Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13828
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
04 dec 2024 12:45
daniel1975 schreef: ↑04 dec 2024 12:14
Maar als ze EV's gewoon voor de volle mep gaan belasten in de wegenbelasting zal de opmars fors stagneren. En is het rijden in een aantal grote steden vooral voor de rijke mensen weggelegd. Auto gaat weer een luxeartikel worden straks.
Het is zwart of wit, eerst rijd je, zeker als ZZP,er bijna gratis een Tesla model S.
In veel gevallen echt gratis of slecht voor 100 a 200 euro per maand.
En nu is het met diezelfde auto en 1200 - 1500 euro, dat gaat toch nergens over dat verschil.
En ook werklui uit de stad pesten met een brandstof busje. Soms kan je er beter niet over nadenken.
We hebben natuurlijk zat loodgieters en timmermannen, dus wat maakt het uit......
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40271
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
04 dec 2024 12:48
Jij weet al lang hoe ik over die automaat denk hahaha.
Nooit meer een auto waarbij ik niet met de motor-automaat combi die ik aan wil schaffen heb proefgereden. Slechtste bak waarmee ik ooit gereden heb.
Less is bore
-
marsman
- Forum-lid
- Berichten: 2632
- Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
- Locatie: Midden NL
marsman
04 dec 2024 13:29
daniel1975 schreef: ↑04 dec 2024 12:14
Maar als ze EV's gewoon voor de volle mep gaan belasten in de wegenbelasting zal de opmars fors stagneren. En is het rijden in een aantal grote steden vooral voor de rijke mensen weggelegd. Auto gaat weer een luxeartikel worden straks.
Een groot aantal eerste generatie EV's zijn/waren zware SUV achtige bakbeesten. Gebaseerd op de veelal lage wegenbelasting en subsidies wereldwijd gingen ze als warme broodjes. Want blijkbaar willen we allemaal in een slagschip rijden. Nu zijn er veel meer lichtere EV's op de markt. En het wordt hier en daar ook best betaalbaar qua aanschaf. Het hoeft echt niet zwaar en dus duur te zijn. Het is wel zo dat gangbare EV's waarmee je als gezin op pad kunt (zoals een Model Y ofzo) allemaal tegen de 2 ton aanlopen. Als de overheid echt naar de EV wil, dan moeten ze de wegenbelasting voor EV's gewoon een beetje naar rato aanpassen. Kleine aanpassing, snel opgelost. Ik vind dat die wegenbelasting voor EV's ook zsm naar een normaal tarief moet.
Het rijden van een EV is verder gewoon goedkoper, helemaal als je met zonnepanelen e.d. thuis kunt laden. Daar zou zelfs een beetje hogere wegenbelasting geen verschil in maken.
De enige reden dat ik nu nog een plug-in rijd, is de nog altijd slechte beschikbaarheid van laadpalen. Zeker in het buitenland. Even terug in Baskenland nul!! laadpalen in het binnenland gezien gedurende 2,5 week. Zelfs in NL valt het ook niet mee. Veel palen bezet, en bij ons in het durp ook best wat in storing. Ik kom ook best regelmatig weer terug bij mijn auto en dat het laden dan niet gelukt is. Dat soort zaken zijn echt klote als je een 100% EV hebt.
Laatst gewijzigd door
marsman op 04 dec 2024 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40271
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
04 dec 2024 14:07
En vergis je niet in de enorme prijsverschillen per paal.
https://www.autoblog.nl/nieuws/tot-120- ... am-6942180
En ik begrijp van collega's dat het ook een aardige wirwar is aan abonnementen en pasjes om overal zo voordelig mogelijk te laden. Gewoon alles contactloos met je telefoon is nog geen optie.
Less is bore
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16493
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
04 dec 2024 14:29
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je aan een laadpaal, als particulier, niet gewoon kan "tanken" zoals aan een benzinepomp.
Betaalkaart insteken, code intoetsen, laadpaal kiezen en de melding "u kan laden aan paal nr**.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
leon1
- Forum-lid
- Berichten: 3403
- Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25
leon1
04 dec 2024 14:29
Ik heb voor de Mini als voor de BMW de pas van het merk zelf (in dit geval dus eigenlijk hetzelfde) en dan betaal je een vast tarief bij elke AC-laadpaal nu 45ct/kWh). Je betaalt dan wel €4,99 per pas per maand. Als ik pasjes van andere aanbieders bekijk is de BMW- / Mini-pas nog redelijk voordelig. Al kan ik thuis aan de stekker al voor 29ct/kWh laden nu en in het weekeinde zelfs maar 25ct/kWh.
