Lijkt me heerlijk, nooit meer geklooi met je voorderailleur. Ik heb mezelf een eagle upgrade beloofd voor deze zomer. Voor de Nederlandse rondjes lekker rammen met een 38 vooraan, in het buitenland een 34 of 32. Wisselen van tandbladen is een kwestie van crank eraf en een paar torxboutjes los en weer vastschroeven toch?matthiav schreef: Ik heb een 1x11 setup, (...)
Mountainbike Show Your Stuff
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Inderdaad (in het geval van een direct mount). Als je een spider gebruikt, dan moet je zelfs de crank niet demonteren. Persoonlijk vind ik de Eagle overkill (in die zin dat ik geen 12e kransje nodig heb, en al zeker geen 50T). Daarnaast is het nòg duurder dan een 1x set-up, waarbij een X1 cassette ook al gauw richting 200-300 euro gaat. Maar de Eagle zou wel schitterend materiaal zijn (al veel positieve reviews gelezen, alsook zeer tevreden gebruikers gehoord). En, redelijk belangrijk, alles zou nog een stuk duurzamer zijn dan de 1x11 groepen van Sram, die op zich al redelijk slijtvast zijn (zeker in vergelijking met een gemiddelde Shimano groep).53x11 schreef:Wisselen van tandbladen is een kwestie van crank eraf en een paar torxboutjes los en weer vastschroeven toch?
Om de kosten onder controle te houden, kun je 2 of 3 kettingen afwisselend opleggen (dit doe ik momenteel). Je kettingblad vooraan zodanig kiezen dat je de 50T en 10T niet al te vaak gebruikt is ook een tip. En voor de winter ga ik een goedkope Sram GX cassette monteren denk ik.
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Berichten: 1774
- Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
- Locatie: Soest
- Contact
Die 50'er is inderdaad fors, maar op Kwintelooyen na redelijk wat rondjes toch lekker om even wat lichter te gaan. Verder in de Eiffel vorige maand toch ook wel lekker. 36/50 dan.matthiav schreef:Persoonlijk vind ik de Eagle overkill (in die zin dat ik geen 12e kransje nodig heb, en al zeker geen 50T). Daarnaast is het nòg duurder dan een 1x set-up, waarbij een X1 cassette ook al gauw richting 200-300 euro gaat. Maar de Eagle zou wel schitterend materiaal zijn (al veel positieve reviews gelezen, alsook zeer tevreden gebruikers gehoord). En, redelijk belangrijk, alles zou nog een stuk duurzamer zijn dan de 1x11 groepen van Sram, die op zich al redelijk slijtvast zijn (zeker in vergelijking met een gemiddelde Shimano groep).
Bij vervanging gaat de 38'er er op want zoveel fiets ik niet in buitenland.
Mbt slijtage: Spul zit er nu 3100 km op en optisch ziet het er nog erg goed uit. Heb van 1x11 Sram rijders waarden van 6.000 km gehoord, dus kleine hoop dat ik dat ook haal met setje. Om de 500 km wissel ik wel de ketting.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
Vooraleer ik met een 1x groep reed had ik er ook mijn bedenkingen over maar nu zou ik echt niet meer terug willen naar 2x. Met een 32 vooraan en de 10-42 cassette raak ik prima uit de voeten. Voor het buitenland of écht zwarte Ardennen-marathons zou ik ook voor een 30 opteren.
Bij een 1x12 kies je 1 voorblad en je kan er overal mee weg, en is 1x ook toegankelijker voor een breder publiek. Sinds 2015 sport ik weer veel maar anno 2014 zou ik mezelf geen 1x aangeraden hebben.
Ik rijd ook met een ProCaliber, bijzonder fijn fietsje. Tot zolang ik de Lotto niet win en me een Top Fuel 9.9 aanschaf zal hij moeten voldoen
Bij een 1x12 kies je 1 voorblad en je kan er overal mee weg, en is 1x ook toegankelijker voor een breder publiek. Sinds 2015 sport ik weer veel maar anno 2014 zou ik mezelf geen 1x aangeraden hebben.
Ik rijd ook met een ProCaliber, bijzonder fijn fietsje. Tot zolang ik de Lotto niet win en me een Top Fuel 9.9 aanschaf zal hij moeten voldoen
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Berichten: 1774
- Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
- Locatie: Soest
- Contact
Dat klopt, alleen voor publiek dat niet schrikt van de onderdelenprijzen van bijvoorbeeldeen cassette. Gelukkig schijnt de Eagle langer mee te gaan, want pakweg 350,- euro blijft "leuk" bedrag om af te tikken.
Overigens nu zelf 3.200 km er mee opzitten en alles ziet er nog best fris uit. Met mijn 3x10 met XTR achter haalde ik dat niet.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
In hoeverre het een eerlijk vergelijk is weet ik niet, maar ik kwam van een 3x9 shimano groep en rij nu 2x10 SRAM, en ik heb wel het idee dat met name de SRAM cassette erg lang meegaat. Ben inmiddels aan mijn 3e ketting, en mijn tweede grote voorblad toe (na 2700 km, maar in de modder gaat het soms snel), maar de cassette lijkt geen krimp te geven
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18
Ik merk dat wel ja. Zeker de 11 en 12 speed van Sram staan erom bekend redelijk duurzaam te zijn. Dan heb ik het wel over de cassette, over ketting/kettingblad kan ik geen uitspraak doen. Op mijn vorige mtb (10 speed) heb ik 3j met een Sram cassette gereden, daarna geswitched naar een XT cassette maar die verslijt duidelijk sneller.