Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 30 nov 2024 23:25

In de periode dat mijn madam actief was in duatlon en wielrennen reden we met een Mercedes 250D, het befaamde taxi model. Aangekocht tweedehands via een vriend/garagist.
Nooit meer zo een 'goedkope' auto gehad.
Qua power was het niet veel soeps, maar de motor was verbazend zuinig. We deden toen voor de sport enorm veel km, de wagen liet ons nooit in de steek.
Met gemak gingen 2 fietsen in de koffer. Ieder weekend onderweg in binnen- en buitenland. Geen enkel probleem.
Toen we daarna voor een nieuwe beemer gingen ipv een ster, scoorden we nog een zeer mooie overname. Wagen had toen ongeveer 350 K op de teller.
Maar....de auto nam wraak voor de verandering van merk: kort voor de overgang naar de nieuwe eigenaar ging de versnellingsbak kapot, 3de versnelling had het opgegeven 😲. Onvoorziene kosten ☹️.
Maar dergelijke oerdegelijke kwaliteit is nog maar zelden te vinden bij Mercedes en andere.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 01 dec 2024 07:42

De W124 van Mercedes was de beste ooit, daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan.
Met name door de cententellers in de organisatie, die bepaalden wat er uitgegeven mocht worden ipv naar kwaliteit te kijken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40233
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 dec 2024 07:48

Die hele Mercedes generatie is technisch steengoed. Die kwaliteit wordt niet meer gemaakt.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13804
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 dec 2024 10:22

Het is net als met de gloeilamp vroeger, die hoefde ook niet stuk, maar dan verkocht je niets meer.
Bij de motoren is het deels emissie en ook de berekenig.
Slechts 1% rijd meer dan 2 ton, waarom zouden we dat dan zo goed maken.

De meeste merken maken nu maar 1 cilinder en zetten er daar een paar van achter elkaar of zelfs 1 motor.
Volvo bv heeft maar 1 motor varierend van 150 tot 330PK, allemaal 2L viercilinders en steeds met andere turbo/compressor etc.
Dat concept werkt best goed.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4989
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 01 dec 2024 12:04

De autofabrikanten verdienen meer met de vervangingsmarkt (onderdelen ) dan met nieuwe auto’s ..

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 01 dec 2024 13:45

Vroeger was alles beter. Elke maand een lekke band. Olie verversen elke 3.000km. En na 100k km was de auto op.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16907
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 dec 2024 14:01

Als het heel moet blijven sowieso Japans. Ik heb genoeg Japanners gezien en gehad die na 2 ton nog als nieuw waren, zowel technisch als optisch. Zelfs onze Daihatsu Cuore was bij 3 ton nog helemaal netjes van binnen. Van buiten was het wel één en al deuk en kras, maar dat lag aan de rijvaardigheid van de vorige eigenaar die er 3x mee naar Antalya was gereden.
Vandaar dus ook dat ik voor de Lexus NX zou kiezen. Volgens mij doet die het ook heel goed in de betrouwbaarheidsstatistieken. Dan krijg je ook nog eens 10 jaar garantie, wel zo prettig met de huidige complexe technologie. Bij BMW volgens mij maar 3 jaar. Dat zou voor mij al reden zijn om zoiets nooit te kopen. Met een beetje pech loop je compleet leeg op zo'n auto.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13804
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 dec 2024 14:19

Het hangt heel erg van het model af. Er zit steeds minder verschil tussen.
pas zitten kijken hoe die betrouwbaarheid statistieken tot stand komen.

Dan maken ze een soort som van hoeveel klachten/problemen/garantie gevallen ze per 100 auto's krijgen in een jaar.
De meest betrouwbare is dan bv 80 en minst 125 (ik weet de exacte getallen niet meer). Waarvan ze dan uitleggen dat daar ook klachten bij zitten dat mensen de smartphone niet kunnen koppelen. Er wordt geen verschil gemaakt in bv een probleem met de remmen of het bv koppelen van die telefoon.