Nu heb ik van de week wel bericht gehad dat de tarieven variabel gaan worden vanaf 15 januari. Ik hoop dat als ik dan overdag (als de stroom dus (bijna) gratis is op zonnige dagen) de stekker erin stop het voor mij voordeliger wordt....maar ergens vermoed ik dat alles alleen maar duurder wordt. Wordt vervolgd...
Ride bikes, not tanks!
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16493
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
04 dec 2024 14:48
leon1 schreef: ↑04 dec 2024 14:29
.......... Je betaalt dan wel €4,99 per pas per maand. ................
Alsof je enkel benzine/diesel mag tanken bij die pompen waar je een abonnement voor hebt.
Of hoe ze samen met de EV een verdienmodel gecreëerd hebben zonder ook maar enige meerwaarde.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13828
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
04 dec 2024 14:48
Lcsmet schreef: ↑04 dec 2024 14:29
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je aan een laadpaal, als particulier, niet gewoon kan "tanken" zoals aan een benzinepomp.
Betaalkaart insteken, code intoetsen, laadpaal kiezen en de melding "u kan laden aan paal nr**.
Dat komt nu wel steeds meer!
Maar inderdaad ik begrijp dat ook niet, maar ook weer wel
Een NFC apparaatje/device (nearfield communications) is veel goedkoper dan een PIN apparaat.
Veel van die palen worden gratis neergezet door een bedrijf en dan de winst bv door twee gedeeld met een contract termijn. Degene die je van de brandstof leverancier ziet kan vaak wel met bankkaart
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 16917
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
04 dec 2024 15:27
Lcsmet schreef: ↑04 dec 2024 14:29
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je aan een laadpaal, als particulier, niet gewoon kan "tanken" zoals aan een benzinepomp.
Betaalkaart insteken, code intoetsen, laadpaal kiezen en de melding "u kan laden aan paal nr**.
Een QR-code scannen en vervolgens je hele rekening leeggeplunderd door criminelen kan al wel. Er wordt vooruitgang geboekt
Het is echt een belachelijk systeem. De eigenaar van de laadpaal, de energiemaatschappij, de netbeheerder en de laadpasboer moeten eraan verdienen en ondoorzichtig prijsbeleid is het grote verdienmodel. Nu hebben wij gelukkig maar een paar keer aan een laadpaal gestaan en is het nu vooral het probleem van de leasemaatschappij, dus voor ons maakt het niet veel uit.
Campagnolo Ultra Dork
-
leon1
- Forum-lid
- Berichten: 3403
- Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25
leon1
04 dec 2024 15:53
Ja, het is niet te geloven dat de prijzen van een laadpaal niet kunt terugvinden online. Tenminste, vaak niet en soms met heel veel zoekwerk. Ik ben er ondertussen uit dat flex-tarieven dus gewoon de tarieven van de laadpaal en zijn / haar aanbieder zijn. En dan 30% korting op dat tarief met mijn laadpas. Dat zou betekenen dat ik nu 45ct/kWh vast betaal maar de paal bij mij op het werk kost normaal 50ct/kWh. Dus met 30% korting zou ik vanaf 15 januari nog maar 35ct/kWh betalen. Ik ben benieuwd of het echt zo is.
Ride bikes, not tanks!
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40271
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
04 dec 2024 16:05
Zie je in bepaalde apps ook niet wat een laadpaal kost?
Less is bore
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16493
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
04 dec 2024 16:14
Ernie C. schreef: ↑04 dec 2024 15:27
........ vooral het probleem van de leasemaatschappij.........
De meeste EV's zijn firma- of salariswagens en dan maakt het voor de bestuurder hiervan meestal inderdaad geen drol uit of ze veel of heel veel moeten betalen.
Leasemaatschappijen krijgen bovendien van de aanbieders nog een fikse korting.
Als je even op de fora/groepen over EV's meeleest dan merk je inderdaad dat het de particulieren zijn die zich vragen stellen bij het ganse laadpalen doolhof.
En de "zakelijke" rijders die maken zich pas zorgen, want dan moeten ze waarschijnlijk zelf betalen, als ze met hun auto over de grens moeten.
I know myself like no one else
Nothing to defend