Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40968
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 jan 2025 23:11

Hoge inruil is de enige manier om nog nieuwe autos te kunnen verkopen.
Bizarre ontwikkeling.
Less is bore

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 29 jan 2025 00:35

bakboord1 schreef: 28 jan 2025 22:12 Maar wie koopt nog tweedehands auto’s voor deze absurde prijzen?
Vroeger was een auto van 4 jaar oud met 100.000 km nog de helft van de nieuwprijs.
Tegenwoordig is dat 6-7 jaar of 150.000 km.
De afschrijving lijkt doorgeschoven te worden naar de tweedehands markt die ook de hogere onderhoudskosten mag dragen.
De prijzen zijn de laatste jaren inderdaad echt idioot hoog geworden!
Maar om je vraag te beantwoorden: ik blijf altijd oudere tweedehands auto’s kopen.
Niets boven de 15.000€ en bij voorkeur rond de 5 tot 7 duizend €.
Adversity is the Catalyst of Change

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 29 jan 2025 06:54

DN moet je echt goed kunnen zoeken om een beetje een grotere auto met minder dan 250k op de teller te hebben.

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 29 jan 2025 10:15

Ik schrik niet terug voor hoge km standen. Mijn huidige gekocht met 3017000 op de teller.
Onderhoudshistorie is het belangrijkste!
Adversity is the Catalyst of Change

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 9074
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 jan 2025 10:53

Dubbeldekker schreef: 29 jan 2025 10:15 Ik schrik niet terug voor hoge km standen. Mijn huidige gekocht met 3017000 op de teller.
Onderhoudshistorie is het belangrijkste!
Dat zijn heel veel kilometers

leon1
Forum-lid
Berichten: 3499
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 29 jan 2025 11:02

Dubbeldekker schreef: 29 jan 2025 10:15 Ik schrik niet terug voor hoge km standen.
Toch zie je wel een kentering sinds de downsize motoren gemeengoed zijn. Dus je moet wel weten wat je koopt inderdaad.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40968
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 jan 2025 11:21

En vergis je niet in de nieuwe automaten. Hoorde van onze leasemaatschappij dat ze steeds meer kapotte automaten krijgen tussen de 100-150k km en dus een bak-revisie nodig is.
Less is bore

leon1
Forum-lid
Berichten: 3499
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 29 jan 2025 11:31

Ja, alles wat je kleiner maakt en lichter uitvoert komt gewoon eerder aan zijn eind (bij onaangepast gebruik). Laat staan de huidige verlengde onderhoudsintervallen. Je zou toch zeggen dat iets kleiner en lichter prima kan maar wel juist met een kortere onderhoudsinterval. Maar ja, de leasemaatschappijen willen ook zo min mogelijk kosten.

Dus inderdaad, de tweede- of derdehandskoper is het bokje....
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6546
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 jan 2025 12:15

daniel1975 schreef: 29 jan 2025 11:21 En vergis je niet in de nieuwe automaten. Hoorde van onze leasemaatschappij dat ze steeds meer kapotte automaten krijgen tussen de 100-150k km en dus een bak-revisie nodig is.
Vooral VW Audi , sommige halen de 100K niet eens - revisie à € 3500,- is normaal.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6546
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 jan 2025 12:28

Ter info voor JWKeij ; ruimte is altijd fijn in een 2e hands auto. En als je niet benauwd bent voor de vaste lasten per maand, dan koop je liever een wat beter gemotoriseerde grotere auto met wat luxe.

Mijn auto motto is : liever iets ouder en ruimer dan kleiner en jonger. Onze Volvo XC60 kocht ik toen ze 8 jaar oud was met 150K km op de teller. Wel voor 1/3 van de nieuwprijs, incl. nieuwe trekhaak en set wonter velgen + banden ( dus eerste afschrijving gehad ). Wel complete onderhoud historie en bij gerenommeerd bedrijf gekocht.

Nu iets meer dan 2 jaar later en 40K km verder zonder noemenswaardige problemen ( 1x accu preventief vervangen).

Grote luxe auto met luxe snufjes ( voor die tijd ), relatief zuinig - veilig - sterk - en qua afschrijving is dit goedkoper dan een nieuwere kleine auto.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40968
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2025 10:10

De Mini Cooper E is binnen, maar laden schiet totaal niet op.
Hangt nu aan de 220v, maar zegt dat van 74% naar 100% bijna 8.5u duurt.

Ik zou volgende verwachten:
26% van 40kwh = 10,4 kwh.
Laden met 10A volgens etiket op de lader (die er tegenwoordig niet meer standaard bij zit….) zou dan toch 10.4 / 2.3 = 4.5 uur.

Iemand hier die dit snapt?
Lijkt wel of de auto reduceert naar 6A.
Less is bore

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 02 feb 2025 10:33

Kan het zijn dat de laatste 15 tot 20% veel langzamer gaan?
Dit om de levensduur van de accu te bevorderen.

Plaats reactie