Die BMW/Mini lader is al afgetopt op 10A. En dus maximaal op iets van 2,5kWh. Dus dat kan de normale stekkerdoos (van een modern huis) wel aan. Zolang je op dezelfde groep verder niet andere apparaten die veel stroom gebruiken aanzet.daniel1975 schreef: ↑05 dec 2024 17:31 Aftoppen op 10A voorlopig dus. Dan worst het niet heel warm en kan maximaal de zekering eruit klappen toch?
Heb ik een 5x4mm nodig?
Het grote auto-topic
Ride bikes, not tanks!
230V is 1F+N+A dus 2x2,5mm afgeschermde kabel (YMvKas) is voldoende, tenzij je in de toekomst een 22kW 3F+N+A aansluiting wil dan een 4x6mm YMvKas.daniel1975 schreef: ↑05 dec 2024 17:31 Aftoppen op 10A voorlopig dus. Dan worst het niet heel warm en kan maximaal de zekering eruit klappen toch?
Heb ik een 5x4mm nodig?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik ga denk ik zelf een 4x6mm leggen, we praten al snel over 20m kabel en je trekt hem maar 1x. Ben ik ineens eventueel toekomstproef toch?
Zal eens bij de buren uit gaan vogelen hoe die de kabel hebben getrokken.
In principe kan ik die helemaal tot onder de meterkast zelf trekken, dan hoeft alleen iemand een simpele wallbox aan te leggen en een electricien de boel aansluiten in de meterkast.
Zal eens bij de buren uit gaan vogelen hoe die de kabel hebben getrokken.
In principe kan ik die helemaal tot onder de meterkast zelf trekken, dan hoeft alleen iemand een simpele wallbox aan te leggen en een electricien de boel aansluiten in de meterkast.
Less is bore
Vanaf ongeveer 25 meter is 5x4 pas echt nodig. Wil je naar 32a dan kom je volgens mij echt op 5x6 uit. In jouw geval is 5x4 dus eigenlijk overkill of te weinig.
Overigens is de vraag of 22kw laden thuis wel de toekomst is. Je wil juist de stroom van je zonnepanelen opslaan en niet alsnog 2/3 uit het net trekken. 100€ extra vastrecht per maand is ook niet om vrolijk van te worden. Daar gaat heel je investering in goedkoper vervoer al grotendeels mee uit het raam.
Overigens is de vraag of 22kw laden thuis wel de toekomst is. Je wil juist de stroom van je zonnepanelen opslaan en niet alsnog 2/3 uit het net trekken. 100€ extra vastrecht per maand is ook niet om vrolijk van te worden. Daar gaat heel je investering in goedkoper vervoer al grotendeels mee uit het raam.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
Het is denk ik ca 22m.
Wordt voorlopg 1 fase laden, later mogelijk 3 als we aansluiting aan zouden passen. War heb ik dan nodig?
En uiteraard gaat de UTP kabel ineens mee.
Wordt voorlopg 1 fase laden, later mogelijk 3 als we aansluiting aan zouden passen. War heb ik dan nodig?
Less is bore
-
- Forum-lid HC
5x4mm2 --> 4mm2 voor de lengte voor de zekerheid. Als het ook door de grond gaat officieel ymvkas.
Dan heb je drie fasen een nul en een aarde. Kan je later eventueel een 3 fase ophangen.
Wil je hoger dan 16A per fase zou ik 5x6mm2 neerleggen, maar persoonlijk zou ik dat thuis nooit doen.
22kw is voor 99.9% van de mensen niet nodig. Een 35A aansluiting kost je 100 vastrecht per maand meer.
Dan heb je drie fasen een nul en een aarde. Kan je later eventueel een 3 fase ophangen.
Wil je hoger dan 16A per fase zou ik 5x6mm2 neerleggen, maar persoonlijk zou ik dat thuis nooit doen.
22kw is voor 99.9% van de mensen niet nodig. Een 35A aansluiting kost je 100 vastrecht per maand meer.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- 1 fase met load balancing lijkt mij voldoende.
- UTP kabel en 5x4m2 ga ik eens over puzzelen hoe ik die het beste kan trekken
- zelf kabel trekken TOT meterkast en TOT wallbox lokatie
- wallbox & installateur uitzoeken, ook altijd een sprong in het diepe :/
- UTP kabel en 5x4m2 ga ik eens over puzzelen hoe ik die het beste kan trekken
- zelf kabel trekken TOT meterkast en TOT wallbox lokatie
- wallbox & installateur uitzoeken, ook altijd een sprong in het diepe :/
Less is bore
1 fase laden is wel serieus langzaam en een overstap naar 3 fasen is ook niet de hoofdprijs als er toch al een elektricien is ingeschakeld. Ik zou het met het oog op de toekomst zeker in één keer goed doen, of wachten tot je over moet naar een plug in of ev van de leasemaatschappij. Bij ons zat daar al een redelijk bedrag voor verandering van de meterkast op kosten van de werkgever bij.
Campagnolo Ultra Dork
Wanneer je stroom en netwerk bij elkaar legt dan is het verstandig om stp te gebruiken en geen utpdaniel1975 schreef: ↑05 dec 2024 20:08 Het is denk ik ca 22m.
-
- Forum-lid HC
Als je iemand in je omgeving hebt die een beetje handig is.
Die walbox is super simpel aansluiten, dat is letterlijk het zelfde als een stekker maar dan met 2 of 3 draadjes meer daar kan niet veel aan mis gaan.
In de meterkast is het wat anders dat kan ook zelf mits je wat ervaring hebt.
Tipje..... wat ik heb gedaan. Als je bv bij je oprit naar boven moet gewoon via de kruipruimte onder de fundering door als je die ruimte hebt.
Dan 1 steen weg en met een grondboor ff een gaatje maken, scheelt je de halve straat open breken.
Die walbox is super simpel aansluiten, dat is letterlijk het zelfde als een stekker maar dan met 2 of 3 draadjes meer daar kan niet veel aan mis gaan.
In de meterkast is het wat anders dat kan ook zelf mits je wat ervaring hebt.
Tipje..... wat ik heb gedaan. Als je bv bij je oprit naar boven moet gewoon via de kruipruimte onder de fundering door als je die ruimte hebt.
Dan 1 steen weg en met een grondboor ff een gaatje maken, scheelt je de halve straat open breken.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ligt bij ons iets ingewikkelder. De huizen hebben een standaard fundering onder het basismodel. Ons huis, en meerdere in de straat, heeft een aanbouw die direct bijgeplaatst kon worden. Woonkamer is dan 2m dieper. Daar ligt geen kruipruimte onder helaas.
En de berging zit op dezelfde groep als de lichtpunten van de woonkamer, dus kan ook niet die kabel zomaar pakken. Wordt een leuke puzzel
@wasbeer: heb jij geen loadbalancing dan? Dan moet je ook je stp kabel aansluiten
En de berging zit op dezelfde groep als de lichtpunten van de woonkamer, dus kan ook niet die kabel zomaar pakken. Wordt een leuke puzzel
@wasbeer: heb jij geen loadbalancing dan? Dan moet je ook je stp kabel aansluiten
Less is bore