Scott
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
MM met een los frame kom je een heel eind voor 7 a 8K
Het hangt er dan vanaf welke wielen je pakt. Pak je de NSW's die in de topmodellen zitten red je het niet.
Met een setje van tot 1500 ga je het wel redden zeker met de prijzen van de huidige red groep.
Dat geeft weer aan hoe bizar prijzen van boven de 10K zijn.
Het hangt er dan vanaf welke wielen je pakt. Pak je de NSW's die in de topmodellen zitten red je het niet.
Met een setje van tot 1500 ga je het wel redden zeker met de prijzen van de huidige red groep.
Dat geeft weer aan hoe bizar prijzen van boven de 10K zijn.
Nee ook niet, wat ik bedoelde is dat wanneer je een Swork vergelijkt van 6,5kg moet vergelijken met een Scott RC ultimate. En dan zit je met beide dik boven de 10k.nijkie schreef: ↑09 apr 2024 08:41Een Scott wel met DA of Sram Red?
In mijn vergelijking ging het om de vergelijking van gelijkwaardige Specialized qua prijs met de Scott van 7000,- en dat ik niet verwacht dat die dan een kilo lichter is..
Hopelijk is het zo een beetje helder
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40170
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zijn er ook NSFW wielen?wasbeer2006 schreef: ↑09 apr 2024 08:52 Het hangt er dan vanaf welke wielen je pakt. Pak je de NSW's die in de topmodellen zitten red je het niet.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 1485
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Kim is ook van alle markten thuis.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40170
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Specialized Aethos, Di2 Ultegra, Roval 33 mm carbon, 6,78 kg, € 8000chris80 schreef: ↑09 apr 2024 11:24Nee ook niet, wat ik bedoelde is dat wanneer je een Swork vergelijkt van 6,5kg moet vergelijken met een Scott RC ultimate. En dan zit je met beide dik boven de 10k.
In mijn vergelijking ging het om de vergelijking van gelijkwaardige Specialized qua prijs met de Scott van 7000,- en dat ik niet verwacht dat die dan een kilo lichter is..
Hopelijk is het zo een beetje helder
Scott Addict RC15, Di2 Ultegra, Syncros 35 mm carbon, 7,6 kg, € 6799.
Scott Addict RC10, Sram Force Axs, Syncros 35 mm carbon, 7,9 kg, € 7699.
Dat aanzienlijke gewichtsverschil zit volgens mij meer in het frame dan in de wielen…
Achteraf is elke fietstocht leuk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De gewichts winst in alleen een frame is maximaal 400gram. De rest is afmontage.
Nu zal de headset en hardware bij de addict ook een stuk zwaarder zijn dan de Aethos.
Nu zal de headset en hardware bij de addict ook een stuk zwaarder zijn dan de Aethos.
-
- Forum-lid
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Ja, een nadeel van Scott is dat ze met die goedkope Syncros spullen werken. Daar houden ze een mooie marge aan over (en wij een zware fiets).
Achteraf is elke fietstocht leuk.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40170
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Is niet alleen Scott. Kijk eens naar de zware trekkerwielen in de middenklasse BMC bijvoorbeeld.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Opzich valt dat wel mee. De topmodellen, die ik nooit koop omdat je het voor iets meer dan de helft zelf bouwt, hebben wel lichte onderdelen.
Het nadeel is dat ze de afmontage heel algemeen houden. Als je 70 of 80kg bent kan je best wat lichter, al scheelt dat tegenwoordig ook weinig.
De stuurcombo is best licht met 320gram, de benodigde frame hardware is zwaar. zadelpen is gewoon erg licht met 150gram.
Dat zie je bijna nergens standaard.
Het is allemaal niet zo moeilijk een topgroep met een setje wielen van max 1500 gram zit met een frame van 1000gram op zo,n beetje 7.2 tot 7.4 kilo afhankelijk van de maat, banden etc. Ga je naar een lichter frame wordt het lichter en visa versa.
Wil je nog lichter ga je naar lichtere onderdelen, expanders, tita bouten, carbon ti rotors, darimo spul oid.
Supersix die ik voor een maat gebouwd heb ik 58cm is 6.7kg (Volgens mij zelfs 6.62) Kan allemaal prima.
Ondanks dat is gewicht fantastisch vind en er mee bezig ben, rijden mijn zwaarste fietsen het fijnst.
Dat zal ook de nieuwe techniek zijn, maar zeker in de polder is iets zwaarder eerder fijner/beter dan slechter.
En als je hem echt heel licht maakt en je denk echt dat het scheelt hoop ik wel dat je met 1 bidon van 500ml rijd en die steeds vult en ook maar 1 reepje meeneemt en onderweg koopt.
Het nadeel is dat ze de afmontage heel algemeen houden. Als je 70 of 80kg bent kan je best wat lichter, al scheelt dat tegenwoordig ook weinig.
De stuurcombo is best licht met 320gram, de benodigde frame hardware is zwaar. zadelpen is gewoon erg licht met 150gram.
Dat zie je bijna nergens standaard.
Het is allemaal niet zo moeilijk een topgroep met een setje wielen van max 1500 gram zit met een frame van 1000gram op zo,n beetje 7.2 tot 7.4 kilo afhankelijk van de maat, banden etc. Ga je naar een lichter frame wordt het lichter en visa versa.
Wil je nog lichter ga je naar lichtere onderdelen, expanders, tita bouten, carbon ti rotors, darimo spul oid.
Supersix die ik voor een maat gebouwd heb ik 58cm is 6.7kg (Volgens mij zelfs 6.62) Kan allemaal prima.
Ondanks dat is gewicht fantastisch vind en er mee bezig ben, rijden mijn zwaarste fietsen het fijnst.
Dat zal ook de nieuwe techniek zijn, maar zeker in de polder is iets zwaarder eerder fijner/beter dan slechter.
En als je hem echt heel licht maakt en je denk echt dat het scheelt hoop ik wel dat je met 1 bidon van 500ml rijd en die steeds vult en ook maar 1 reepje meeneemt en onderweg koopt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Natuurlijk ken ik deze nuance. Sterker nog, het verschil tussen mijn winter- en zomergewicht is al 2 bidons en elke nieuwe smartphone in mijn achterzak weegt meer dan de vorige. Toch blijft het een interessant onderwerp, vooral de sweetspot tussen gewicht en rijeigenschappen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.