slakkentempo duurtraining :)
Zelf ook nooit echt geduld gehad om me strikt alleen aan D1 te houden.
Wel meerdere lange ritten gedaan, waar ik door vermoeidheid op t eind verplicht in D1 moest rijden.
Laatst Drenthe200 gereden (mtb) waar het me eens lukte om veel in D1 te blijven en regelmatig te eten.
Ik was zelf verbaasd over hoe makkelijk ik die tocht heb uitgereden.
Moet ik dan meer D1, strikt in D1 trainen ?
Wel meerdere lange ritten gedaan, waar ik door vermoeidheid op t eind verplicht in D1 moest rijden.
Laatst Drenthe200 gereden (mtb) waar het me eens lukte om veel in D1 te blijven en regelmatig te eten.
Ik was zelf verbaasd over hoe makkelijk ik die tocht heb uitgereden.
Moet ik dan meer D1, strikt in D1 trainen ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
- Contact
@brutus Ik denk dat je eerst moet kijken naar wat jouw doelstelling is. Wil je lekker fietsen en je flink uitleven op de fiets, of wil je jezelf verbeteren om tochten of wedstrijden te rijden.
In het tweede geval gaat het erom dat je bepaalde fysiologische processen traint. Tussen een hartslag van 135 en 136 zit geen verschil, maar de verschillende zones zijn wel een goede inschatting van verschillende fysiologische processen die in je lichaam plaatsvinden.
Ik ben nog steeds geen fan van de d1-d3 zones. Als jij nu 80% in d3 rijdt en 40% in D2 gaat rijden dan zal de progressie minimaal zijn. De optimale vetverbranding zit heel laag in de D1 zone 60-63% van je VO2max. In d2 zit je dus voor een klein deel in je vetverbranding en een groot deel koolhydraten.
Door veel in D3 te trainen is jouw lichaam ook gewend geraakt aan de hogere lactaat waarden. Je bent niet meer vermogen gaan leveren. In principe ben je dus sterker geworden in plaats van beter.
Je gaat dus wel progressie boeken, maar niet zo heel veel als je van D3 naar D2 overstapt.
D1 trainingen zijn overigens heel goed te combineren met andere trainingsvormen. Een krachttraining op de Tacx of Elite kan in je tempo zone gedaan worden. High Intensity blokken eens in de tien dag op treshold. Anaerobe capaciteit bijvoorbeeld 30 sec sprint en kort sprint werk komen ook veelvuldig in mijn trainingen voor. Het is alleen de vraag wat is voor jouw een goede prikkel. 6 x 3 min op tempo of treshold heeft een betere impact dan 20 min aan één stuk of langere blokken.
In het tweede geval gaat het erom dat je bepaalde fysiologische processen traint. Tussen een hartslag van 135 en 136 zit geen verschil, maar de verschillende zones zijn wel een goede inschatting van verschillende fysiologische processen die in je lichaam plaatsvinden.
Ik ben nog steeds geen fan van de d1-d3 zones. Als jij nu 80% in d3 rijdt en 40% in D2 gaat rijden dan zal de progressie minimaal zijn. De optimale vetverbranding zit heel laag in de D1 zone 60-63% van je VO2max. In d2 zit je dus voor een klein deel in je vetverbranding en een groot deel koolhydraten.
Door veel in D3 te trainen is jouw lichaam ook gewend geraakt aan de hogere lactaat waarden. Je bent niet meer vermogen gaan leveren. In principe ben je dus sterker geworden in plaats van beter.
Je gaat dus wel progressie boeken, maar niet zo heel veel als je van D3 naar D2 overstapt.
D1 trainingen zijn overigens heel goed te combineren met andere trainingsvormen. Een krachttraining op de Tacx of Elite kan in je tempo zone gedaan worden. High Intensity blokken eens in de tien dag op treshold. Anaerobe capaciteit bijvoorbeeld 30 sec sprint en kort sprint werk komen ook veelvuldig in mijn trainingen voor. Het is alleen de vraag wat is voor jouw een goede prikkel. 6 x 3 min op tempo of treshold heeft een betere impact dan 20 min aan één stuk of langere blokken.
Ik doe het net zoals Kilowatt. Al moet ik eerlijk toegeven dat met de huidige wind ik soms nog trager fiets. Maar goed, ik fiets nog. Gisteren zag ik een paar anders fietsers er de brui aan geven, en met de stadsfiets aan de hand, hun weg te voet verder zetten.
Ik ben ook eerder een diesel. Rustig aan starten (doseren), om na een bepaalde tijd te voelen dat het begint lekker te lopen. Ook dat is leren trainen (denk ik toch).
