Het grote auto-topic
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40348
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wij gaan bij een Mini electric kijken. Nu nog best heel interessant als 2e auto en range is voldoende voor dit soort gebruik. 300km wltp zal al snel ruim 200km zijn incl de nodige snelwegkm's.
Met de huidige subsidie kom je nog steeds gunstig uit, ook als je de wegenbelasting 2025 mee neemt.
Met de huidige subsidie kom je nog steeds gunstig uit, ook als je de wegenbelasting 2025 mee neemt.
Less is bore
Zo'n Mini stuurt in ieder geval fantastisch. Het is echt wel vermakelijk om in te rijden. Al is comfort een woord dat de Mini niet kent. Onze heeft natuurlijk een kleinere accu dan de nieuwe. WLTP geloof ik iets van 230km. In de praktijk is dat max. 180km en als het echt koud is iets van 130km. Maar in de regel met die zachte winters iets van 150/160km.
Dus 200 moet met de nieuwe Mini toch echt wel haalbaar zijn.
Dus 200 moet met de nieuwe Mini toch echt wel haalbaar zijn.
Ride bikes, not tanks!
200 km echte range is voor een EV die rondom het huis wordt gebruikt meer dan zat. Ik rij met mijn 35-40km range in mijn plugin gemiddeld 70% elektrisch. Om het huis denk ik wel tegen de 90%. Mijn woon werk (50km) trekt het wat omlaag omdat ik de zaak net niet volledig elektrisch haal. Nadeel is dat je constant aan het laden bent, daar ben je mooi vanaf met een EV met een dergelijke range.
Zo'n mini is een fijne rijmachine, maar je moet wel houden van het gestuiter btw!
Zo'n mini is een fijne rijmachine, maar je moet wel houden van het gestuiter btw!
Ik pak ze wel weer in de afdaling
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16519
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Om rijden met een benzine auto een beetje leuk te houden kom ik nooit of te nimmer toe met 6,7 ltr.wasbeer2006 schreef: ↑05 dec 2024 08:11 Hou 1 op 3 aan dan zit je met een gelijk type auto redelijk.
1 liter = 3 kw
Electro 1 op 5 en brandstof 1 op 15 (of 20kw per 100km en 6.7L per 100km)
Mijn C-Coupe 2lt verbruikte net geen 10lt/100 km.
Mijn vorige auto, een 2 ltr E-Pace, zat ik op een verbruik van 10,5 l/100 km.
Mijn huidige wagen, een Mazda 2 lt is nog te nieuw om daar iets zinnigs over te zeggen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Daar ga ik wel iets over roepen als ik een keer kan testrijden en de A290 dan naast de Mini kan parkeren. Zo op het oog lijkt de R5/A290 een stuk hoger. Ik heb de specs er niet op nageslagen dus het kan puur optisch bedrog zijn.
En ik ben heel benieuwd hoe zo'n A290 stuurt. Ik denk dat de Mini wel de benchmark is in deze.
Ride bikes, not tanks!
Met de Leaf een keer 170 gereden (na een update komt hij echt niet meer boven de 150 ). Dan gaat het echt hard achteruit met je range.leon1 schreef: ↑05 dec 2024 08:22 Electrisch rijden in de file en in de stad is zeker veel efficiënter ja. Als ik op de snelweg sneller ga rijden dan 95/100 km/u dan schakelt 'ie vanzelf over op benzine. Tenzij je natuurlijk de Max edrive hebt geselecteerd. Dan kun je electrisch tot 130km/u geloof ik.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13890
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je alleen rijd valt het comfort wel mee. Maar neem hem gewoon met 17" en geen 18 of 19 heeft ie helemaal niet nodig ook voor de looks niet. Ik pak hem ook wel eens mee voor in de stad, dan is in de stad rijden ook gewoon leuk.leon1 schreef: ↑05 dec 2024 09:23 Zo'n Mini stuurt in ieder geval fantastisch. Het is echt wel vermakelijk om in te rijden. Al is comfort een woord dat de Mini niet kent. Onze heeft natuurlijk een kleinere accu dan de nieuwe. WLTP geloof ik iets van 230km. In de praktijk is dat max. 180km en als het echt koud is iets van 130km. Maar in de regel met die zachte winters iets van 150/160km.
Dus 200 moet met de nieuwe Mini toch echt wel haalbaar zijn.
180 is de max en deze accu is maar 28kw, de nieuwe red je zeker 220 a 240km mee.
Mijn vrouw heeft nu twee keer onderweg moeten laden in 3 jaar tijd. Bij langere ritten ruilen we gewoon van auto is ook pas een paar leer gebeurt
En hij blijft ook nu "goedkoop" met subsidie
Ik had pas een A klasse mee, dan vind ik de mini qua bouwkwaliteit echt beter en mooier en meer "premium"