"herbruikbare" quicklink op een 10/11 speed ketting?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5544
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Op de 11speeds van KMC staat nadrukkelijk dat ze niet herbruikbaar zijn. Een keertje los of vast maken zal nog wel kunnen. Maar hoe vaker je dat doet hoe meer het slijt, dus ik denk dat ze het daar liever op veilig spelen. Ik heb ze wel eens hergebruikt. Maar dat was eigenlijk een noodgeval. Als de ketting lang op de fiets heeft gezeten doe ik er toch liever gewoon een nieuwe op. Liever heb ik de ketting gewoon veilig vast. Dan kan ik mezelf later ook niet al te veel verwijten als er iets gebeurt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13804
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ook al jaren ook met de mtb nog nooit een open gegaan sram. Na een heel ketting leven pak ik wel een nieuwe.
Ik gebruik ook al jaren een KMC link op mijn 10s Shimano ketting.
Omdat ik de fiets gebruik voor woon-werk verkeer door weer en wind vraagt de fiets (en ketting) geregeld wat aandacht om schoon en gesmeerd te houden. Juist door dit forum ben ik op het gebruik van de links van KMC in combinatie met de Shimano ketting gekomen en daar heb ik geen moment spijt van gehad.
Bij vervangen van de ketting gebruik ik standaard inderdaad ook wel een nieuwe link.
Het is me overigens de laatste keer wel opgevallen dat de nieuwe link in combinatie met een 5701 ketting niet echt makkelijk ging. Het aanbrengen van de link kost over het algemeen geen moeite maar in dit geval was dit anders. Misschien toeval maar ik zal er de volgende keer nog eens op letten. Combinatie met 5701 ketting is wat dat betreft niet voor het eerst gebruikt.
Ik ben het overigens wel eens met de stelling dat je niet iedere keer als de ketting om aandacht lijkt te vragen al het smeermiddel moet verwijderen door dermate rigoreus schoon te maken met de aangegeven goedjes. Ik heb dat ook wel een tijdje gedaan maar kettingen gingen toch echt minder lang mee zo heb ik inmiddels geleerd. Nadeel is wel (zeker bij de shimano kettingen) dat deze ' vuiler' blijven ogen.
Omdat ik de fiets gebruik voor woon-werk verkeer door weer en wind vraagt de fiets (en ketting) geregeld wat aandacht om schoon en gesmeerd te houden. Juist door dit forum ben ik op het gebruik van de links van KMC in combinatie met de Shimano ketting gekomen en daar heb ik geen moment spijt van gehad.
Bij vervangen van de ketting gebruik ik standaard inderdaad ook wel een nieuwe link.
Het is me overigens de laatste keer wel opgevallen dat de nieuwe link in combinatie met een 5701 ketting niet echt makkelijk ging. Het aanbrengen van de link kost over het algemeen geen moeite maar in dit geval was dit anders. Misschien toeval maar ik zal er de volgende keer nog eens op letten. Combinatie met 5701 ketting is wat dat betreft niet voor het eerst gebruikt.
Ik ben het overigens wel eens met de stelling dat je niet iedere keer als de ketting om aandacht lijkt te vragen al het smeermiddel moet verwijderen door dermate rigoreus schoon te maken met de aangegeven goedjes. Ik heb dat ook wel een tijdje gedaan maar kettingen gingen toch echt minder lang mee zo heb ik inmiddels geleerd. Nadeel is wel (zeker bij de shimano kettingen) dat deze ' vuiler' blijven ogen.
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!
+1Karl66 schreef:Het is prettig als je ketting aan de buitenkant blinkt, maar nog prettiger dat de rollers goed in het vet staan. Als je hem zo vaak in de ontvetter legt, dan los je op een gegeven moment al het vet in de rollers op. Ik zou hem dus gewoon met een doek aan de buitenkant schoonmaken en lekker op je fiets laten zitten. Dan blinkt hij ook en hou je ook nog smering over. Ik zou het echt niet aanraden om je ketting zo vaak van je fiets af te halen.
Daarbij is je ketting na bv de volgende rit toch weer vies.
Mijn ketting(en) gaan lang mee door: na iedere rit afdoen met een doek evt met een beetje "ontvetter", dan het meeste vuil met een tandenborstel er uit poetsen, nogmaals met een doek het laatste vuil er afwrijven, bovenin oliën, paar keer doordraaien en schakelen. Dag later nog een keer schoonwrijven. Een ieder zal zijn eigen methode houden maar ik krijg steeds weer complimenten van de fm over de staat van mijn ketting .
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Na een rit zet ik mijn fiets in de schuur, pak nog gauw ff de lege bidon's en zwalk zwetend de trap op om gauw te gaan douchen en daarna uitrusten! Eigenlijk zou je hem nu wel schoon moeten maken (iig de draaiende delen) zoals jij omschrijft maar ik heb er de puf niet voor.
Het leek mij z'n ideale oplossing, eens in de week (of zeg beter om de paar weken) de KMC link even losklikken, ketting in de ontvetter, rest van de draaiende delen goed schoonmaken zonder dat de ketting in de weg zit, ketting er weer in, even overnieuw in de ketting olie en klaar voor weer een tijd(je) fietsen. Tussentijds dan gewoon afspoelen/schoonwrijven en nieuw/meer olie op de ketting indien nodig.
Het leek mij z'n ideale oplossing, eens in de week (of zeg beter om de paar weken) de KMC link even losklikken, ketting in de ontvetter, rest van de draaiende delen goed schoonmaken zonder dat de ketting in de weg zit, ketting er weer in, even overnieuw in de ketting olie en klaar voor weer een tijd(je) fietsen. Tussentijds dan gewoon afspoelen/schoonwrijven en nieuw/meer olie op de ketting indien nodig.
Als je na elke rit zo uitgeput en zwalkend je moet voortbewegen doe je imho iets niet helemaal goed...
Het schoonmaken van je fiets of ketting hoef je natuurlijk niet direct na een rit te doen. s'Avonds of de next day kan ook he? Als je dit consequent blijft doen (10-15min werk)
dan is "een badje" voor de ketting helemaal niet nodig.
Het schoonmaken van je fiets of ketting hoef je natuurlijk niet direct na een rit te doen. s'Avonds of de next day kan ook he? Als je dit consequent blijft doen (10-15min werk)
dan is "een badje" voor de ketting helemaal niet nodig.
Laatst gewijzigd door flores op 10 okt 2013 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Je hebt re-usable missing links en non-reusable
Soms kun je non-re-usable nog een keer gebruiken al raad de fabrikant dat dan niet aan.
Als je kijk hebt op materialen en toleranties ed kun je dit redelijk inschatten.
Je kunt missing links via ebay veel goedkoper kopen. Koop er dan gelijk meerdere. De stuksprijs op ebay is ongeveer 60% van de Nederlandse winkelprijs.
Al deze dingen zijn al geschreven en dat kun je onder andere hier vinden >>
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... ssing+link
Soms kun je non-re-usable nog een keer gebruiken al raad de fabrikant dat dan niet aan.
Als je kijk hebt op materialen en toleranties ed kun je dit redelijk inschatten.
Je kunt missing links via ebay veel goedkoper kopen. Koop er dan gelijk meerdere. De stuksprijs op ebay is ongeveer 60% van de Nederlandse winkelprijs.
Al deze dingen zijn al geschreven en dat kun je onder andere hier vinden >>
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... ssing+link