Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 25 nov 2024 08:06

De (I)5 is voor een electro/hybrid nog wel geslaagd.
Ja je ziet wel dat ie iets hoger is, maar ik vind hem in het echt wel geslaagd.

Alle auto merken gaan een kant op die ik niet perse mooi vind. Hoog heb ik helemaal niks mee.
Audi doet met de nieuwe A4, die nu A5 heet wel "normaal" maarja dan is het weer meer van hetzelfde.
Volvo gaat aan de binnenkant de verkeerde kant op een scherm prima, maar alleen een scherm wil ik niet.

De normale merken maken ook weinig meer wat ik mooi vind of het is (te) duur.

De normale niet autoliefhebber kan je vaak niet op smaak betrappen en die kopen het gewoon.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2024 09:06

wasbeer2006 schreef: 25 nov 2024 08:06 Alle auto merken gaan een kant op die ik niet perse mooi vind. Hoog heb ik helemaal niks mee.
Audi doet met de nieuwe A4, die nu A5 heet wel "normaal" maarja dan is het weer meer van hetzelfde.
Volvo gaat aan de binnenkant de verkeerde kant op een scherm prima, maar alleen een scherm wil ik niet.

De normale merken maken ook weinig meer wat ik mooi vind of het is (te) duur.

De normale niet autoliefhebber kan je vaak niet op smaak betrappen en die kopen het gewoon.
A5 is een verkapte prijsverhoging zonder enige innovatie. Echt een afknapper als je totaalplaatje bekijkt.
Volvo systeem wat ze in de V/XC60 hebben vind ik echt prima. Paar belangrijke basisdingen middels knoppen, de rest middels een zeer goed werkend systeem. Ik was er in 1 dag aan gewend. De EX30 daarintegen ziet er niet uit, soort van rijdend Ikea interieur zonder kraak of smaak.

Er zijn nog wel nette auto's hoor. Zelfs EV's zoals de nieuwe Scenic, de Kia EV6 of de r5.
Alleen de belangrijke middenklasse is echt uien. Peugeot 308 teveel tierelantijnen in design, Golf saai en met enorm slechte ergonomie (hoe konden ze dat toch zo verpesten), Seat Leon vind ik nog wel oke, maar voor een mooie betaal je ook 45k, een betaalbare Volvo zoals vroeger de V50 is er niet meer, etc. Tis zo'n belangrijke klasse, maar het is saaiheid troef.
En met de prijsstijgingen van de laatste paar jaar en beperkte leasebudget indexatie vrees ik dat ik toch naar die saaie klasse zal af moeten zakken eind 2025 of gewoon 100% zakelijk gaan rijden en prive iets leuks kopen. Ik neig steeds meer naar dat laatste.
Less is bore

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2024 09:09

wasbeer2006 schreef: 25 nov 2024 08:00
leon1 schreef: 23 nov 2024 18:41 Ik ook, daarom is de Mini ook een private-leaser en dat zal de volgende ook weer worden. Geen investering nodig, geen gedonder qua onderhoud of wat dan ook. Betalen voor gebruik en na een bepaalde periode weer teruggeven. Alleen zal de volgende wel iets duurder uitvallen. Geen subsidie meer en wel weer wegenbelasting.
Wij hebben ook een mini electric, voor die prijs kan je amper oude twedehands auto,s rijden.
De volgende zal wat duurder worden alhoewel..... de auto verkopen liggen echt op zijn gat.
Er zijn weer heel veel kortingen
Kortingen klinkt leuk, maar vervolgens staat in de offerte wel de prijsverhoging opgenomen tussen nu bestellen en over half jaar leveren.....
En vergis je niet in de toename van de wegenbelasting.
Less is bore

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 nov 2024 09:41

daniel1975 schreef: 25 nov 2024 09:09
wasbeer2006 schreef: 25 nov 2024 08:00 ......
Er zijn weer heel veel kortingen
Kortingen klinkt leuk, maar vervolgens staat in de offerte wel de prijsverhoging opgenomen tussen nu bestellen en over half jaar leveren.....
.........
Ik koop enkel een fiets/auto die in de winkel/garage staat.
Dan weet je wat je koopt en sta je ook qua prijs niet voor verassingen.