Ik ben ook eerder een diesel. Rustig aan starten (doseren), om na een bepaalde tijd te voelen dat het begint lekker te lopen. Ook dat is leren trainen (denk ik toch).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
@Allen, hoe zie je de 60-63% in relatie tot zwemmen (jouw primaire sport)? Uiteindelijk bij een IM is de duur max 1:15 voor de meeste.
What makes the boat go faster?
@Alan Hoe komt het dat jij zoveel? in D1 rijdt, een hoge VO2max hebt en dan 53x11 niet bij kunt houden? Dat veronderstel je zelf in een ander topic.
Om ons Frans te verbeteren kopen we Franse fietsbladen. In CycloSport jan/feb. 2016 staat het artikel "Déjouez les 10 pièges de l'entraînement hivernal". En wat staat daar in het heel erg kort: houd rekening met de omstandigheden, maar laat je door de winter niet in slaap sussen door alleen maar rustige trainingen te doen. Zet jezelf ertoe aan om ook je sprint en klimcapaciteiten bij te houden. En... probeer in de winter niet meer dan 3 kg aan te komen.
Ik krijg steeds weer het gevoel dat mensen niet kunnen accepteren dat er een max is waar je tegenaan loopt. En met specifieke training, die zeker niet voor iedereen hetzelfde zal zijn, zullen sommigen nog best wat progressie kunnen boeken, maar om alles op één hoop te gooien en ieder hetzelfde advies te geven, het gaat er bij mij nog steeds niet in.
@TTT Het is voor het eerst dat ik hoor dat er meer dames op Strava zouden zitten die "langzaam" rijden dan mannen, is voor mij helemaal nieuw. Ik kan het niet weeerleggen omdat ik het gewoon niet weet. Maar ook de heren in die link rijden veel langzamer dan de 30+ snelheden die je zo vaak leest. Of zal dat komen omdat inmiddels heel veel mensen in D1 zijn gaan trainen
Om ons Frans te verbeteren kopen we Franse fietsbladen. In CycloSport jan/feb. 2016 staat het artikel "Déjouez les 10 pièges de l'entraînement hivernal". En wat staat daar in het heel erg kort: houd rekening met de omstandigheden, maar laat je door de winter niet in slaap sussen door alleen maar rustige trainingen te doen. Zet jezelf ertoe aan om ook je sprint en klimcapaciteiten bij te houden. En... probeer in de winter niet meer dan 3 kg aan te komen.
Ik krijg steeds weer het gevoel dat mensen niet kunnen accepteren dat er een max is waar je tegenaan loopt. En met specifieke training, die zeker niet voor iedereen hetzelfde zal zijn, zullen sommigen nog best wat progressie kunnen boeken, maar om alles op één hoop te gooien en ieder hetzelfde advies te geven, het gaat er bij mij nog steeds niet in.
@TTT Het is voor het eerst dat ik hoor dat er meer dames op Strava zouden zitten die "langzaam" rijden dan mannen, is voor mij helemaal nieuw. Ik kan het niet weeerleggen omdat ik het gewoon niet weet. Maar ook de heren in die link rijden veel langzamer dan de 30+ snelheden die je zo vaak leest. Of zal dat komen omdat inmiddels heel veel mensen in D1 zijn gaan trainen
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
- Contact
@Livio Livius IM daar bedoel je Individual Medley mee??? Bij zwemmers kun je ook lactaat testen uitvoeren en de doeltijden berekenen die je moet zwemmen tijdens een training. In een training van 1,5 uur zwem ik bijvoorbeeld zo'n 3500m-5000m als het een duurtraining is. Mijn aerobe drempel ligt op 1 minuut en 15 sec op 100m vrij en mijn omslagpunt op 1 minuut en 9 sec op 100m vrij korte baan. Ergens tussen de 1:15 en 1:20 op 100m vrij is zeer rustige duur en dan kom ik ook op die 60-63% van mijn VO2max. Veel zwemmers zwemmen met een doeltijd van 1:15 per 100m al serieus hard en ik lig dan te spelen. Zo is het ook in het wielrennen, sommigen rijden 28-30km/uur met een hartslag van 120-130 anderen met een hartslag van 180-190.
@jans ik ben een zwemmer. Mijn VO2max is in het zwembad moeilijk te meten. Omdat zwemmen een sport is waarbij je het hele lichaam gebruikt is de VO2max waarschijnlijk nog een stuk hoger dan alleen op de fiets. Met een fietstest haal ik mede door mijn zwemtrainingen een hoge VO2max, maar dat betekend niet dat mijn conditie op de fiets meteen zo goed is. Als ik 50km rustige duur fiets ben ik aardig moe en dan gaat dat met 20km/uur. Een VO2max alleen zegt dus ook niets over je conditie.
