Het grote auto-topic
-
- Forum-lid
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
In de periode dat mijn madam actief was in duatlon en wielrennen reden we met een Mercedes 250D, het befaamde taxi model. Aangekocht tweedehands via een vriend/garagist.
Nooit meer zo een 'goedkope' auto gehad.
Qua power was het niet veel soeps, maar de motor was verbazend zuinig. We deden toen voor de sport enorm veel km, de wagen liet ons nooit in de steek.
Met gemak gingen 2 fietsen in de koffer. Ieder weekend onderweg in binnen- en buitenland. Geen enkel probleem.
Toen we daarna voor een nieuwe beemer gingen ipv een ster, scoorden we nog een zeer mooie overname. Wagen had toen ongeveer 350 K op de teller.
Maar....de auto nam wraak voor de verandering van merk: kort voor de overgang naar de nieuwe eigenaar ging de versnellingsbak kapot, 3de versnelling had het opgegeven . Onvoorziene kosten .
Maar dergelijke oerdegelijke kwaliteit is nog maar zelden te vinden bij Mercedes en andere.
Nooit meer zo een 'goedkope' auto gehad.
Qua power was het niet veel soeps, maar de motor was verbazend zuinig. We deden toen voor de sport enorm veel km, de wagen liet ons nooit in de steek.
Met gemak gingen 2 fietsen in de koffer. Ieder weekend onderweg in binnen- en buitenland. Geen enkel probleem.
Toen we daarna voor een nieuwe beemer gingen ipv een ster, scoorden we nog een zeer mooie overname. Wagen had toen ongeveer 350 K op de teller.
Maar....de auto nam wraak voor de verandering van merk: kort voor de overgang naar de nieuwe eigenaar ging de versnellingsbak kapot, 3de versnelling had het opgegeven . Onvoorziene kosten .
Maar dergelijke oerdegelijke kwaliteit is nog maar zelden te vinden bij Mercedes en andere.
-
- Forum-lid
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
De W124 van Mercedes was de beste ooit, daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan.
Met name door de cententellers in de organisatie, die bepaalden wat er uitgegeven mocht worden ipv naar kwaliteit te kijken.
Met name door de cententellers in de organisatie, die bepaalden wat er uitgegeven mocht worden ipv naar kwaliteit te kijken.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40233
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Die hele Mercedes generatie is technisch steengoed. Die kwaliteit wordt niet meer gemaakt.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13804
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het is net als met de gloeilamp vroeger, die hoefde ook niet stuk, maar dan verkocht je niets meer.
Bij de motoren is het deels emissie en ook de berekenig.
Slechts 1% rijd meer dan 2 ton, waarom zouden we dat dan zo goed maken.
De meeste merken maken nu maar 1 cilinder en zetten er daar een paar van achter elkaar of zelfs 1 motor.
Volvo bv heeft maar 1 motor varierend van 150 tot 330PK, allemaal 2L viercilinders en steeds met andere turbo/compressor etc.
Dat concept werkt best goed.
Bij de motoren is het deels emissie en ook de berekenig.
Slechts 1% rijd meer dan 2 ton, waarom zouden we dat dan zo goed maken.
De meeste merken maken nu maar 1 cilinder en zetten er daar een paar van achter elkaar of zelfs 1 motor.
Volvo bv heeft maar 1 motor varierend van 150 tot 330PK, allemaal 2L viercilinders en steeds met andere turbo/compressor etc.
Dat concept werkt best goed.
Als het heel moet blijven sowieso Japans. Ik heb genoeg Japanners gezien en gehad die na 2 ton nog als nieuw waren, zowel technisch als optisch. Zelfs onze Daihatsu Cuore was bij 3 ton nog helemaal netjes van binnen. Van buiten was het wel één en al deuk en kras, maar dat lag aan de rijvaardigheid van de vorige eigenaar die er 3x mee naar Antalya was gereden.
Vandaar dus ook dat ik voor de Lexus NX zou kiezen. Volgens mij doet die het ook heel goed in de betrouwbaarheidsstatistieken. Dan krijg je ook nog eens 10 jaar garantie, wel zo prettig met de huidige complexe technologie. Bij BMW volgens mij maar 3 jaar. Dat zou voor mij al reden zijn om zoiets nooit te kopen. Met een beetje pech loop je compleet leeg op zo'n auto.
Vandaar dus ook dat ik voor de Lexus NX zou kiezen. Volgens mij doet die het ook heel goed in de betrouwbaarheidsstatistieken. Dan krijg je ook nog eens 10 jaar garantie, wel zo prettig met de huidige complexe technologie. Bij BMW volgens mij maar 3 jaar. Dat zou voor mij al reden zijn om zoiets nooit te kopen. Met een beetje pech loop je compleet leeg op zo'n auto.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13804
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het hangt heel erg van het model af. Er zit steeds minder verschil tussen.
pas zitten kijken hoe die betrouwbaarheid statistieken tot stand komen.
Dan maken ze een soort som van hoeveel klachten/problemen/garantie gevallen ze per 100 auto's krijgen in een jaar.
De meest betrouwbare is dan bv 80 en minst 125 (ik weet de exacte getallen niet meer). Waarvan ze dan uitleggen dat daar ook klachten bij zitten dat mensen de smartphone niet kunnen koppelen. Er wordt geen verschil gemaakt in bv een probleem met de remmen of het bv koppelen van die telefoon.