Nieuw kan je bij veel fabriakanten voor 3 jaar extra de garantie kan afkopen. Ik zat laatste te kijken bij BMW en Volvo hebben ze dat, kost je tussen de 800 en 1200 euro. Dat komt er dan bij, vaak zijn dat nog wel dingen als je koopt dat die redelijk zijn uit te onderhandelen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16907
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 dec 2024 15:05

Die statistieken zeggen zeker niet alles, maar voorspellen hoe de huidige techniek zich over 5-10 jaar nog houdt, is helemaal lastig te voorspellen.
Wat dat betreft houd ik mijn hart vast voor degenen die gewend zijn om auto's van een jaar of 10 oud kopen.
Laatst las ik dat het vervangen van een setje koplampen al 14.000€ kan kosten. Nu zullen ze niet meer zomaar kapot gaan, maar een kleine aanrijding betekent dan al Total loss.
Maak je zo een rondje om/door een moderne auto en eigenlijk wil je zo'n ding dan niet meer particulier bezitten buiten de garantietermijn.
Campagnolo Ultra Dork

Peter243
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 01 dec 2024 16:59

Ernie C. schreef: 01 dec 2024 14:01 Als het heel moet blijven sowieso Japans. Ik heb genoeg Japanners gezien en gehad die na 2 ton nog als nieuw waren, zowel technisch als optisch. Zelfs onze Daihatsu Cuore was bij 3 ton nog helemaal netjes van binnen. Van buiten was het wel één en al deuk en kras, maar dat lag aan de rijvaardigheid van de vorige eigenaar die er 3x mee naar Antalya was gereden.
Vandaar dus ook dat ik voor de Lexus NX zou kiezen. Volgens mij doet die het ook heel goed in de betrouwbaarheidsstatistieken. Dan krijg je ook nog eens 10 jaar garantie, wel zo prettig met de huidige complexe technologie. Bij BMW volgens mij maar 3 jaar. Dat zou voor mij al reden zijn om zoiets nooit te kopen. Met een beetje pech loop je compleet leeg op zo'n auto.
Goede ervaring met Bmw en de eerste 4 jaar en ruim 220000km motorschade buiten garantie, perfect opgelost. De tweede zag er er na 247000km, in 5 jaar tijd ook nog uit als nieuw. Nu de derde 4 jaar 80000km net verkocht. Ook als nieuw. Er gaan veel spookverhalen rond, maar het valt allemaal wel mee. Leeglopen heb ik niet meegemaakt. Daarnaast diverse BMW RT motoren gehad. Ook nooit geen gedoe over garantie en coulance. Onderhoudskosten vallen mee, banden altijd elders kopen!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3381
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 01 dec 2024 19:12

Ernie C. schreef: 01 dec 2024 14:01 Als het heel moet blijven sowieso Japans.
Toch een aantal Honda's gehad en die hadden allemaal wel iets hoor. En dan bedoel ik geen zaken die door leeftijd of gebruik als slijtage-onderdeel worden aangemerkt. En dat zonder te beknibbelen op onderhoud! En slijtage-onderdelen heb ik legio vervangen omdat ik eigenlijk altijd oudere auto's heb gereden. En als je ziet wat dat kost (ja, wel bij de dealer) dan kan ik mij niet voorstellen dat mijn BMW nu duurder zal uitvallen.

Dus ondanks dat ik zeker geloof dat Japans betrouwbaar is zijn ze ook niet feilloos. En als er dan een keer iets kapot gaat dan ben je ook wel meteen jarig. Onderdeelprijzen zijn niet mals. Zo heb ik wel eens een raammechaniek vervangen door een gebruikte. Nieuw iets van 500euro, gebruikt maar een tiende van de prijs.

Zo lees ik wel eens dat mensen hun hele leven al Honda rijden, 30 jaar of zo, en nog nooit iets hebben gehad. Ik geloof ze niet zo snel op hun blauwe ogen. Of ze hebben heel veel geluk, of ze rijden heel weinig.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8949
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 dec 2024 19:23

Onze Mazda 626 17 jaar mee gereden, daarna is ie afgevoerd naar Afrika, nooit meer onkosten dan de jaarlijkse onderhoud, daarna Toyota Avensis, na 18 jaar overgegaan naar zoon, die gebruikt hem nu 5 jaar als taxi voor bouwmaterialen, ziet er aan de buitenkant niet meer uit en wil af en toe wat olie. Nu 5 jaar Toyota Corolla, nog geen extra kosten. Dan mogen mensen ze best saai vinden.
Toegegeven, we zijn niet de grootste kilometervreters.

Plaats reactie