@jans ik ben een zwemmer. Mijn VO2max is in het zwembad moeilijk te meten. Omdat zwemmen een sport is waarbij je het hele lichaam gebruikt is de VO2max waarschijnlijk nog een stuk hoger dan alleen op de fiets. Met een fietstest haal ik mede door mijn zwemtrainingen een hoge VO2max, maar dat betekend niet dat mijn conditie op de fiets meteen zo goed is. Als ik 50km rustige duur fiets ben ik aardig moe en dan gaat dat met 20km/uur. Een VO2max alleen zegt dus ook niets over je conditie.
het blijft een interessant verhaal; die duurtrainingen en hartslagzones. ik ben nog een beginner wat dat betreft, maar ik probeer het volgende te doen. het zal vast niet wetenschappelijk helemaal verantwoord en correct zijn, maar ik vind het prettig fietsen en dat is voor mij een van de belangrijkste redenen.
- extensief duur: HF 120 - 145
- intensief duur: HF 145 - 160
- interval / sprintjes / keihard bruggen opfietsen / tegenwind stampen: 160 - 185 -> dat is ongeveer mijn max wat ik gemeten heb.
een intensieve duurtraining blijf ik gewoon in die zone.
een extensieve duur, wissel ik graag af met wat sprintjes om af en toe hartslag omhoog te gooien.
maximaal uit mijn trainingen halen? vast niet...heb ik zo plezier in het fietsen? 100%
- extensief duur: HF 120 - 145
- intensief duur: HF 145 - 160
- interval / sprintjes / keihard bruggen opfietsen / tegenwind stampen: 160 - 185 -> dat is ongeveer mijn max wat ik gemeten heb.
een intensieve duurtraining blijf ik gewoon in die zone.
een extensieve duur, wissel ik graag af met wat sprintjes om af en toe hartslag omhoog te gooien.
maximaal uit mijn trainingen halen? vast niet...heb ik zo plezier in het fietsen? 100%
is het fietsen aan het her-ontdekken
@ Jans: ik denk dat veel fietsers wel 30 kilometer per uur denken te rijden maar dat het echte gemiddelde toch lager is. Scheelt bij mij al gauw, afhankelijk van de verkeerssituaties, 2 á 3 kilometer op mijn gemiddelde.
Courir c'est mourir un peu
@Alan Dat je zwemmer bent was me al lang duidelijk. Maar jij gaf wel steeds aan dat jij vooral in D1 fietste. Omdat dat goed was. En dat het jou ook lukte om in Limburg in D1 te blijven. Maar je hebt dus helemaal geen meetbare eigen resultaten, Dus kan ik niets met het feit dat je in D1 fietst.
Ik vind het wel jammer dat je niet reageert op hetgeen ik schrijf wat er in Frans fietsblad staat. Ik weet, er zijn veel wegen die naar Rome leiden. De één zal de ene weg nemen, de volgende een andere. Maar daarmee is niet per definitie de andere weg slechter. (Ja, ik begrijp ook dat iedere keer alleen in het rood fietsen niet goed is.)
@synapse: Dat is nu waar het vaak over gaat. Mensen kijken naar de prestaties van anderen en dan blijkt er vaak een verschil te zitten tussen wat mensen zeggen en werkelijk presteren.
Ik vind het wel jammer dat je niet reageert op hetgeen ik schrijf wat er in Frans fietsblad staat. Ik weet, er zijn veel wegen die naar Rome leiden. De één zal de ene weg nemen, de volgende een andere. Maar daarmee is niet per definitie de andere weg slechter. (Ja, ik begrijp ook dat iedere keer alleen in het rood fietsen niet goed is.)
@synapse: Dat is nu waar het vaak over gaat. Mensen kijken naar de prestaties van anderen en dan blijkt er vaak een verschil te zitten tussen wat mensen zeggen en werkelijk presteren.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
@Alan, ik bedoel met IM full distance triathlon.
What makes the boat go faster?
Dat is een feit. Hoeveel keer heb ik gehoord dat ze gemiddeld 30km/u rijden. Blijkt dan ze steevast de 30km/u als snelheid rijden. Maar zo werkt het natuurlijk niet.synapse schreef:@ Jans: ik denk dat veel fietsers wel 30 kilometer per uur denken te rijden maar dat het echte gemiddelde toch lager is. Scheelt bij mij al gauw, afhankelijk van de verkeerssituaties, 2 á 3 kilometer op mijn gemiddelde.
Los van alle snelheden, hartslagen en andere wattages: geniet van het fietsen