Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Grizl of Grail? (Of toch iets anders)

marsman
Forum-lid

marsman 15 nov 2024 09:23

In aanvulling op bovenstaande; je kunt bij elke Canyonfriendly bikeshop gewoon direct een serviceafspraak maken. Daar hoeft Canyon echt niet tussen te zitten. Wellicht alleen als er iets van een garantieclaim is, maar zelfs dan neemt zo'n shop direct contact met Canon op als er iets speelt (input gebaseerd op mijn eigen ervaring). En bij garantie verwijst Canyon je vaak naar Eindhoven, wat gewoon ruk is voor de meesten qua reisafstand. Mijn FM op de hoek sleutelt ook met alle plezier aan mijn Canyons en andere fietsen, waarvan hij het merk zelf niet verkoopt. En zo zullen er veel meer zijn. Het is allemaal geen rocket science.

Cube heeft inderdaad het voordeel tov Canyon of ook Rose dat er veel dealers zijn. Prijzen zijn vaak redelijk gelijk. Je kan de fiets even vasthouden en in real life zien. Kleuren op een site zijn vaak heel anders dan in real life. Een proefrondje is ook echt een pré, al is het maar even op de parkeerplaats of bij een Mantel door de winkel. Je voelt meestal gelijk of de maat klopt, of wat er gewijzigd moet worden. IMHO is het niet kunnen proefrijden nog steeds de grootste achilleshiel van Canyon en ook Rose. Ja, ik weet dat het kan in Eindhoven en Limburg. Maar wie doet dat als je van ver moet komen?

Maatvoering en gevoel op de fiets zijn vaak een gok als je bij Canon bestelt. Zeker als je (zoals ik) altijd tussen 2 maten valt en een beetje perfectionistisch bent (zoals ik). Voor mijn nieuwe Aeroad had ik berekend dat ik met een 1 cm langere stuurpen en een S perfect op maat zat. Achteraf moest daar gewoon 1 cm bij. Dat lijkt niet veel, maar zeker als je het perfect wil wel. Ondanks het feit dat ik diverse keren de geometrietabellen van mijn vorige fiets naast die van de Aeroad had gelegd zat daar dus toch ergens een issue. Zoiets vang je beter op met een fiets die je bij de dealer op maat kunt laten afstellen. BTW, de sturen zijn bij Canon ruk verkrijgbaar. Dus je bent aangewezen op een tweedehands.

Als laatste, die Grizl is echt een heel fijn fietsje. En heeft een bijna normale stuurpen - stuurbocht combi. Want de vork is nog steeds die irritante 1 1/4 maat ipv de standaard 1 1/8. Maar je hebt wel wat opties om dit zelf gemakkelijk aan te passen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

ND12
Forum-lid

ND12 15 nov 2024 09:57

marsman schreef: 15 nov 2024 09:23 In aanvulling op bovenstaande; je kunt bij elke Canyonfriendly bikeshop gewoon direct een serviceafspraak maken. Daar hoeft Canyon echt niet tussen te zitten. Wellicht alleen als er iets van een garantieclaim is, maar zelfs dan neemt zo'n shop direct contact met Canon op als er iets speelt (input gebaseerd op mijn eigen ervaring). En bij garantie verwijst Canyon je vaak naar Eindhoven, wat gewoon ruk is voor de meesten qua reisafstand. Mijn FM op de hoek sleutelt ook met alle plezier aan mijn Canyons en andere fietsen, waarvan hij het merk zelf niet verkoopt. En zo zullen er veel meer zijn. Het is allemaal geen rocket science.
Doelde inderdaad op garantieclaims. Voor overige 'standaard' zaken kun je idd gewoon heen.

dutcharjo
Forum-lid

Gebruikersavatar dutcharjo 15 nov 2024 10:11

Ik zou wel een Dell-bedrijfsmodel willen. Dat je een type frame kiest (carbon of alu), 1 van de beschikbare kleuren, en dan zelf de configuratie.

Ik zag bijvoorbeeld bij cube een mooie zwarte fiets. (Nuroad c:62 one) Maar die is met een enkel tandwiel voor. Ik zou die wel met gewoon een 46-30 crankset willen. Maar dat kan dus niet omdat deze fiets nu eenmaal is zoals hij is. En de fiets die er wel is met de gewenste specs is weer in een kleur die ik niet wil.
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.

ND12
Forum-lid

ND12 15 nov 2024 10:18

dutcharjo schreef: 15 nov 2024 10:11 Ik zou wel een Dell-bedrijfsmodel willen. Dat je een type frame kiest (carbon of alu), 1 van de beschikbare kleuren, en dan zelf de configuratie.

Ik zag bijvoorbeeld bij cube een mooie zwarte fiets. (Nuroad c:62 one) Maar die is met een enkel tandwiel voor. Ik zou die wel met gewoon een 46-30 crankset willen. Maar dat kan dus niet omdat deze fiets nu eenmaal is zoals hij is. En de fiets die er wel is met de gewenste specs is weer in een kleur die ik niet wil.
Dan moet je het frame los kopen als Cube die optie biedt, maar ik snap je wel.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 15 nov 2024 10:44

Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 15 nov 2024 11:22

dutcharjo schreef: 15 nov 2024 10:11 Ik zou wel een Dell-bedrijfsmodel willen. Dat je een type frame kiest (carbon of alu), 1 van de beschikbare kleuren, en dan zelf de configuratie.

heel begrijpelijk, maar dat is niet het businessmodel van cube. ze bieden bulk aan voor relatief weinig geld. wanneer je zelf wilt customizen, dan valt hun massaproductie uiteen en gaat de kostprijs omhoog. origine is dan een aardig alternatief.

dutcharjo
Forum-lid

Gebruikersavatar dutcharjo 15 nov 2024 11:32

Tof dat van Origine!
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 15 nov 2024 11:40

Heel wat merken hebben dat probleem.
Eén kleur per afmontage. Dus als je een kleur super mooi vindt, moet je een groep nemen die je misschien niet wil en dan eventueel ombouwen.
Zal kosten efficiënter zijn maar het geeft blijk van weinig klantenservice.

Daarom viel Scott voor mij af, anders reed ik al lang met een Addict.
Dat en de belachelijke levertermijn. Misschien nu al iets beter, maar toen ik bij een dealer ging kijken, ging het bestelde 2020 model pas in 2022 geleverd worden. Anderhalf jaar wachttijd.

Bij Orbea kan je echt heel erg customizen, terwijl dat nu ook niet de duurste fietsen zijn.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2021 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

galileo2
Forum-lid

galileo2 15 nov 2024 13:01

Die Canyonbike friendly shop is voor mij minstens 40 min rijden.
Binnen die straal heb ik wel 10 Cube dealers

DDX
Forum-lid HC

DDX 15 nov 2024 15:14

marsman schreef: 15 nov 2024 09:23 Als laatste, die Grizl is echt een heel fijn fietsje. En heeft een bijna normale stuurpen - stuurbocht combi. Want de vork is nog steeds die irritante 1 1/4 maat ipv de standaard 1 1/8. Maar je hebt wel wat opties om dit zelf gemakkelijk aan te passen.
Hoe zou je dit willen doen dan ?

jakkel
Forum-lid

jakkel 15 nov 2024 18:31

Grote merken teren op hun naambekendheid en grote afzet. Onder het motto: te nemen of te laten. :D
Bij de kleine merken kan je dikwijls veel meer. Mijn Thompson racefiets kon ik configureren tot in de kleinste details, tot verschillende designs en talloze kleurencombo's toe en dat allemaal nog een pak goedkoper dan de echte merken.

Plaats reactie