Nieuw kan je bij veel fabriakanten voor 3 jaar extra de garantie kan afkopen. Ik zat laatste te kijken bij BMW en Volvo hebben ze dat, kost je tussen de 800 en 1200 euro. Dat komt er dan bij, vaak zijn dat nog wel dingen als je koopt dat die redelijk zijn uit te onderhandelen.
pas zitten kijken hoe die betrouwbaarheid statistieken tot stand komen.
Dan maken ze een soort som van hoeveel klachten/problemen/garantie gevallen ze per 100 auto's krijgen in een jaar.
De meest betrouwbare is dan bv 80 en minst 125 (ik weet de exacte getallen niet meer). Waarvan ze dan uitleggen dat daar ook klachten bij zitten dat mensen de smartphone niet kunnen koppelen. Er wordt geen verschil gemaakt in bv een probleem met de remmen of het bv koppelen van die telefoon.
Nieuw kan je bij veel fabriakanten voor 3 jaar extra de garantie kan afkopen. Ik zat laatste te kijken bij BMW en Volvo hebben ze dat, kost je tussen de 800 en 1200 euro. Dat komt er dan bij, vaak zijn dat nog wel dingen als je koopt dat die redelijk zijn uit te onderhandelen.
Die statistieken zeggen zeker niet alles, maar voorspellen hoe de huidige techniek zich over 5-10 jaar nog houdt, is helemaal lastig te voorspellen.
Wat dat betreft houd ik mijn hart vast voor degenen die gewend zijn om auto's van een jaar of 10 oud kopen.
Laatst las ik dat het vervangen van een setje koplampen al 14.000€ kan kosten. Nu zullen ze niet meer zomaar kapot gaan, maar een kleine aanrijding betekent dan al Total loss.
Maak je zo een rondje om/door een moderne auto en eigenlijk wil je zo'n ding dan niet meer particulier bezitten buiten de garantietermijn.
Wat dat betreft houd ik mijn hart vast voor degenen die gewend zijn om auto's van een jaar of 10 oud kopen.
Laatst las ik dat het vervangen van een setje koplampen al 14.000€ kan kosten. Nu zullen ze niet meer zomaar kapot gaan, maar een kleine aanrijding betekent dan al Total loss.
Maak je zo een rondje om/door een moderne auto en eigenlijk wil je zo'n ding dan niet meer particulier bezitten buiten de garantietermijn.
Campagnolo Ultra Dork
Goede ervaring met Bmw en de eerste 4 jaar en ruim 220000km motorschade buiten garantie, perfect opgelost. De tweede zag er er na 247000km, in 5 jaar tijd ook nog uit als nieuw. Nu de derde 4 jaar 80000km net verkocht. Ook als nieuw. Er gaan veel spookverhalen rond, maar het valt allemaal wel mee. Leeglopen heb ik niet meegemaakt. Daarnaast diverse BMW RT motoren gehad. Ook nooit geen gedoe over garantie en coulance. Onderhoudskosten vallen mee, banden altijd elders kopen!Ernie C. schreef: ↑01 dec 2024 14:01 Als het heel moet blijven sowieso Japans. Ik heb genoeg Japanners gezien en gehad die na 2 ton nog als nieuw waren, zowel technisch als optisch. Zelfs onze Daihatsu Cuore was bij 3 ton nog helemaal netjes van binnen. Van buiten was het wel één en al deuk en kras, maar dat lag aan de rijvaardigheid van de vorige eigenaar die er 3x mee naar Antalya was gereden.
Vandaar dus ook dat ik voor de Lexus NX zou kiezen. Volgens mij doet die het ook heel goed in de betrouwbaarheidsstatistieken. Dan krijg je ook nog eens 10 jaar garantie, wel zo prettig met de huidige complexe technologie. Bij BMW volgens mij maar 3 jaar. Dat zou voor mij al reden zijn om zoiets nooit te kopen. Met een beetje pech loop je compleet leeg op zo'n auto.
Toch een aantal Honda's gehad en die hadden allemaal wel iets hoor. En dan bedoel ik geen zaken die door leeftijd of gebruik als slijtage-onderdeel worden aangemerkt. En dat zonder te beknibbelen op onderhoud! En slijtage-onderdelen heb ik legio vervangen omdat ik eigenlijk altijd oudere auto's heb gereden. En als je ziet wat dat kost (ja, wel bij de dealer) dan kan ik mij niet voorstellen dat mijn BMW nu duurder zal uitvallen.
Dus ondanks dat ik zeker geloof dat Japans betrouwbaar is zijn ze ook niet feilloos. En als er dan een keer iets kapot gaat dan ben je ook wel meteen jarig. Onderdeelprijzen zijn niet mals. Zo heb ik wel eens een raammechaniek vervangen door een gebruikte. Nieuw iets van 500euro, gebruikt maar een tiende van de prijs.
Zo lees ik wel eens dat mensen hun hele leven al Honda rijden, 30 jaar of zo, en nog nooit iets hebben gehad. Ik geloof ze niet zo snel op hun blauwe ogen. Of ze hebben heel veel geluk, of ze rijden heel weinig.
Ride bikes, not tanks!
Onze Mazda 626 17 jaar mee gereden, daarna is ie afgevoerd naar Afrika, nooit meer onkosten dan de jaarlijkse onderhoud, daarna Toyota Avensis, na 18 jaar overgegaan naar zoon, die gebruikt hem nu 5 jaar als taxi voor bouwmaterialen, ziet er aan de buitenkant niet meer uit en wil af en toe wat olie. Nu 5 jaar Toyota Corolla, nog geen extra kosten. Dan mogen mensen ze best saai vinden.
Toegegeven, we zijn niet de grootste kilometervreters.
Toegegeven, we zijn niet de grootste kilometervreters.