Vorige maand een nieuwe Mazda CX5 uit stock met een heel mooie korting gekocht. Gewoon een 2.0 liter benzine. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2024 10:18

Lcsmet schreef: 25 nov 2024 09:41

Vorige maand een nieuwe Mazda CX5 uit stock met een heel mooie korting gekocht. Gewoon een 2.0 liter benzine. :)
Fraai auto, gefeliciteerd. Mist een klein turbootje om ook in de lage toerengebieden voldoende koppel te leveren, maar rijdt heel fijn en is lekker compleet.

Qua voorraad auto snap ik wat je bedoelt, maar ik ben dermate liefhebber dat ik graag zelf de configuratie maak. En laat zwart op wit vastleggen dat de afgesproken prijs de afgesproken prijs is anders hoef ik hem niet.
Less is bore

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 nov 2024 10:27

daniel1975 schreef: 25 nov 2024 10:18
Lcsmet schreef: 25 nov 2024 09:41

Fraai auto, gefeliciteerd. Mist een klein turbootje om ook in de lage toerengebieden voldoende koppel te leveren, maar rijdt heel fijn en is lekker compleet.

Qua voorraad auto snap ik wat je bedoelt, maar ik ben dermate liefhebber dat ik graag zelf de configuratie maak. En laat zwart op wit vastleggen dat de afgesproken prijs de afgesproken prijs is anders hoef ik hem niet.
Als je dan inderdaad + 6 maanden op je auto moet wachten dan zal je wel wat wagens moeten laten gaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

leon1
Forum-lid

leon1 25 nov 2024 10:31

daniel1975 schreef: 25 nov 2024 09:09 Kortingen klinkt leuk, maar vervolgens staat in de offerte wel de prijsverhoging opgenomen tussen nu bestellen en over half jaar leveren.....
En vergis je niet in de toename van de wegenbelasting.
Ja, we gaan het zien. We moeten nog iets meer dan 1 jaar. Op deze Mini hebben we 5 maanden gewacht. Dus we gaan over een half jaar maar eens de markt verkennen. En in de tussentijd hier en daar eens een auto voor een proefrit uitlenen. :mrgreen:

We wilden eigenlijk het contract van de Mini nog 1 jaar verlengen naar 5 jaar. Dat kan ook, 5 jaar is het maximale. BMW lease kwam echter met een totaal oninteressant aanbod. Ik heb nog vragen gesteld hoe ze in hemelsnaam daarmee op de proppen zijn gekomen maar daar heb ik geen reactie meer op gehad. Slecht wel...

We hebben echt veel meer kilometers gereden met de Mini dan begroot. In de eerste 2 jaar al 4000km meer. Maar dat hebben we ook al keurig afgerekend. Zelfs de meerkilometers in ogenschouw nemende reed de Mini nog voordeliger dan mijn 2.4. Maar nu ik zelf ook gedeeltelijk electrisch kan rijden is mijn auto weer #1 als we met z'n allen op pad zijn. Dan hoeft mijn dochter zich niet meer dubbel te vouwen in de Mini. :lol: Dus de meerkilometers op de Mini zijn verleden tijd. Toch ging BMW lease er in de offerte vanuit dat we die meerkilometers blijven maken.

En gefeliciteerd met jouw CX5 Lcsmet. Vind ik een mooie auto!
Ride bikes, not tanks!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2024 10:52

leon1 schreef: 25 nov 2024 10:31
We wilden eigenlijk het contract van de Mini nog 1 jaar verlengen naar 5 jaar. Dat kan ook, 5 jaar is het maximale. BMW lease kwam echter met een totaal oninteressant aanbod.
Bijzondere wereld blijft dat, dat leasen.
Onze buren rijden in een Tiguan private lease en die was 4 jr geleden écht heel scherp, kon je onmogelijk zelf nieuw voor kopen. Uitloopmodel op voorraad.
Die verlengen ook 1 jaar en gaan zelfs minder betalen, gaan paar tientjes af van de prijs. Dus leg mij het maar uit....
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 25 nov 2024 11:14

Wij ook nog 1 jaar in de mini, misschien verleng ik hem wel een jaar.
Alhoewel nu die gasten groter worden de mini van 3 naar 2 zitter gaat.

