Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Orbea

Beam me up, Scotty
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38

Beam me up, Scotty 23 dec 2024 08:43

Dank Ruud, voor het geduld met mijn digitale onhandigheid!
Ik ben zeer content met de gemaakte keuzes en het resultaat, toch altijd weer spannend.
Mijn dealer was onder de indruk van de bouw- en afleverkwaliteit.
Hij wilde wel Orbea erbij, maar leverproblemen door corona hebben dat gedwarsboomd.
Eerste rijindrukken volgens zodra de weg droog is, mijn Scott is vanaf nu voor slecht weer.
Laatst gewijzigd door Beam me up, Scotty op 23 dec 2024 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

Koen Soon
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 mar 2022 14:07

Koen Soon 23 dec 2024 09:51

koeroeur schreef: 22 dec 2024 15:52 Mooi mooi.
Het was voor mij even wennen aan het speelse, lichte van de fiets. Zeker als ik overstap van de gravelbikes op de Orbea.
Véél plezier met de fiets, maar dat komt wel goed :D
Bedankt voor deze info! Ik heb nu een canyon Grizl gravelbike en een oudere cube agree (2015) die vervangen gaat worden. Ik was dus opzoek naar een wat speelsere fiets naast mijn Grizl. Eentje die zoals je aan geeft licht en speels aanvoelt naast de solide en stabiele Grizl. Ik was al fan van de klassieke looks van de Orbea Orca en het lijkt er op dat dit perfecte toevoeging is aan de stal 🙂

Beam me up, Scotty
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38

Beam me up, Scotty 23 dec 2024 10:01

De OMR zal die overgang kleiner maken dan de OMX, is mijn voorspelling. Rijeigenschappen en gewicht van die 2 schijnen echt verschillend te zijn.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 23 dec 2024 16:59

Meer Orbea op de weg is altijd goed. Zeker in deze kleurstelling, van harte!

Beam me up, Scotty
Forum-lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38

Beam me up, Scotty 29 dec 2024 08:58

Na 3 uitgebreide ritten durf ik al iets te zeggen over de M21ELTD. Op de vorige pagina staat hij afgebeeld.

Deze Orca OMX weegt 7,3 kg in maat 55, met Oquo RP 45 LTD wielen, Vision Metron ACR 5D stuur (100/400 mm), Selle Italia SLR Boost SF Ti (130), Shimano PD-ES 600 pedalen, carbon bidonhouders en computer mount. Ik heb bewust voor de (relatief dure) uitvoering met Force AXS gekozen, want die is volledig draadloos, vind ik intuïtiever te bedienen en fraaier dan Ultegra Di2. De Orca heeft een lekker eigen gezicht met zijn hoekige buisaanzet bij het balhoofd, dikke onderbuis, platte bovenbuis en klassieke seat stays. Het 'wine red carbon look' lakwerk ziet er vooral bij daglicht prachtig uit. Ik had hem eerst willen personaliseren, maar heb daarvan afgezien vanwege een minder goede ervaring van een klant bij mijn fietswinkel met de kwaliteit en het resultaat van het gepersonaliseerde lakwerk. Mijn Orca is daar behandeld met een coating die 2 jaar moet meegaan. Tenslotte noem ik nog enkele mooie details: de zo laag mogelijk geplaatste bidonnokjes voor een laag zwaartepunt, de verborgen maar goed bereikbare zadelpenklem en de afstelling van de hellingshoek van het zadel die onafhankelijk van de setback werkt. Die zadelpen is de rechte versie zonder setback en dat is maar goed ook, want ik weet niet of ik anders de juiste zitpositie had kunnen bereiken. Het is ook even opletten bij de steekassen, die je voor en achter vanaf verschillende zijden bedient met je eigen multitool (niet vergeten mee te nemen).

Dan het rijden, want daar gaat het om. Het eerste dat me opviel was hoe direct en gebalanceerd hij fietst. Dat vat al een heleboel samen. Want hij stuurt heel gemakkelijk, maar niet nerveus. De balans zit in de combinatie van enorme stijfheid en voldoende comfort. Het geïntegreerde carbon stuur bevalt me goed met zijn lichte flare en ruimte in de beugels. Het ziet er ook supercool uit, helemaal zonder spacers en in combinatie met de 45 mm hoge en toch lichte wielen. Aero met nauwelijks gewichtspenalty! Op slecht wegdek, zeker als je wat sneller gaat, vind ik hem wel wat hard en minder gecontroleerd. Beide handen aan het stuur daar, net als bij zijwind. Maar dat kan niet anders met zo'n strak frame. Veel meer dan het toepassen van een dunne zadelpen en seat stays kun je niet doen om dat te compenseren. Ik heb geen excuus meer, want een snellere fiets kan ik me nauwelijks voorstellen. Ik kan niet wachten om er serieus mee te gaan klimmen en dalen.

Mijn 'oude' Scott met Ultegra en Scope wielen heeft het 56.000 km lang, mede dankzij goed onderhoud, probleemloos gedaan. Hij mag vanaf nu dienst doen bij slecht weer. Ik hoop dat de Orbea met Sram en Oquo (met name de Zipp naven) de komende jaren net zo glansrijk doorstaat.

Ik wens iedereen een gezond 2025 met veel goed fietsweer!
Achteraf is elke fietstocht leuk.

Plaats reactie