KukeleKupers schreef:
Een crossfiets is langzaam. Leuk om rechtdoor te fietsen en km's te maken, maar zodra er iets gestuurd of geremd moet worden heb je er niets aan.
Is ook mijn ervaring. Maar voor 90% van de veldtochten in NL volstaat een CX prima. Plus dat je er wat prettiger mee op de weg fietst. Rij liever op een CX 20km naar een toertocht en weer terug dan op een ATB.
Wil je snel offroad fietsen in de NL, pak dan een racy HT frame en zet er een starre vork in.
Die starre vork ben ik het niet mee eens. Een goede verende vork is al heel snel sneller, zeker als je een poplock op je stuur hebt. In hobbelige bochten heb je met een verende vork veel meer grip en stuurprecisie en op een stuiterend pad hou je makkelijker je snelheid.
Lefty: ik heb er 1x een middag mee gereden en een keer een volle ronde Amerongen. De veereigenschappen en de stijfheid van de Lefty konden mij wel bekoren, had een beetje het FOX gevoel, maar ik had het gevoel dat ie steeds opzij trok. Bleek ook wel toen ik met losse handen op het asfalt reed, waarbij ik continue moest corrigeren.
Liefst zou ik zelf een FOX RLC hebben met een Rockshox poplock.