Echt heel jammer dat ie niet 10cm meer beenruimte heeft. Het is echt een premium auto.
Die als EV goed en leuk rijd en niet zwaar is, 1200kg, nadeel is de zeer beperkte actieradius van een 160 - 190km.
Maargoed het is ook een erbij auto. Mijn vrouw heeft in 3 jaar twee keer onderweg moeten laden.

Eens ook Daniel, de huidige V60 is een prima totaal pakket en toen ik hem koos in de lease nog redelijk geprijsd. Nu 3 jaar later is de dezelfde 14K duurder!
Nu nogsteeds redelijk geprijsd. Hybrid, 350PK.

Bij ons word lease versobert, misschien ga ik het wel zelf regelen. Ook nu zijn er private lease goede aanbiedingen.
Een V60 T8 is 1000 euro per maand, ja veel geld. Maar daar ga je geen auto van 80k zelf voor rijden.

Ik was zaterdag bij de BMW dealer een I7 in de aanbieding voor 110K. Veel geld maar een koopje als je kijkt wat je ervoor krijgt. Een soort Sworks SL met Red voor 6K :-)

leon1
Forum-lid

leon1 25 nov 2024 11:30

daniel1975 schreef: 25 nov 2024 10:52 Die verlengen ook 1 jaar en gaan zelfs minder betalen, gaan paar tientjes af van de prijs. Dus leg mij het maar uit....
Minder kilometers gereden?

De Mini hebben wij op 7000km / jaar ingezet maar na 2 jaar stond de teller dus niet op 14.000km maar op 18.000km. Dus 8ct/km meer al afgerekend. Nu komt BMW lease met een verlenging op basis van 11.000km per jaar en ook nog met terugwerkende kracht? Dus als we daarop ingaan mag ik meteen met terugwerkende kracht nog een kleine €800 bijbetalen en naar de toekomst toe ook een hoger maandbedrag :?: :?: Uiteraard heb ik aangegeven dat we de laatste 2 jaar wel zo om en nabij de 7000km / jaar gaan uitkomen.

En dat nadat ik na twee jaar dus de meerkilometers heb afgerekend waarbij de teller van de kilometers dus eigenlijk weer opnieuw begint te tellen. Of begrijp ik het nu niet?
Ride bikes, not tanks!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2024 11:43

leon1 schreef: 25 nov 2024 11:30
daniel1975 schreef: 25 nov 2024 10:52 Die verlengen ook 1 jaar en gaan zelfs minder betalen, gaan paar tientjes af van de prijs. Dus leg mij het maar uit....
Minder kilometers gereden?
Nee, conform inschatting.

V60 is echt absurd hard in prijs gestegen. De mijne ook minimaal 9K erbij voor een gelijkwaardige uitvoering.
Less is bore

leon1
Forum-lid

leon1 25 nov 2024 12:29

Nou ja, hoe dan ook, als we een jaar verlengen dan hebben we de subsidie niet meer (want dat gaat over 4 jaar max.). En een nieuwe Mini is momenteel ongeveer net zo duur per maand als onze huidige. Dus misschien moeten we het niet moeilijker maken dan het al is. ;)

En die Mini's rijden wel fantastisch. Ik weet niet of een Alpine A290 daarbij in de buurt kan komen. Maar dat ga ik zeker een keer uitproberen. Mogelijk staat de Aceman ook nog op het programma. Iets meer ruimte zou niet eens zo verkeerd zijn. Maar bij Mini blijven zal het wel makkelijker maken met inleveren en ophalen van een nieuwe. Er zal vast wel een mouw aan te passen zijn als een nieuwe eerder of later dan de afgesproken datum komt. Ga je naar een vreemd merk dan lopen we waarschijnlijk het risico dat we even zonder of misschien wel met twee auto's voor de deur zitten.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie