aflopen met tot nu toe negatief resultaat.
Wat heb ik al gedaan:
- Pedalen draad ingevet
- Schoenplaatjes controle
- Zadelpen schoongemaakt
- Zadel rails en bevestigingsbouten
- Cranck verwijdert en opnieuw gemonteerd incl. lagerinspectie (geen afwijking kunnen constateren bij onbelast draaien en voelen)
- Bladboutjes los, smeren en op juiste moment vast gezet.
- Snelspanners en pat gesmeerd, veertjes verwijdert. Vaster en losser zetten.

Wat ik nog wil doen is om andere snelspanners monteren, daarna andere wielen. Als dit nog geen resultaat oplevert dan ga ik toch maar eens nieuwe BB lagers monteren.
Iemand nog tips welke zaken ik over het hoofd zie?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 11 mei 2015 10:55

Schoenplaatsjes invetten;
Ketting smeren.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Hanjovdberg
Forum-lid

Hanjovdberg 13 mei 2015 23:40

Als het zo duidelijk uit de crank komt zal het daar waarschijnlijk ook wel vandaan komen. Mijn ervaring toch wel dat dit vaak voorkomt. Bij staan even extra hard op rechts en links staan. Kan je ook stilstaand testen. Als je dan die kraak weer hoort vrij zeker vanuit de as. Loshalen en alles opnieuw invetten en vastzetten kan een poosje helpen. Vaak is een kraak een voorbode van slijtage. Hoeft niet altijd uiteraard. Soms kan een cup niet helemaal goed vast zitten en daardoor net een kraak veroorzaken.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 13 mei 2015 23:56

Nog een mogelijkheid. Met een bracket met schroefdraad kan het volgende gebeuren. Bij vaker monteren van trapascups ontstaat er meer ruimte in de schroefdraadgangen. Bij kracht zetten ontstaat een geluidje, dat echter door de mega dikke buizen enorm versterkt wordt. Oplossing: draai om de schroefdraad van de cups vóór montage 2-3 lagen van "gasfitter-tape", hele dunne kunststof tape voor het afdichten van gaskoppelingen. Dit vult de ontstane ruimte in de schroefdraadgangen op en de stilte keert weer. Kun je de vogels weer horen! :D

ilikebike
Forum-lid

ilikebike 14 mei 2015 19:38

Maar effe wat anders. Het is toch crank i.p.v. krank????

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 14 mei 2015 19:46

Zo is het. Is volgens mij shockerend bedoeld. Nogal flauw.

Hanjovdberg
Forum-lid

Hanjovdberg 16 mei 2015 17:50

klimmer schreef:Nog een mogelijkheid. Met een bracket met schroefdraad kan het volgende gebeuren. Bij vaker monteren van trapascups ontstaat er meer ruimte in de schroefdraadgangen. Bij kracht zetten ontstaat een geluidje, dat echter door de mega dikke buizen enorm versterkt wordt. Oplossing: draai om de schroefdraad van de cups vóór montage 2-3 lagen van "gasfitter-tape", hele dunne kunststof tape voor het afdichten van gaskoppelingen. Dit vult de ontstane ruimte in de schroefdraadgangen op en de stilte keert weer. Kun je de vogels weer horen! :D
Top tip!

ooglenz
Forum-lid

ooglenz 19 mei 2015 22:41

Het was de as/krank, het is een press fits ysteem van shimano wat onderhoud nodig heeft volgens de fietsenmaker. Hij heeft dit gedaan en toen was alles weer goed. dank voor het meedenken

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 19 mei 2015 22:58

Welk onderhoud?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Hanjovdberg
Forum-lid

Hanjovdberg 20 mei 2015 18:28

Ben ik ook benieuwd naar want veel te onderhouden valt er niet aan press fit systeem ... Tuurlijk je kunt er wat vet opsmeren maar echt stellen of schoonmaken zit er niet in.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 20 mei 2015 19:21

Vervangen is ook onderhoud, toch?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

ooglenz
Forum-lid

ooglenz 21 mei 2015 11:47

Regelmatig openen en smeren is inderdaad de truc/ vereiste. Aangezien ik het een nogal aardig klusje vind wacht ik even af hoe lang het kraken telkens gaat duren. Als dit elke 3500km is dan ga ik zelf wat spullen kopen om het te doen.

Plaats reactie